Hilseilevän katon maalaus

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
Hessa
Uusi jäsen

Hilseilevän katon maalaus

Viesti Kirjoittaja Hessa »

Vanha katto, maali hilseilee, katto ehjä. Mitä pitää tehdä ennen uutta maalausta? Millä putsataan vanha maali takuuvarmasti pois ja mitä muuta pitää tehdä? Millä kannattaa maalata, pensselillä vai ruiskulla? Mikä vuodenaika on paras maalaukseen? Ei ole oikein varaa uuteen kattoon, mutta kannattaako maalaus vai lähteekö uusi maali heti hilseilemään? Katossa on vain tämä yksi maalaus, sinkki näkyy alta. Olen omistanut talon 13 vuotta, joten en tiedä milloin katto on maalattu.
pikkumiäs
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pikkumiäs »

Maalaus kannattaa. Pyytele hinta-arvioita paikallisilta maalausliikkeiltä ja samalla kyselet miten he aikovat työn suorittaa. Heillä on takuu tekemisistään!
Varmaa on, että totuuden puhuja paljastuu aina.
Turms
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Turms »

Itse olen vuoden parin päästä samassa tilanteessa ja homma mietityttää tietenkin jo nyt. Tsekkaa museoviraston korjauskorttisarjan osa "peltikaton maalaus" (http://www.nba.fi/fi/korjauskortit) sieltä saa ainakin jotakin osviittaa probleemaasi.

Oman kodin katossa on ilmeisesti alkydipohjainen maali, joka on muutamasta kohdasta alkanut lohkeilemaan sormen kokoisina siivuina irti, paljastaen samalla peltikaton sinkityksen. Öljymaali ei käsittääkseni käyttäytyisi näin, vaan kuluisi enempi pölyämällä pois (eli pelti ei paljastuisi heti). Se ainakin teorissa tuntuu paremmalta vaihtoehdolta, käytännön kokemusta asiasta minulla ei siis vielä ole. Koko alkydimaalikerroksen poisto on siis jossain vaiheessa minulla edessä, koska haluan ehdottomasti pitkäkestoisen kattopinnoituksen (10-15 vuotta). Ehkä on maalitehtaiden etu, että alkydi ym. muovipohjaiset maalit irtoilevat paikoitellen jo muutamien vuosien kuluttua maalauksesta. Naapuri kertoi paikkailevansa katonpintaa joka kesä!

Öljymaalauksen suositeltava ja paras tekniikka on levittää se siveltimellä (jotkut pitävät parampana vielä sitä pyöreää sivellinmallia, en tiedä kyllä miksi, ehkä joku foorumilla tietää?).
-T-
Kupo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kupo »

Katon maalauksesta tiedän muutaman katon maalanneena sen, että maalin kestävyys on yhtä kuin pohjatyöt + sää. Ei siis poikkea hirveästi muustakaan maalaamisesta :-D

Öljymaalilla tarkoittanet Grafiittimaalia. Toivottavasti kukaan ei maalaa puulle tarjoitetulla maalilla kattoa...

Grafiittimaalissa on oleellista oikea paksuus maalattaessa, liian ohut ei kestä kauan, liian paksu menee rypylle. Siis HYVÄ sivellin on tarpeen. Ja kun täällä palstalla tartutaan tarkasti siihen, että kaikki tehdään niinkuin ennen vanhaan, hymyilyttää esim. Uulan Grafiittimaalin ohjeessa maininta pohjatöistä. Pohjamaalaa sopivalla pohjamaalilla, ei saa maalata grafiittimaalilla suoraan sinkitylle pellille. Sen toki ymmärrän hyvin, eihän pellavaöljypohjainen maali tartu tämän päivän sinkin päälle. Ei siis ole muuta vaihtoehtoa kuin Tikkurilan Rostex Super / Temaprime EE. Sen päälle tarttuu kyllä varmasti.

On toki olemassa toinenkin vaihtoehto. Vesiohenteinen kattomaali. Ei ole alkydimaalin ongelmia, ja tuskin pellin tarvii hengittää joten "lateksin" väheksymistä tuskin tulee vastaan. Toki rintiksen imagoon sopii grafiittimaali, mutta hyvin vähän olen nähnyt sitä käytettävän. Ja onhan siinä pieni ristiriita tuon pohjamaalin kanssa. Tietysti vain minun mielipide.

Itse maalaisin pohjamaali Temaprime EE + pintamaali Repco.
rautarunnari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rautarunnari »

mitenkäs ne esityöt sun muut ? Lähteekö hilseilevä maali fiksusti esmes painepesurilla, vai pitääkö vääntää teräsharjalla koko katto läpi ? Entä, miten tuollainen graffitimaali, joka tarttuu kenkiin, miten tuollaisen pulverikerroksen saa pois ?

Eli tuleekos pesuja ja hiontoja missä määrin ? Ruostekohdat nyt pitäisi ottaa tarkemmin, mutta niitä ei itsellä ole. Vain hilseilevä ja pölyävä katto.

H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
Kulju
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kulju »

Heinäkuun loppu on huono aika maalata kattoa. Ilmassa on niin paljon koivun urpuja ym. roskia. Niitä kertyy katolle melko paljon, jos on puita lähellä. Kannattaa ehkä siirtää maalaus ensi kesään.
Vastaa Viestiin