Mustien putkien asennus itse?
-
keltarinta
- Jäsen

Mustien putkien asennus itse?
Tervehdys. Oletteko asentaneet itse mustia patteriputkia? Rasvaa ja hamppua kierteisiin, vai mitä?
Suorien putkien päihin täytyy vissiin tehdä kierteet. Mistä sellaisen vehkeen saisi lainaksi?
Yksi haara vain menee uusiksi. Ei koko talo.
Suorien putkien päihin täytyy vissiin tehdä kierteet. Mistä sellaisen vehkeen saisi lainaksi?
Yksi haara vain menee uusiksi. Ei koko talo.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: Mustien putkien asennus itse?
Rasvaa? ...ei ei todellakaan. Hamppua kyllä.
Kierrepakka ja väännin, maksaa muutaman kympin. Vaikka bauhaussista. Ja ruuvipenkki että pysyy putki paikoillaan...ja leikkausöljyä ettei pakka tylsty ja jaksat vääntää
Kierteet on sitten kartiot, eli vedä tarpeeksi pitkät.
Kierrepakka ja väännin, maksaa muutaman kympin. Vaikka bauhaussista. Ja ruuvipenkki että pysyy putki paikoillaan...ja leikkausöljyä ettei pakka tylsty ja jaksat vääntää
Kierteet on sitten kartiot, eli vedä tarpeeksi pitkät.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Juu, ei rasvaa vaan putkikittiä, tyyliin unipak.
Niin ja ruuvipenkki on hyvä olla tyyliä putkipenkki.
Voimaakin täytyy olla että malttaa tosiaan sen kartiomallisen kierrepakan vääntää jos on paksu putki.
Baukkarista ainakin saa joitain valmiiksi kierteitettyjä mustaputkiosia myös niin ei tarvitse koko työkaluarsenaalia ostaa.
Niin ja ruuvipenkki on hyvä olla tyyliä putkipenkki.
Voimaakin täytyy olla että malttaa tosiaan sen kartiomallisen kierrepakan vääntää jos on paksu putki.
Baukkarista ainakin saa joitain valmiiksi kierteitettyjä mustaputkiosia myös niin ei tarvitse koko työkaluarsenaalia ostaa.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
-
keltarinta
- Jäsen

Juu, rasva ei selvästi ollut oikea termi mömmölle. Näköjään Biltemakin myy sellaista.
Sanokaapas vielä, laitetaanko mömmöä ensin ja sitten hamppua.
Sanokaapas vielä, laitetaanko mömmöä ensin ja sitten hamppua.
Ensin hamppua ja sitten läträtään kitti sekaan. Huomaan hampun kanssa kierteen mukainen pyörityssuunta.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Jos teet pitkiä putkia esim varastossa niin kiinnitä se ruuvipenkki/putkenpidin kunnolla. Joskus väänsin kierteitä pitkään putkeen (useampia metrejä) ja kiinnitun putkenpitimen
pystytolppaan ( 20x20cm). Pari ekaa meni hyvin mutta sitten se lähti irti kun oli kierrepakka kiinni. Tietysti varpaille, yksi varvas murskaksi. Sen jälkeen on turvakengät muistuneet laittaa jalkaan
Mulla on sellainen vanha putkimiehen kierrepakka jolla saa 1/2" ja 3/4" putkiin kierteet, jostain kun saisi vielä 3/8" terät. Parit putken ajattelion vielä tehdä ensi kesänä kun vaihdan vanhoja pattereiat nykyaikaisiin, sitten se joutaisi myyntiin.
pystytolppaan ( 20x20cm). Pari ekaa meni hyvin mutta sitten se lähti irti kun oli kierrepakka kiinni. Tietysti varpaille, yksi varvas murskaksi. Sen jälkeen on turvakengät muistuneet laittaa jalkaan
Mulla on sellainen vanha putkimiehen kierrepakka jolla saa 1/2" ja 3/4" putkiin kierteet, jostain kun saisi vielä 3/8" terät. Parit putken ajattelion vielä tehdä ensi kesänä kun vaihdan vanhoja pattereiat nykyaikaisiin, sitten se joutaisi myyntiin.
-
maenjuh
- Jäsen

