Betonin tekeminen itse

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
AR_chie
Jäsen
Jäsen

Betonin tekeminen itse

Viesti Kirjoittaja AR_chie »

Nyt meni peukalo keskeltä kämmentä suuhun.
Pitäis tehä ite autotalliin maanvarainen laatta, mutta ite ei näemmä ole kauheesti mahdolisuutta alkaa myllyttää.
Tampereen seudulla ei ole saatavana kunnollista betonihiekkaa, joten joutuis tyytyy muihin laatuihin.

Eli mitä suositelette maanvaraiseen laattaan, kun ei ole saatavana kuin normaalia 0-8 tai 0-16 hiekkaa(eli joutuu saven poistaa ite) tai sitten mursketta, joka sekään ei kuulosta kauheen hyvältä vaihtoehdolta.

Nyt tarttisi hieman ton suhteen apua, et pystyis vertaa valmisbetonin hintoihin. Työllehän ei rintsikassa ikinä lasketa hintaa :P
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Re: Betonin tekeminen itse

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Hiekan saantiin en osaa auttaa mutta itse unohtaisin kyllä sementtisulkeiset saman tien.
Kuivabetoni on niin halpaa, ettei siinä paljoa tienaa. Eikä betonkiautolla pihaaan tuoto valmis tavarakaan ole juurikaan kalliinpaa ellei kuljetusmatka ole kovin pitkä.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Justiinsa jouduin tilaamaan valmisbetonia anturaa varten. Kolme kuutiota muottiin pumpattuna ja kuljetukset kolkyt kilsaa, lasku hiukan yli viisisataa. Kallista vai ei, riippuu tarkastelukulmasta.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
kakluuni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kakluuni »

Lähes aina säästää, kun itse tekee, mutta kyllä tuo alkaa olla minusta niitä viimeisiä säästönhakukohteita. Melkein samaa sarjaa kuin salaojien kaivaminen lapiohommina. :-D Hyvä paikka myös säästää itseään ja tilata betoniauto paikalle. Et siitä kovin montaa satasta joudu maksamaan (mä en ainakaan ja ihan kuitilla) ja säästät tolkuttomasti aika, vaivaa ja itseäsi. Säästyneet voimat, ajan ja hermot voi käyttää muualla, jossa omalla työllä voi saada paljon isompia säästöjä.
Limes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Limes »

Ensin kannattaa kysyä tarjous (tarjoukset) valmisbetonista,että on joku vertailupohja. Hinta ainakin meilläpäin muodostuu itse betonista,kuljetusmatkasta ja toimitustavasta...siis kourulla vaiko pumppuautolla.
Kalustosta riippuen jonkin verran joutunee tilaamaan extraa mitkä jää autossa ns perään,ei ei välttämättä saa pumpattua mutta jos tipauttaa pihaan muovin päälle niin kärrättyä kylläkin.
Tälleen yksillä rahdeilla ja minimaallisella ylijäämä materiaalilla melki avaimetkäteen touhua. Tätä saa käsittääkseni vaan virastoaikaan ma-pe ?

Hiekkaa/soraa kun tilaa niin saattaa tulla ylimääräistä tavaraa pihaan kun vajaita kuormia ei taida saada ? Onko se sitten ongelma,tapauskohtainen juttu.
Sementit pitää vielä erikseen hankkia,no toki samalla kuin raudoitusverkot yms. Valut onnistuu iltaisin ja viikonloppuisinkin

Kuivabetonia suursäkeissä itse nodettuna,niin päässee palkoille...jos on peräkärri. Etenkin jos ei laske itselleen palkaa.
Ehkä jopa vaikka rautakaupan rahdit maksaisi,tulee kenties kaikki kerralla. Tahtoo peräkärrillä noutaen loppua kantavuus joten joutuu useasti.
Eikä kunnon raudoitusverkko eres mahru kärryyn.
Ja valaa voi 7 päivänä viikossa.
markokoo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja markokoo »

Murske on kyllä minusta ihan käypää tavaraa ollut betoneihin. Pihassa yleensä seisoo 0-16 murskekasa josta hetitarvebetonit sekoiteltu. Parinkymmenen neliön lattiavalu menee tällä pelillä vielä aika kivasti itse sekottaen ja kottareilla lykkien, vaatii kyllä mielellään kaverin betonimyllyyn että toinen voi hoitaa valua. Ja reiluhkon kokoisen myllyn. Mutta näma ovat tapauskohtaisia, jollekin se on tärkeää että saa bruukia kuution kerralla silloin kun tuntuu sille. Kuljetuskulut meille ovat siten että täyskuorman kanssa ei kirpaise mutta kuution parin kanssa Laihialaisen pojalle ei jää vaihtoehtoa.
Yölento
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Yölento »

Päivän vinkki: yllättävänkin isot verkot kulkee kärryssä kun ne laittaa pystyyn. Sitomista joutuu hieman miettimään mutta pidemmätkään ei roiku tiessä. Ja harvemmasta kaupasta löytynee 3x6 metrin verkkoja...
AR_chie
Jäsen
Jäsen

aiheen ohihan tää meni, mutta itse kaappasin kaupasta sellasen korkeen ovilavan ja sitä vasten nostin verkon ylös. Kulki nätisti mukana, kunhan laitto kunnolla liinat kiinni, ja sivuylitystä ei tullut..

