Hana tippumaa

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
Matti Alander
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2256
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 20:36

Hana tippumaa

Viesti Kirjoittaja Matti Alander »

Pakkasta alkaa olla sen verran, että nyt vanha konsti käyttöön vesihana tippumaan. Pahin tilanne jäätymisen kannalta tulee pakkasen lauhtuessa.
Lämpövahti mittaritilassa on nyt jääkylmässä kellarissa myös suositeltavaa, jotta kallista mittarinvaihtoa ja muuta ongelmaakin voidaan välttää.
Vesijohtoonkin voidaan asentaa jälkikäteenkin sisään vastuslanka, mikä on myös halpa vakuutus.
Monasti sisätilojenkin reilumpi lämmittäminen auttaa, kun vanhoissa taloissa voi vesijohtoputkia olla asennettu seinän sisäänkin. Lattian läpi myös virtaa lämpöä enemmän, rakenteet kuivuvatkin ja kellarin lämpötila nousee.
Kaikki vesijohtoputket kannattaa käydä nyt heti läpi ja säästää rahaa ja riesaa. Kartoittaa riskikohdat ja pyrkiä parantamaan. Veikkaan että Suomen kellareissa käy nyt kova kuhina ja vesijohtoliikkeet ovat työllistettyjä.
PoS79
Jäsen
Jäsen
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 11:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Hana tippumaa

Viesti Kirjoittaja PoS79 »

Lisäisin näihin Matin hyviin kommentteihin vielä, että laittaa hanan tippumaan ämpäriin tai vatiin ja siitä kaatelee isompina satseina viemäriin. Meillä männä vuonna kertaalleen viemäri jäätyi, kun sinne pikkuhiljaa vesi lorisi :)
oldtimer
Jäsen
Jäsen
Viestit: 95
Liittynyt: Ti Joulu 03, 2013 14:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hana tippumaa

Viesti Kirjoittaja oldtimer »

Yksi hyvä konsti voisi olla myös ajastaa pyykinpesukone ja astianpesukone toimimaan aamuyöstä, niin silloin saadaan kulutusta hiljasempaan aikaan.
Jusku
Jäsen
Jäsen
Viestit: 65
Liittynyt: Pe Marras 20, 2015 10:19
Paikkakunta: porvoo

Re: Hana tippumaa

Viesti Kirjoittaja Jusku »

oldtimer kirjoitti:Yksi hyvä konsti voisi olla myös ajastaa pyykinpesukone ja astianpesukone toimimaan aamuyöstä, niin silloin saadaan kulutusta hiljasempaan aikaan.
Meillä on aina joku jalkeilla, kun pesukoneet käyvät. Vettä voi vahinkotapauksessa tulla huusholliin paljonkin, eikä nukkuja tiedä mitään. Harvalla kuitenkaan keittiössä lattiakaivoa. Kerran olisi tullut vesivahinko, mutta kun heti huomattiin, selvittiin säikähdyksellä, eikä tarvinnut käytännössä kokeilla vakuutusyhtiön korvauspolitiikkaa.
Matti Alander
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2256
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 20:36

Re: Hana tippumaa

Viesti Kirjoittaja Matti Alander »

Hyvä huomio tämäkin ja pesukoneiden hanat kannattaa aina sulkea, kun eivät ole käytössä. Poistuu vuotomahdollisuus tehokkaasti ja yksinkertaisesti.
Remonttien yhteydessä kannattaa kaikkien kodinkoneiden alle asentaa lattiakaivo, myös jääkaapin ja pakastimenkin. On melko halpa turva ja yksinkertainen. Tätä asiaa ei oikein uudisrakentajatkaan tahdo ymmärtää.
Vesivaraajaan alle osaa suunnittelijankin lattiakaivot piirtää, kun on kerrottu ohjeistuksessa, mutta jo tiskikoneen alta puuttuukin jo monasti.
Viemärin jäätyminen on harvinaista, jos talossa asutaan, lämmintä vettä kuluu sen verran paljon. On sekin tietysti mahdollista, jos kellari pääsee pakkasen puolelle tai talossa on rossipohja. Joskus myös kallion vuoksi voivat viemärit olla suhteellisen ylös asennettuja. Näitä ongelmia voi parantaa eristämällä kohtuullisen helposti.
Kokemattomammalle omakotiasujalle pitkät pakkasjaksot ovat taas uutta ja ihmeellistä. Miksei myös meille muillekin, kun talvi yllättää aina. Milloin jäätyy putket ja milloin lumikuormat puristavat kattorakenteita. Onneksi rintamamiestaloissa on kunnon harjakatot, niin kattojen puolesta yleensä antaa vaan lunta sataa.
Khyron
Jäsen
Jäsen
Viestit: 731
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2007 10:33
Paikkakunta: Turku
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Hana tippumaa

Viesti Kirjoittaja Khyron »

Matti Alander kirjoitti:Hyvä huomio tämäkin ja pesukoneiden hanat kannattaa aina sulkea, kun eivät ole käytössä. Poistuu vuotomahdollisuus tehokkaasti ja yksinkertaisesti.
Remonttien yhteydessä kannattaa kaikkien kodinkoneiden alle asentaa lattiakaivo, myös jääkaapin ja pakastimenkin. On melko halpa turva ja yksinkertainen. Tätä asiaa ei oikein uudisrakentajatkaan tahdo ymmärtää.
Vesivaraajaan alle osaa suunnittelijankin lattiakaivot piirtää, kun on kerrottu ohjeistuksessa, mutta jo tiskikoneen alta puuttuukin jo monasti.
Ei muuten kannata laittaa tiskikoneen alle, vaan viereen, koska sen tiskikoneen alla on kaukalo joka sulkee kaivon aika tehokkaasti. Meillä on tiskikoneen alla:(
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
Matti Alander
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2256
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 20:36

