Uuden mäntylautalattian maalaus edessä. Maaliksi on valittu uulan lattiamaali.
Oksalakan varmaan tarvitsee oksankohtiin?
Täytyykö maalia ohentaa? Testimaalauksen perusteella levittyy hyvin ohentematta, mutta onko esim. tarttuvuus parempi jos eka kierroksen sutii ohennettuna? Ohennettuna maalia saisi mahdollisesti paremmin lautojen rakoihin jotka on näillä keleillä isoimmillaan?
Käykö ohennukseen tavallinen lakkabensiini?
Uula lattiamaali. Vinkkejä maalaukseen?
- Rosvolinna
- Jäsen

- Viestit: 345
- Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 23:53
- Paikkakunta: Vihti & Parainen
Re: Uula lattiamaali. Vinkkejä maalaukseen?
Ensimmäinen kerros kannattaa ohentaa. Pineenitärpätti tai Uula yleisohenne olisi valintani tässä tilanteessa.
Casa La Utoja
-
lehmikangas
- Jäsen

- Viestit: 1095
- Liittynyt: Ma Maalis 08, 2010 14:29
- Paikkakunta: Oulu
Re: Uula lattiamaali. Vinkkejä maalaukseen?
Tuo oksalakkaus kiinnostaa itseänikin. Usein olen lukenut että se on niin pieni vaiva, että kannattaa tehdä. Mutta olisihan se hyvä jos osaisi paremmin ennakoida minkälaiset oksat tulee lakata. Jos (ja kun) kaikki lakkailee niin aikaa kuluu.
Olen käyttänyt itse liuotettua shellakkaa ja Tikkurilan oksalakkaa. Toistaiseki en ole huomannut eroa että kumpi on parempi, molemmista on joitakin kohtia tullut läpi. Tai sitten on jäänyt joku paikka lakkaamatta. Toisaalta, jätin myös yhden komeron alta lakkaamatta kokeeksi ja sieltä ei tullut yksikään läpi.
Eli ei vinkin vinkkiä, kysymyksiä vain. --> Ei kannata maalata itseään nurkkaan. Ja rakoihin maalattaessa olen käyttänyt myös erillistä lisäpurkkia missä enemmän ohennettua. Tähän lisäksi ihan pieni pensseli, tyyliin taidemaalaukseen soveltuva jäykkä on ollut apuna.
Olen käyttänyt itse liuotettua shellakkaa ja Tikkurilan oksalakkaa. Toistaiseki en ole huomannut eroa että kumpi on parempi, molemmista on joitakin kohtia tullut läpi. Tai sitten on jäänyt joku paikka lakkaamatta. Toisaalta, jätin myös yhden komeron alta lakkaamatta kokeeksi ja sieltä ei tullut yksikään läpi.
Eli ei vinkin vinkkiä, kysymyksiä vain. --> Ei kannata maalata itseään nurkkaan. Ja rakoihin maalattaessa olen käyttänyt myös erillistä lisäpurkkia missä enemmän ohennettua. Tähän lisäksi ihan pieni pensseli, tyyliin taidemaalaukseen soveltuva jäykkä on ollut apuna.
- Kariharrikari
- Jäsen

- Viestit: 38
- Liittynyt: Ti Maalis 30, 2010 11:21
- Paikkakunta: Tampere
Re: Uula lattiamaali. Vinkkejä maalaukseen?
Itse en ole käyttänyt Uulan lattiamaalin kanssa oksalakkaa. En näe sille tarvetta, koska oksat eivät paista edes valkoisesta maalista läpi.
Re: Uula lattiamaali. Vinkkejä maalaukseen?
Väri on punainen eli melko tumma sävy.
Oletteko käyttäneet ohentamiseen muuta kuin tuota uulan yleisohenninta? Taitaa tulla 100km reissu suuntaansa jos tuota lähtee metsästämään.
Oletteko käyttäneet ohentamiseen muuta kuin tuota uulan yleisohenninta? Taitaa tulla 100km reissu suuntaansa jos tuota lähtee metsästämään.