Vieläkin harkitsen, mutta taitaa kaatua valmisbetoniin helppoude ja hinnan takia...
Jamo2001
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jamo2001 »

Samaa mieltä useamman kanssa, että työmaalta löytyy parempiakin säästökohteita kuin betonin valmistaminen tuossa mittakaavassa.
Loppukesän rakennusinnon saa kyllä hyvin kadotettua, kun aloittaa tuollasella betoninvalmistus jumpalla.
Email
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Email »

Täälläpäin ainakin pääsee palkoille jos itse betonit sotkee. Kuutiohinta on matkasta riippuen siinä 150€ paikkeilla. Itelläni on traktorin perässä 800L tasosekoitn jolla nopeasti tekee vähän isommankin määrän. 0-16 sora käy anturaan ja 0-8 lattioihin. Sementin määrä riippuen halutusta kovuudesta mut n. 220kg-300kg kuutio. Veden määrällä suuri merkitys lujuuteen.

Isoimpia valuja mitä ollaan tehty ns. käsipelillä on kaverin reilun 200m2 talon lattia. Eli n. 20m3. On tullut elementtitehtaalla oltua töissä niin sieltä sain ostettua vanhan betonikuupan. Kuuppa kaivurin nokkaan 5 metrin jatkopuolin päähän ja sillä ajelin talon seunustalla kun kaveri laski kurat laatikkoon. Hiekat mätettiin myllyyn traktorissa olevalla tukkikuormaajalla jossa sorakuuppa kiinni. Käsin piti laittaa sementit ja vesi. En laskenut säästöä ,mut nopeasti laskettuna itse tehden kuutiohinta olisi n. puolet valmisbetoniin verrattuna.
Jollain halpahallin 65 litran myllyllä jonka ulkokehä rupeaa elämään omaa elämäänsä muutaman myllylllisen jälkeen et sotke kuin muurauslaastit ja emännälle pullataikinan.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Emaililla vähän eri välineet kuin normiremppaajan lapio (vihkiytyneillä oikein kuuppamallia), kotturit ja lainamylly :lol:

"Ihan itte" betonikuskikin sen valmisbetonin tuo, sillä vaan "sattuu" olemaan pumppuauto :roll:
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
ramirez
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/

Viesti Kirjoittaja ramirez »

Mikäli päättää itse myllätä kuransa ja tietää hiekan kosteuden prosentilleen ja laittaa vettä desin sisään optimaalisesta vesimäärästä niin pääsee lähelle sitä huonointa tehdaslaatua.
Se on eriasia kuka tällälailla tekee.
Lisäksi hiekan koostumus vaikuttaa todella paljon kuran laatuun ja lujuuteen.

Tasan väärä paikka säästää... :evil:
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Kun isä rakensi meille taloa, niin minä jouduin teininä raksalle sekahommiin. Tehtävän oli mm. myllätä käsin veivattavalla myllyllä kurat muurarille ja oli se prkl kova työ 15-vuotialle hintelälle pojalle. Varsinasiat betonivalua ei ollut kovin paljoa, sillä sokkeli muurattiin ns. tell-tiilistä. Niiden päälle tuli kanneksi valvi, jonka betoni myllättiin myös sillä pienellä käsimyllyllä mutta sen taisivat rakennusmiehet hoitaa suurimmalta osin.

SEn kyllä opin, että liian löysää ei saanut tehdä jos lujaa valua halusi. Jo kahvikupilliseen liääminen valmiiseen seokseen vaikutti yllättävän paljon, joskus jopa suorastaan dramaattisesti.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
AR_chie
Jäsen
Jäsen

Valitettavasti taitaa käydä niin, että valmisbetoni tullee autolla pihaan. Tuli meinaan Pohrin kattotuolit yllättäen 4pv tilauksen jälkeen pihaan, niin pääsisi hommiin... Haluaa autotallin pystyyn... :P
markokoo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja markokoo »

Pannaan nyt vähän asiaa liippaava linkki tältä päivältä:
Antiikin Roomassa betonia osattiin tehdä paremmin kuin nykypäivänä
http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/ ... na/a906901

Vähän nyt kritisoin ajatusta että vain ja ainoastaan A.D. 2013 betonitehtaat osaisivat toimittaa betonia joka hoitaisi asiansa. Ihan selvä että jos luokitus tarvitaan niin sitten sen mukaan ja helposti tuutista tulee ja sopivan kokoinen satsi kelvollisella hinnallakin. Mutta jos nyt perustavaraa tarvitsee niin ei se nyt sentään synti ole itse pyöräyttää.

Edelleen: Kaikilla omat lähtokohdat ja tarpeet viini Täällä syystä tai toisesta tarve betonille iskee ilta-aikaan tai viikonloppuisin muutamia kertoja vuodesta ja hiekkakasa mahtuu seisomaan pihassa. Ketjun aloittajan ongelma taisikin jo onneksi selvitä.
Vastaa Viestiin