Re: Hana tippumaa

Viesti Kirjoittaja Matti Alander »

Vaatii tietysti vähän isompaa suunnittelua, mihin kohtaan kaivo asennetaan ja mielummin kokonaan märkätilarakenteena.
Uudisrakentamisessa on kaikki yleensä helpompaa ja varmasti saadaan hoidettua.
Kivilattiakin on turvallisempi ja onhan niitä vuotovahteja sun muitakin. Vesivahingon vaara on kuitenkin aina hyvä ottaa todesta.
Tästähän näyttää tulevan hyvä ja opettavainen ketju, palstan lukijoissa on varmasti kokemattomampia omakotiasujia, joilta voi oppirahoja säästyä.
juha1
Jäsen
Jäsen
Viestit: 705
Liittynyt: La Marras 27, 2010 19:17
Paikkakunta: kemistä 11km etelään...

Re: Hana tippumaa

Viesti Kirjoittaja juha1 »

ja tosiaan mielellään olisi hyvä edes olla kotona, kun koneet pyörii. meillä ei enää jätetä koneita juuri koskaan yksin, kun kerran pesukone alkoi savuttamaan. onneksi ei mitään vakavampaa, mutta ukaasin olen martalle antanut, että konetta ei päälle panna jos ei kotiin jäädä. hanat aina kiinni käytön jälkeen. kotoa kun lähden niin vedän myös tv:n johdon seinästä.

kylppäriremontissa pesukoneen ja kuivurin pistorasia tuli sinne tason alle kaapin sisään, olisin halunnut ne katkaisijan taakse, mutta ei kuulemma sellaista laiteta jostain syystä. no ei niitä johtoja sieltä viitti repiä joka kerta irtikään, niin siellä ne on kiinni aina käytännössä. ukkosella ei ole tullut kotona oltua, niin ei tietoa miten silloin ovat käyttäytyneet.. no, onhan se jääkaappi/pakastin, liesi, varaaja, lieska jne aina pistorasiassa, myös ukkosella..

ja jos koneisiin nyt puututaan, niin kannattaa se jääkaappi aina kerran vuodessa imuroida, ei käy niin kuumana ja sähkökin säästyy.
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
Khyron
Jäsen
Jäsen
Viestit: 731
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2007 10:33
Paikkakunta: Turku
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Hana tippumaa

Viesti Kirjoittaja Khyron »

juha1 kirjoitti:
kylppäriremontissa pesukoneen ja kuivurin pistorasia tuli sinne tason alle kaapin sisään, olisin halunnut ne katkaisijan taakse, mutta ei kuulemma sellaista laiteta jostain syystä. no ei niitä johtoja sieltä viitti repiä joka kerta irtikään, niin siellä ne on kiinni aina käytännössä. ukkosella ei ole tullut kotona oltua, niin ei tietoa miten silloin ovat käyttäytyneet.. no, onhan se jääkaappi/pakastin, liesi, varaaja, lieska jne aina pistorasiassa, myös ukkosella..
Jos sulakkeet on kätevästi saatavilla ni napsauttaa ne pois päältä?
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
Muuttaja
Jäsen
Jäsen
Viestit: 87
Liittynyt: Ti Joulu 29, 2015 11:40
Paikkakunta: Suomi

Re: Hana tippumaa

Viesti Kirjoittaja Muuttaja »

Meillä oli jo tiedossa ostaessa pikku "hauskutus". Tämmöinen pikku tarina ns, väärässä paikassa säästämisestä :-)

Pihasaunaan vedetty juokseva vesi seinään päärakennuksen kellarista päävesisulun takaa, mutta ilman omaa erillistä sulkuaan. Neuvoi tätä juoksuttamaan ettei vedä jäihin talvella, koska tulee niin pinnassa, eristämättömänä, ja vielä nousee ylhäälle saunan seinässä käyttökorkeudelle eristämättömänä.

Eihän tässä ongelmaa, sitä on nyt juoksutettu. Kerran jääti viemäri, kun ajattelin etteikai se näin pienillä pakkasilla jäihin vedä. No sehän suli tietty tosi helposti kun vaan pisti saunan tulille. Sit ollaan valuteltu isoon saaviin ja sitä tyhjätty. Pari kertaa jäätyny hana kun jättäny liian pienelle juoksemaan. No sekin sulanu helposti avaamalla hana ja lämpöä perään. Ongelmaahaan ei siis varsinaisesti ole, kun tuon tietää ja käy tarpeeksi usein sitä katselemassa.

Mutta kyllä mä tilasin putkimiehen lisäämään kellariin sille oman sulkunsa. Hana siinä linjassa jo on alimmassa kohassa että saa koko linjan kellarista saunaan valutettua tyhjäksi.
Sen verta "mukavuudenhaluinen" että minä en ainakaan jaksa pelleillä ja ravata koko aika edestakaisin sen takia että maksamalla putkarille yhen sulun lisäämisestä kerran elämässäni vältyn tuolta ravaamiselta. Ja sen linjan voi avata taas saunoessa ja valuttaa tyhjäksi kun lopettaa..
Vastaa Viestiin