Purueristeisen lattian lisäeristäminen?
Purueristeisen lattian lisäeristäminen?
Morjens vaan,
Tarkoitukseni olisi lisälämmöneristää lattioita. Nykyiset lattiat ovat seuraavanlaiset (sisältä- ulospäin):
- laminaatti
- muovimatto
- lastulevy
- ponttilauta
- lattiavasat, joiden välissä puru
- joku musta paperi...olisiko pikipaperi??
- betonivalu
Mitäs olette mieltä jos toimisin seuraavasti:
Purkaisin pois nuo päällishilppeet aina tuonne puruun asti. Puruakin kaivaisin pois n.100 mm, jonka väliin laittaisin painumattoman mineraalivillan. Villan päälle sitten ihan paperi.
EDIT: purua on ainakin semmoset 400 mm, eikä tekisi mieli kaivaa kaikkea pois.
Paperin peittäisin Sasmox- lattialevyllä (18 mm), jonka päälle laittaisin lattialämmityskaapelin. Pintaan laatta ja that's it!!!
Tuleeko äkkiseltään kommentteja mieleen?
Kiitokset etukäteen asiallisista vastauksista!
Tarkoitukseni olisi lisälämmöneristää lattioita. Nykyiset lattiat ovat seuraavanlaiset (sisältä- ulospäin):
- laminaatti
- muovimatto
- lastulevy
- ponttilauta
- lattiavasat, joiden välissä puru
- joku musta paperi...olisiko pikipaperi??
- betonivalu
Mitäs olette mieltä jos toimisin seuraavasti:
Purkaisin pois nuo päällishilppeet aina tuonne puruun asti. Puruakin kaivaisin pois n.100 mm, jonka väliin laittaisin painumattoman mineraalivillan. Villan päälle sitten ihan paperi.
EDIT: purua on ainakin semmoset 400 mm, eikä tekisi mieli kaivaa kaikkea pois.
Paperin peittäisin Sasmox- lattialevyllä (18 mm), jonka päälle laittaisin lattialämmityskaapelin. Pintaan laatta ja that's it!!!
Tuleeko äkkiseltään kommentteja mieleen?
Kiitokset etukäteen asiallisista vastauksista!
Niinpä, jos purua on noinkin paljon, niin tarvitseekohan se lisäeristettä. Kunnollinen ilmansulku (jos se on ollut puutteellinen) lisää lämpöä oikeasti, ja pintamateriaalin vaihto esim. puuhun tai korkkiin vähentää kylmyyden tuntua. Mineraalivillaa en minäkään laittaisi.Tomppa kirjoitti:Mineraalivillan korvaisin selluvillalla,pellavalla tai Vitalilla.Huolellinen ilmansulku eristekerroksen päälle on tärkeä.
Muuten voi mun mielestä tehdä kuten suunnittelit jos välttämättä laattalattian haluaa.
En taida edes aloittaa puulattian ylistyspuhetta...
-
pikkumökki
- Jäsen

Lyhyesti: älä jätä purua villan alle. Erilaisten eristeiden rajakohtiin voi tiivistyä kosteutta, vaikka puru olisikin sullottu tiukkaan. Toinen juttu: mineraalivillan kanssa pitää ehdottomasti käyttää höyrynsulkumuovia, ei ilmansulkupaperia.
Suosittelen, että jätät purueristeet paikoilleen, sullot ne tiukkaan ja täytät tyhjät kohdat joko uudella purulla tai selluvillalla. Näin vältät mineraalivillan käytöstä mahdollisesti syntyvät ongelmat, etkä joudu laittamaan rakenteisiin höyrynsulkua. Höyrynsulkumuovilla varustetut rakenteet toimivat kunnolla ainoastaan koneellisen ilmanvaihdon kanssa.
Kannattaa vielä harkita, ovatko lattialämmitys ja laattalattia kuitenkaan tarpeellisia. Painuneiden eristeiden ja ilmasulun korjaamisen jälkeen puulattia olisi kuitenkin huomattavasti lämpimämpi kuin nykyinen lattia. Laminaattilattia tuntuu muutenkin uskomattoman kylmältä jalkoihin puulattiaan verrattuna ja laattalattia sopii vanhoihin taloihin huonosti, paitsi kylpyhuoneeseen.
Suosittelen, että jätät purueristeet paikoilleen, sullot ne tiukkaan ja täytät tyhjät kohdat joko uudella purulla tai selluvillalla. Näin vältät mineraalivillan käytöstä mahdollisesti syntyvät ongelmat, etkä joudu laittamaan rakenteisiin höyrynsulkua. Höyrynsulkumuovilla varustetut rakenteet toimivat kunnolla ainoastaan koneellisen ilmanvaihdon kanssa.
