Turku - Satava
Turku - Satava
Tässä kirjoittelen ensimmäistä viestiä tähän foorumiin. Oli mukava törmätä googlettaessa tähän foorumiin. Jo nyt olen saanut mukavasti mielen vahvistusta.
Asumme puu-rivitalossa eli Turun Portsassa tällä hetkellä. Haaveena on oma omakotitalo. Kävimme tänään katomassa seuraavaa tapausta:
Linkki kohteeseen
toivottavasti linkitys onnistuu...
Hintapyyntö on tosi suolainen melkein 10.000,- neliö, Satava lisä kuulemma. Kävimme talon aika hyvin läpi. Suora, pystyssä, kalliolla, mutta vaatii kovasti sisäremonttia (sisäpuoli 1950 luvun kunnossa).
Mitähän tuosta kelpaisi tarjota?
Edit. Lyhensin linkin. -Ari
Asumme puu-rivitalossa eli Turun Portsassa tällä hetkellä. Haaveena on oma omakotitalo. Kävimme tänään katomassa seuraavaa tapausta:
Linkki kohteeseen
toivottavasti linkitys onnistuu...
Hintapyyntö on tosi suolainen melkein 10.000,- neliö, Satava lisä kuulemma. Kävimme talon aika hyvin läpi. Suora, pystyssä, kalliolla, mutta vaatii kovasti sisäremonttia (sisäpuoli 1950 luvun kunnossa).
Mitähän tuosta kelpaisi tarjota?
Edit. Lyhensin linkin. -Ari
- Uutta ja pelottavaa, mutta niin jännittävää -
Sen verran vielä, että mm. lattioista (muovimattojen alta) on turha haaveilla löytävänsä sileitä lankkulaittioita, ovat kuulemma tehdyt raakapuusta. Seinät tuntuivat olevan pinkopahvia ja vaneria, koputtelu-teoriasta päätellen. Siellä on asuttu viimepäiviin asti, mutta jokainen voi toki vaatia, mitä vaatii. Ulkosauna on asia erikseen ja sekin alkuperäisessä kunnossa, toimiva tokin. Alakerran ikkunat, vanhan puolen, olivat 2 kertaiset. Yläkerta ja uusi puoli (vessa + eteinen) olivat 3 kertaisten ikkunoiden kanssa. Sähkön kulutusta ei saanut tietää, oli kuulemma niin vähän, että epäilyttää... Lisä lämmityksenä asuintiloissa vain keittiön hella...
Kamalasti kiinnostaisi, mutta laittaako tässä kätensä p.....kaan...
Kamalasti kiinnostaisi, mutta laittaako tässä kätensä p.....kaan...
- Uutta ja pelottavaa, mutta niin jännittävää -
Eiole "normaalisti" hirsistä, vaan lautahökkeleitä taitaa olla suurin osa. Eipä tuo ole rintamamiestalo ja kokoonsa/kuntoonsa nähden ihan perk**en kallis, on sitten mitä lisiä hyvänsä. En ole Turusta (enkä tule olemaankaan ;) ) joten joku muu saa arvioida noita hyvän sijainnin lisiä. Puoli kilsaa veteen ei ainakaan nosta töllin arvoa missään, hä? Minulla on lyhyempi matka veteen.NinaN kirjoitti:Kerrran vielä. Onko rmt-talot normaalisti tehty hirsistä? Tuo on rakennettu 1956, mutta ei ole hirsitalo. Enpä saanut vielä selville, mitä eristystä siinä on käytetty...
Purueristeinen taitaa tuo talo olla joten nuo myyntipuheet tiiviistä ja edullisesta lämmityksestä 2-lasisilla ikkunoilla höystettynä ovat lievästi sanoen hieman ehkä liioiteltuja.
Mutta mikäs siinä muuten, ehjä talo ja tilillä katetta, anti mennä vaan. Tarjotkaa härskisti alle ja sanokaa että netissä plaanaa -nimimerkillä toiminut superasiantuntija sanoi että kallis on
- Tuulenhovi
- Jäsen

No mä en ole kyllä mikään asiantuntija, mutta kyllä hinta mun mielestänikin oli aikas korkea..!
Mutta en myöskään asu, ole asunut enkä tule asumaan Turussa, joten ei ole käsitystä paikkakunnan hinnoista. Rantatonteissa on täälläkin korkeammat hinnat, mutta jos rantaan on puoli kilsaa, laskettavissa ilmeisesti samaan kuin palvelut lähellä?
Mutta tietysti, jos on merihenkistä väkeä, veneilijöitä tai jotain ja paikka viehättää, on sopivan oloinen itselle, ja taalareita löytyy, niin mikä jottei?
Onko vertailukohteita? Mun mielestäni kannattaa käydä katsomassa lisäksi saman hintaluokan taloja sekä saman kuntoluokan taloja, näkee hyvin osviittaa, onko talo hintansa väärtti. Ja toinen käynti samassa paikassa siten, että mukana on joku, joka ymmärtää vanhoista taloista / remontoinnista, yms. jotakin (eli ns. oma asiantuntija). Sitten vaan tarjousta, pienempää kuin olisitte valmiita maksamaan. Ei se ole tyhmä, joka pyytää vaan se, joka maksaa...
Mutta tietysti, jos on merihenkistä väkeä, veneilijöitä tai jotain ja paikka viehättää, on sopivan oloinen itselle, ja taalareita löytyy, niin mikä jottei?
