En ole oikeasti katsastamassa tätä taloa, katselin muuten vain ilmoituksia. Ja osui silmään vähän erikoisempi julkisivu http://www.etuovi.com/kohde/527940?sc=M ... s=51&rd=50
En muista ennen nähneeni tuollaisia ikkunoita rapatussa talossa. Talo näyttää mittasuhteiltaan ja katoltaan rmt-talolle, ja eikö tuollaisia ikkunoita yleensä ole hirsitaloissa?
Entä räystäistä kun lähtee päätyihin tuollaiset vaakasuorat osat, onko niille jokin tarkoitus? Olen kyllä tuollaisia nähnyt joskus ennenkin, vaan ovat tuossa jotenkin leveät ja erottuvat tuosta sileästä rapatusta pinnasta niin selkeästi.
Julkisivun tyyliasiaa
Re: Julkisivun tyyliasiaa
Ennemminkin sanoisin että tyypillinen 20-30-lukuinen "paremman väen" talo kyseessä. Rintamamiestaloksihan sanotaan yleensä jatkosodan jälkeisen ajan taloja, joita rakennettiin silloin kun jälleenrakennettiin kotimaata ja asutettiin evakoita. Pohja tuossa talossa on lähes neliö, mitat eivät ihan tyyppitalojen mukaiset ja katto jokseenkin 1:1, jyrkempi kuin rintamamiestalossa yleensä. Toki rintamamiestaloja tehtiin monenmoisia käyttäen hallituksen kuvia vain inspiraation lähteenä.
Itse olen asunut nuoruuttani tuontapaisessa, hirsirunko ja laudoitus siinä rakenteena ja taisi se vähän isompikin olla. Ikkunat kuten tuossa, paitsi ei T-karmilla, tosin tuohonhan on ikkunat uusittu. Kaverilla Turuus kans samannäköinen mutta isompi, alunperin kahden perheen talo 20-luvulta. Omassa ex-rintamamiestalossani oli ollut alunperin tuollaiset kapeat korkeat ikkunat, hirsirunkohan siinä oli mutta muuten tyyppikuvien mukainen. Että on näitä monenlaisia
Räystäät näyttävät vähän lyhyiltä, olisiko tehty eristerappaus jälkeenpäin? Nuo pikku räystääntyngät päädyissä ovat ihan vaan koristeita, vaurailla oli moisiin varaa
Itse olen asunut nuoruuttani tuontapaisessa, hirsirunko ja laudoitus siinä rakenteena ja taisi se vähän isompikin olla. Ikkunat kuten tuossa, paitsi ei T-karmilla, tosin tuohonhan on ikkunat uusittu. Kaverilla Turuus kans samannäköinen mutta isompi, alunperin kahden perheen talo 20-luvulta. Omassa ex-rintamamiestalossani oli ollut alunperin tuollaiset kapeat korkeat ikkunat, hirsirunkohan siinä oli mutta muuten tyyppikuvien mukainen. Että on näitä monenlaisia
Räystäät näyttävät vähän lyhyiltä, olisiko tehty eristerappaus jälkeenpäin? Nuo pikku räystääntyngät päädyissä ovat ihan vaan koristeita, vaurailla oli moisiin varaa
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
-
warixenjalka
- Jäsen

Yhdyn Kariin (
) Meillä saman aikakauden talo ilman rappausta. Tosin tähänkin oli myöhemmin tehty mineriittivuoraus, jonka rapsin sittemmin pois. Vaihdettiin myös matalien "näyteikkunoiden" paikalle juurikin tuollaiset T-mallin korkeammat akkunat, joille olikin rungossa (ei hirsi) valmiina aukot. Meidän torpasta kylläkin puuttuu nuo koristeelliset "räystään jatkeet". Mutta joissakin naapuruston taloissa noita näkee - useammin kyllä mansardikattoisissa. Huonekorkeus näissä ennen sotia rakennetuissa taloissa on hieman suurempi kuin rintsikoissa - myös yläkerrassa, mikä tekee näistä oikeasti 2-kerroksisia. Tyyppitalohan on käsittääkseni niinsanotusti 1½-kerroksinen. Nämä 20- 30-luvun talot oli usein myös useamman perheen taloja. Meidänkin talossa on ollut alunperin kolme asuntoa ja aina 2000-luvulle asti vielä kaksi.
- Puolihullu varttisavolainen -
Enpä ollut tullut ajatelleeksi, että vauraus tai sosiaaliluokka näkyisi tuolla tavalla tyylinä. Olen maalta, niin olen ajatellut, että mitä enemmän oli varaa, rakensi sitä isomman talon. Tai rakensi lisää talousrakennuksia. Ja työmiehet asuivat saunarakennuksen päässä olevassa asunnossa. Vuokraus bisneksenä tuntuu vieraalle, mutta mikä jottei. Kaupungissa on ollut ihan eri systeemit kuin maalla :)
Luulisi että se räystäänjatke olisi "hylly" sadevedelle, mutta kai ne sitten on osattu tehdä niin, ettei julkisivun pinta siitä kohden kärsi.
Luulisi että se räystäänjatke olisi "hylly" sadevedelle, mutta kai ne sitten on osattu tehdä niin, ettei julkisivun pinta siitä kohden kärsi.