Kannattaa vielä harkita, ovatko lattialämmitys ja laattalattia kuitenkaan tarpeellisia. Painuneiden eristeiden ja ilmasulun korjaamisen jälkeen puulattia olisi kuitenkin huomattavasti lämpimämpi kuin nykyinen lattia. Laminaattilattia tuntuu muutenkin uskomattoman kylmältä jalkoihin puulattiaan verrattuna ja laattalattia sopii vanhoihin taloihin huonosti, paitsi kylpyhuoneeseen.
Meillä joku aiemmista omistajista vähän "lisäeristänyt" lattioita. Purun päälle lisätty mineraalivilla sitten harvalaudoitus, levytys ja laminaatti. Ei ilmansulkupaprusta tietoakaan , ainakaan siinä kohtaa mistä lattia oli pikkasen auki. Lattiat on toooosi kylmät, joten oletan, että tota ilmansulkupaperia ei oo alakerran lattioissa missään. Mineraalivilla oli kyllä kunnossa, puu kovaa, purut kuivia jne. Meillä myös samainen aiempi asukki eristänyt 80-luvulla rakennetun lisäsiiven mineraalivillalla, ilmansulkupaperin kanssa. Siellä ei myöskään mitään ongelmia. Ei vaan viittis ottaa noita lattioita auki kun on tätä hommaa täs muutenkin. Mut ehkä joskus...
Ei tästä tainnu kyllä mitään hyötyö olla, muutakuin että ilmansulkupaperi on tärkein. Ja että mineraalivilla ei tarvi aina sitä muovia kaveriksi.
Ei tästä tainnu kyllä mitään hyötyö olla, muutakuin että ilmansulkupaperi on tärkein. Ja että mineraalivilla ei tarvi aina sitä muovia kaveriksi.
Kyllähän me...
Kyllähän minä nyt sen laatan siihen eteisen lattiaan laitan !
Eli taidankin noiden teidän puheidenne mukaan tehdä seuraavasti...
Kaivan purua pois sen 100 mm ja täytän tilan selluvillalla. Luin jostain, että villa eristää noin puolet paremmin kuin puru. Päälle sitten ilmansulkupaperi. Millaista se muuten on? Eli ymmärtääkö rautakaupan myyjä jos sellaista pyydän?.
Noh, sitten se hemmetin painava sasmox- levy ja ohut pintavalu, johon upotan lämmityskaapelin. Sitten laatta niskaan ja hyvä tuli!
Laminaatti on ihan äärettömän kylmä! Tiedä sitten, että olenko uusavuton ja muutenkin onneton, mutta kun saa joka talvi varpaat jäässä tarpoa, vaikka on kahdet villasukat päällekkäin!
Purua on tosiaan aika paljon. Tuntuu, että täällä on kaikkea muutakin laitettu jokapaikkaan tuplasti. Seinissäkin taitaa olla ainakin se 150 mm purua. Kirvesmiehen tekemä talo...
Eli taidankin noiden teidän puheidenne mukaan tehdä seuraavasti...
Kaivan purua pois sen 100 mm ja täytän tilan selluvillalla. Luin jostain, että villa eristää noin puolet paremmin kuin puru. Päälle sitten ilmansulkupaperi. Millaista se muuten on? Eli ymmärtääkö rautakaupan myyjä jos sellaista pyydän?.
Noh, sitten se hemmetin painava sasmox- levy ja ohut pintavalu, johon upotan lämmityskaapelin. Sitten laatta niskaan ja hyvä tuli!
Laminaatti on ihan äärettömän kylmä! Tiedä sitten, että olenko uusavuton ja muutenkin onneton, mutta kun saa joka talvi varpaat jäässä tarpoa, vaikka on kahdet villasukat päällekkäin!
Purua on tosiaan aika paljon. Tuntuu, että täällä on kaikkea muutakin laitettu jokapaikkaan tuplasti. Seinissäkin taitaa olla ainakin se 150 mm purua. Kirvesmiehen tekemä talo...
-
pikkumökki
- Jäsen

Älä ota turhaan puruja pois, tulee vaan ylimääräistä vaivaa ja rahanmenoa. Sillä ei ole mitään merkitystä, onko se kymmenen senttiä selluvillaa tai purua. Koko lattian eristämisessä selluvillalla eron huomaa, mutta ei tuossa. Joka tapauksessa joudut uutta eristettä kuitenkin lisäämään sullomisen jälkeen. Kannattaa myös tarkistaa ainakin muutamasta kohdasta, että purut ovat pohjaan asti kunnossa. Ilmansuluksi esim. vaikka Ekovillan X5- ilmansulkupaperia.