Itse opiskelin asian netistä ja aloin työhön. Täällä olevat neuvot ovat selvästikin kokemuksesta annettuja. Mukavaa hommaahan tuo oli, ja kellariin laittelin verkoston uusiksi. Tuollaisesta voi olla hyötyä:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/786081/P ... ja-38-1-14
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Tuollainen satsi itselläkin on alla.maenjuh kirjoitti:Itse opiskelin asian netistä ja aloin työhön. Täällä olevat neuvot ovat selvästikin kokemuksesta annettuja. Mukavaa hommaahan tuo oli, ja kellariin laittelin verkoston uusiksi. Tuollaisesta voi olla hyötyä:
Nuo ei ole kauhean laadukkaita, eli tylsyy nopeasti. Tekee niillä kuitenkin, Mutta bauhausiin pakat käy suoraan ja jos on paljon tehtävänä vaikkka 3/4" niin hankkii sellaisen.
Ja isommat koot käy myös paaaljon kevyemmin laadukkaammalla terällä....mutta hyvä ruuvipenkki ja piiitkä varsi
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Noissa halvoissa seteissä tuppaa toi räikkä antautuman aika helposti. Varsinkin jos yhtään isompaa kierrettä koittaa. Saattais sekin kestää jos pakat olis kunnon terässä. Hakisin kans vaikka bauhausista kunnolliset. Maksaa hiukan, mutta kaikkia kokoja kun ei tarvii niin siedettävä. Terävällä pakalla vääntää hätäpäiten muutaman kierteen vaikka putkipihdeillä pyörittämällä.
Loppuviikosta tuli taas koettua kuinka lyömätön konsti toi hamppu ja putkikitti on. Oli yhteen laitteeseen tehty muutamia liitoksia wurthin teflon narulla ja vuotihan ne. Kunnon kerros karvoja ja kittiä tilalle niin alkoi pitämään eikä tarvinnu olla ees niin tarkkana.
Loppuviikosta tuli taas koettua kuinka lyömätön konsti toi hamppu ja putkikitti on. Oli yhteen laitteeseen tehty muutamia liitoksia wurthin teflon narulla ja vuotihan ne. Kunnon kerros karvoja ja kittiä tilalle niin alkoi pitämään eikä tarvinnu olla ees niin tarkkana.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Putkikitin voi korvata putkiteipillä (teflon nauhalla). Siis ensin hamppua kuten kitinkin kanssa laitettaisiin ja päälle putkiteippiä. Meillä melkein kaikki uusittujen käyttövesi- ja lämmitysputkiston kierreliitokset tehty noin. Tiiviinä ovat pysyneet jo kohta kymmenen vuotta.Ves_ku kirjoitti:Loppuviikosta tuli taas koettua kuinka lyömätön konsti toi hamppu ja putkikitti on. Oli yhteen laitteeseen tehty muutamia liitoksia wurthin teflon narulla ja vuotihan ne. Kunnon kerros karvoja ja kittiä tilalle niin alkoi pitämään eikä tarvinnu olla ees niin tarkkana.
Etuna se, että helposti sottaava turaaminen putkikitin kanssa jää pois. Opin konstin kokeneelta ammattiputkarilta, joka meillä teki isoimmat asennukset. Itsekin käyttänyt menestyksellä aikas moneen liitokseen. Toinen hyvä niksi minkä häneltä opin on kierteiden karhentaminen rautasahalla, jos kierteessä ei ole tehdastekoista karhennusta => hamppu+teippi -paketti ei lähde pyörimään kiristettäessä.
Hamppu/kitti kestää jopa vähän liikettä, pelkällä teipillä tehty liitos alkaa vuotaa oikeastaan välittömästi kun se vähän liikahtaa aukipäin..
Asiaa puhuu Lerssinen! En käytä putkiteippiä kuin öljyputkissa tms.hamppua isommissa mustan putken hommissa. 1/2" pienemmissä olen siirtynyt käyttämään LOCTITE 55 tiivistysnauhaa-aivan huipputuote! Ei tarvitse kittejä tms. siisti käyttää. Pitää olla tarkkana ettei laita liian monta kierrosta ja messinki/ kromiosien kierteet pitää karhentaa esim rautasahan terällä rapsuttamalla ettei kuitu luista kierteellä. Saman joutuu tekemään myös hampulla mes.ja krom osille. https://verkkokauppa.kuopiontekniikka.f ... .php?p=611 Löytyy varmaan myös putkiliikkeistä.
-
keltarinta
- Jäsen

Olettekos muuten asentaneet myös patterit itse? Varmaankin kaupassa tai valmistajalla neuvovat, millaiset venttiilit hankkia.
Vanhat venttiilit jätin paikoilleen kun laitoin uudet patterit, kävi helpoiten niin ja eipä niitä säädellä tarvitse. C21-leveät patterit menivät ainakin mulla tuolla tavalla paikoilleen ihan vain yhdellä supistusyhteellä, leveämmät vaativat sitten epäkeskoilla kikkailua.
-57 "tiilitalo" (tiiliverhous jonka päällä rappaus, puurunko & purueriste)