Mustien putkien asennus itse?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
keltarinta
Jäsen
Jäsen

Mustien putkien asennus itse?

Viesti Kirjoittaja keltarinta »

Tervehdys. Oletteko asentaneet itse mustia patteriputkia? Rasvaa ja hamppua kierteisiin, vai mitä?

Suorien putkien päihin täytyy vissiin tehdä kierteet. Mistä sellaisen vehkeen saisi lainaksi?

Yksi haara vain menee uusiksi. Ei koko talo.
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: Mustien putkien asennus itse?

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Rasvaa? ...ei ei todellakaan. Hamppua kyllä.

Kierrepakka ja väännin, maksaa muutaman kympin. Vaikka bauhaussista. Ja ruuvipenkki että pysyy putki paikoillaan...ja leikkausöljyä ettei pakka tylsty ja jaksat vääntää :mrgreen:

Kierteet on sitten kartiot, eli vedä tarpeeksi pitkät.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Juu, ei rasvaa vaan putkikittiä, tyyliin unipak.

Niin ja ruuvipenkki on hyvä olla tyyliä putkipenkki.

Voimaakin täytyy olla että malttaa tosiaan sen kartiomallisen kierrepakan vääntää jos on paksu putki.

Baukkarista ainakin saa joitain valmiiksi kierteitettyjä mustaputkiosia myös niin ei tarvitse koko työkaluarsenaalia ostaa.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
keltarinta
Jäsen
Jäsen

Juu, rasva ei selvästi ollut oikea termi mömmölle. Näköjään Biltemakin myy sellaista.

Sanokaapas vielä, laitetaanko mömmöä ensin ja sitten hamppua.
Ves_ku
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ves_ku »

Ensin hamppua ja sitten läträtään kitti sekaan. Huomaan hampun kanssa kierteen mukainen pyörityssuunta.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
ismox
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ismox »

Jos teet pitkiä putkia esim varastossa niin kiinnitä se ruuvipenkki/putkenpidin kunnolla. Joskus väänsin kierteitä pitkään putkeen (useampia metrejä) ja kiinnitun putkenpitimen
pystytolppaan ( 20x20cm). Pari ekaa meni hyvin mutta sitten se lähti irti kun oli kierrepakka kiinni. Tietysti varpaille, yksi varvas murskaksi. Sen jälkeen on turvakengät muistuneet laittaa jalkaan :-)

Mulla on sellainen vanha putkimiehen kierrepakka jolla saa 1/2" ja 3/4" putkiin kierteet, jostain kun saisi vielä 3/8" terät. Parit putken ajattelion vielä tehdä ensi kesänä kun vaihdan vanhoja pattereiat nykyaikaisiin, sitten se joutaisi myyntiin.
maenjuh
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja maenjuh »

Itse opiskelin asian netistä ja aloin työhön. Täällä olevat neuvot ovat selvästikin kokemuksesta annettuja. Mukavaa hommaahan tuo oli, ja kellariin laittelin verkoston uusiksi. Tuollaisesta voi olla hyötyä:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/786081/P ... ja-38-1-14
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

maenjuh kirjoitti:Itse opiskelin asian netistä ja aloin työhön. Täällä olevat neuvot ovat selvästikin kokemuksesta annettuja. Mukavaa hommaahan tuo oli, ja kellariin laittelin verkoston uusiksi. Tuollaisesta voi olla hyötyä:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/786081/P ... ja-38-1-14
Tuollainen satsi itselläkin on alla.

Nuo ei ole kauhean laadukkaita, eli tylsyy nopeasti. Tekee niillä kuitenkin, Mutta bauhausiin pakat käy suoraan ja jos on paljon tehtävänä vaikkka 3/4" niin hankkii sellaisen.