Tää on just tätä
Elä Olli tykkee huonova mutta älä ihmeessä ota purua pois. Se on tosi hyvä eriste, joka toimii tasan yhtä hyvin kun selluvilla. Miksi tehdä asia hankalaksi kun sen voi tehdä yksinkertaisesti, oikein ja vieläpä edullisemmin. Mulla oli tilanne, jossa lattian lämpötila oli 9 astetta ja luulin, huom luulin, että johtuu puruista. Onneton kun en tiennyt tuolloin missä se ongelma oikeastaan oli. Lisäsi puruja ja tiivistin sitä ja lautalattia paikoilleen. Mikään ei auttanut. Vasta tänä talvena tajusin oikeasti ja käytännössä sen vanhan viisauden; eristepaksuus ja materiaali EI OLE SE vaan ilmatiiveys. Yksi rivi Ekovillan ilmansulkupaprua nosti lattian lämpötilan 20 asteeseen
. Siis näin yksinkertaisella asia.. No, se lattian kylmyys johtui myös siitä, että minä hölmö olin mennyt maalaamaan lautalattian Betolux-maalilla, joka tekee lattian ja laudan tooosi kylmäksi, huomasin sen kun kokeilin jalalla ensin maalattuun lautaan ja maalamattomaan lautaan.. Naapurin timpuri totesi saman kun näytin hänelle mun lattian. Nyt paperoinnin jälkeen laitoin uuden puulattian, jonka petsasin ja lakkasin ja nyt on lämmin
lattia. Aiemmassa keskusteluissa viittaan juuri tähän laminaattiin eli ihan yhtä kylmä kun Betoluxilla maalattu puulattia.
Trust me, Siperia opettaa yhtä sun toista. Minulla on vintissä eristeenä sekä puru että selluvilla ja mittarilla mitattuna lämpötilaeroja ei ole.
Anna vaan sen purun olla, onhan se sun tönössä toiminut moitteetta jo monta kymmentä vuotta.
Trust me, Siperia opettaa yhtä sun toista. Minulla on vintissä eristeenä sekä puru että selluvilla ja mittarilla mitattuna lämpötilaeroja ei ole.
Anna vaan sen purun olla, onhan se sun tönössä toiminut moitteetta jo monta kymmentä vuotta.
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
Mikähän siinä on...
Mikähän siinä on, että aina kun joku puhuu mulle nätisti niin olen ihan myyty:) Taidatpa Madde olla naisimmeisiä? Pahoittelut, mikäli olen väärässä...Huu..heti vilistää trinzessa Madden kuva silmissä:)
Antaa siis purun olla ja laitan vain tuulensuojapaperin. Osaakos joku suositella muutakin merkkiä kuin mitä tuossa jo aiemmin tuli ilmi?
Mutta laatan pistän!
Ja lattialämmityksen
Kiitoksia Teille kaikille rakentavista kommenteista! Ilo huomata, että samojen asioiden kanssa painivat auttavat myös mielellään muitakin
Antaa siis purun olla ja laitan vain tuulensuojapaperin. Osaakos joku suositella muutakin merkkiä kuin mitä tuossa jo aiemmin tuli ilmi?
Mutta laatan pistän!
Ja lattialämmityksen
Kiitoksia Teille kaikille rakentavista kommenteista! Ilo huomata, että samojen asioiden kanssa painivat auttavat myös mielellään muitakin
juujuu, naisia ollaan
tai olen, heh.. Laita ihmeessä se lämmitys ja laatta, onhan se ihan nättiä
sekin. En tiedä muita ilmansulkupapruja kun tämän Ekovillan tekemä, on niitä muitakin. Ilmansulkupapru on oikeastaan ohutta pahvia, jossa on vahvikkeet sisällä. Tosi tehokasta kamaa, täytyy myöntää.. Ekovilla.com:in nettisivuilla on esittely siitä paprusta ja asentamisesta mutta mä en laittanut niin tarkasti kuten siellä ohjeistetaan.
Maksoin siitä paprusta 60 egee/rulla (tiedän, on kallista) ja yhdessä rullassa on 60m2, joten siitä riittää pitkälle. Minä kiinnitin sinkilällä paprun lattianiskoihin ja seiniin, nostin sitä hieman seinän puolellekin.
Mukavia hetkiä lattiarempan parissa
Maksoin siitä paprusta 60 egee/rulla (tiedän, on kallista) ja yhdessä rullassa on 60m2, joten siitä riittää pitkälle. Minä kiinnitin sinkilällä paprun lattianiskoihin ja seiniin, nostin sitä hieman seinän puolellekin.
Mukavia hetkiä lattiarempan parissa
-Madde-