Onko vertailukohteita? Mun mielestäni kannattaa käydä katsomassa lisäksi saman hintaluokan taloja sekä saman kuntoluokan taloja, näkee hyvin osviittaa, onko talo hintansa väärtti. Ja toinen käynti samassa paikassa siten, että mukana on joku, joka ymmärtää vanhoista taloista / remontoinnista, yms. jotakin (eli ns. oma asiantuntija). Sitten vaan tarjousta, pienempää kuin olisitte valmiita maksamaan. Ei se ole tyhmä, joka pyytää vaan se, joka maksaa...
Niin no itse en myöskään vastaile asiantuntemukella, vaan ihan mutulla ja tietämättömän innolla, mutta minä miettisin kyllä noita remontointikustannuksia joita tuohon tulisi (meidän vaatimuksilla) erittäin mittavasti... Kuten katto, putket, sähköt, keittiö, kylppärit, WC:t, pinnat, kellariremppa jne jne... Ja sitten rupee miettimään sitä mikä hinta tuolle talolle tulee, niin huh huh.. 
Lisäänpä oman lusikkani kanssa soppaan. Satavan alue on kohtuullisen arvostettua. Kävimme aikanaan emännän kanssa myös katsomassa taloa samalta alueelta jonka myyntipuhe oli vastaavanlainen. Rantaoikeus ei kuitenkaan korvannut mielestäni sitä ylimääräistä 50 tuhatta joka hinnassa oli, puhumattakaan matkasta joka on kauppatorille saatika sitten palveluiden pariin joita tulet tarvitsemaan kohtuullisen usein. Rautakaupat ja suuremmat keskukset on tuolta auttamattoman kaukana, ja siihen se meidänkin innostus sitten laantui.
Jokatapauksessa, jos mietin vain taloa ja sen sijaintia ilman hintaa, vaikuttaa tuo kohde mielestäni ihan kiinnostavalta. Kaikille löytyy se oma juttu, onhan se rantaoikeus kuitenkin aika hieno asia.
Jokatapauksessa, jos mietin vain taloa ja sen sijaintia ilman hintaa, vaikuttaa tuo kohde mielestäni ihan kiinnostavalta. Kaikille löytyy se oma juttu, onhan se rantaoikeus kuitenkin aika hieno asia.
On kaksi tapaa rempata rintsikkaa, sinnepäin ja jotensakin niin.
- Tuulenhovi
- Jäsen

No heh heh...Henkka kirjoitti:Alue asiallinen ja arvostettu, ei mikään Pori tai vastaava![]()
Jos etsii hyvää aluetta tuon matkan päästä keskustasta niin varmasti hyvä vaihtoehto.
Asiallisia ja arvostettuja alueita löytyy joka kaupungista (jopa Porista!
Mutta siis mielestäni ei kannata ajatella, mitä muut ajattelevat kyseisestä alueesta ja sen perusteella maksaa paljon. Kyllä se on se talo, tontti, sijainti, koko, ulkonäkö yms. mitä pitää miettiä omien mieltymysten ja tarpeiden kannalta. Ja tietysti se mitä on itse valmis maksamaan ja kuinka paljon tulevat remontit tulevat sen lisäksi vielä tyhjentämään pankkitiliä.
Jostakin asiasta joutuu aina tinkimään. Mutta siis talokaupat vaativat sekä tunteen että järjen käyttöä. Pelkällä järjellä valitussa talossa ei ehkä viihdy niin hyvin ja pelkällä tunteella valitun kanssa voi joutua isoihin ongelmiin. Mutta niinkuin aiemmin sanoin, jos on rahaa, eikä ison niitin jälkeen tarvitse miettiä, millä itsensä ja perheensä elättää, niin miksei sitä maksaisi talosta enemmän?
Nuorempana halusin ison keltaisen lautapintaisen 3-kerroksisen kartanon matalan rinteen päältä ja sinne johtavan pitkän pihatien koivukujineen... Sitten kasvoin ja ymmärsin, että ikinä ei tule olemaan sellaiseen varaa, eikä sellaisia tahdo mistään löytyäkään. Nyt asustellaan keltaisessa rapatussa talossa, missä tavallaan on kolme kerrosta, "pihatietä" reunustavat pylväshaavat...
Mutta siis en ole mikään asiantuntija, kuten jo mainitsin, ihan ihan omaa mutu-tietoa ja mielipiteitä tässä esitän.
Kallioperustus on plussaa, tietää ettei ainakaan maahan vajoa
Onko kuntokartoitus tehty?
Kannattaa miettiä pitääkö katto uusia, entä putket ja sähköt? Pelkkä pintaremontti ei välttämättä riitä, riippuu toki mitä haluaa/vaatii.
Itse juuri oman RMT-ostaneena ja etsintärumban läpikäyneenä sanoisin että tuo on KALLIS. Me tosin emme halunneet meren äärelle ja etsimme mielummin lähikunnista kuin Turusta. Nuo ovat mielipideasioita enkä pysty sanomaan ovatko ne "vain ylimääräistä hinnanlisäystä" teille, meille ne olivat.
Onko kuntokartoitus tehty?
Kannattaa miettiä pitääkö katto uusia, entä putket ja sähköt? Pelkkä pintaremontti ei välttämättä riitä, riippuu toki mitä haluaa/vaatii.
Itse juuri oman RMT-ostaneena ja etsintärumban läpikäyneenä sanoisin että tuo on KALLIS. Me tosin emme halunneet meren äärelle ja etsimme mielummin lähikunnista kuin Turusta. Nuo ovat mielipideasioita enkä pysty sanomaan ovatko ne "vain ylimääräistä hinnanlisäystä" teille, meille ne olivat.