Ja isommat koot käy myös paaaljon kevyemmin laadukkaammalla terällä....mutta hyvä ruuvipenkki ja piiitkä varsi :mrgreen:
Ves_ku
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ves_ku »

Noissa halvoissa seteissä tuppaa toi räikkä antautuman aika helposti. Varsinkin jos yhtään isompaa kierrettä koittaa. Saattais sekin kestää jos pakat olis kunnon terässä. Hakisin kans vaikka bauhausista kunnolliset. Maksaa hiukan, mutta kaikkia kokoja kun ei tarvii niin siedettävä. Terävällä pakalla vääntää hätäpäiten muutaman kierteen vaikka putkipihdeillä pyörittämällä.

Loppuviikosta tuli taas koettua kuinka lyömätön konsti toi hamppu ja putkikitti on. Oli yhteen laitteeseen tehty muutamia liitoksia wurthin teflon narulla ja vuotihan ne. Kunnon kerros karvoja ja kittiä tilalle niin alkoi pitämään eikä tarvinnu olla ees niin tarkkana.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Juppe
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Juppe »

Ves_ku kirjoitti:Loppuviikosta tuli taas koettua kuinka lyömätön konsti toi hamppu ja putkikitti on. Oli yhteen laitteeseen tehty muutamia liitoksia wurthin teflon narulla ja vuotihan ne. Kunnon kerros karvoja ja kittiä tilalle niin alkoi pitämään eikä tarvinnu olla ees niin tarkkana.
Putkikitin voi korvata putkiteipillä (teflon nauhalla). Siis ensin hamppua kuten kitinkin kanssa laitettaisiin ja päälle putkiteippiä. Meillä melkein kaikki uusittujen käyttövesi- ja lämmitysputkiston kierreliitokset tehty noin. Tiiviinä ovat pysyneet jo kohta kymmenen vuotta.

Etuna se, että helposti sottaava turaaminen putkikitin kanssa jää pois. Opin konstin kokeneelta ammattiputkarilta, joka meillä teki isoimmat asennukset. Itsekin käyttänyt menestyksellä aikas moneen liitokseen. Toinen hyvä niksi minkä häneltä opin on kierteiden karhentaminen rautasahalla, jos kierteessä ei ole tehdastekoista karhennusta => hamppu+teippi -paketti ei lähde pyörimään kiristettäessä.
Lerssinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Hamppu/kitti kestää jopa vähän liikettä, pelkällä teipillä tehty liitos alkaa vuotaa oikeastaan välittömästi kun se vähän liikahtaa aukipäin..
Rak10
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rak10 »

Asiaa puhuu Lerssinen! En käytä putkiteippiä kuin öljyputkissa tms.hamppua isommissa mustan putken hommissa. 1/2" pienemmissä olen siirtynyt käyttämään LOCTITE 55 tiivistysnauhaa-aivan huipputuote! Ei tarvitse kittejä tms. siisti käyttää. Pitää olla tarkkana ettei laita liian monta kierrosta ja messinki/ kromiosien kierteet pitää karhentaa esim rautasahan terällä rapsuttamalla ettei kuitu luista kierteellä. Saman joutuu tekemään myös hampulla mes.ja krom osille. https://verkkokauppa.kuopiontekniikka.f ... .php?p=611 Löytyy varmaan myös putkiliikkeistä.
keltarinta
Jäsen
Jäsen

Olettekos muuten asentaneet myös patterit itse? Varmaankin kaupassa tai valmistajalla neuvovat, millaiset venttiilit hankkia.
Wespa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Vanhat venttiilit jätin paikoilleen kun laitoin uudet patterit, kävi helpoiten niin ja eipä niitä säädellä tarvitse. C21-leveät patterit menivät ainakin mulla tuolla tavalla paikoilleen ihan vain yhdellä supistusyhteellä, leveämmät vaativat sitten epäkeskoilla kikkailua.
-57 "tiilitalo" (tiiliverhous jonka päällä rappaus, puurunko & purueriste)
Vastaa Viestiin