Joo tää on niin tätä. Mä oon ihmetellyt että vaikka ollaan oltu jo toistakymmentä vuotta yhdessä niin vasta oman talon myötä on alkaneet mielipide-erot sisustusasioissa yms. nostaa päätään.
Muutama (huom, vain muutama!) esimerkki:
-portaat yläkertaan: vanhat puuportaat piilossa liimatun kokolattiamaton alla.
Minä: matto pois ja vanhat portaat esiin, hiominen, maalaus.
Mies: Portaat pois ja uutta pintaa tilalle.
-piha: pihassa tehty juuri massiivisia kaivuutöitä ja samalla uudistetaan pihan ilmettä.
Minä: säästetään vanhat pensaat, paikkaa voidaan vaihtaa, säilytetään vanhan pihan rehevä ilme.
Mies: paljon soraa, kivetystä ja japanilainen puutarha (wtf!???)
kellari: kellari tarkoitus syventää ja tehdä takkahuone ja khh
Minä: sikarihuonemaista vanhan talon tunnelmaa.
Mies: nahkaa, kromia, baari.
Tässä kohdassa minä tosin taivun jonkin verran koska kellarista tulee eniten miehen oma tila. Paitsi ehkä tuo kodinhoitohuone...
Kyllä miehelle pitää antaa oma(a) tila(a) eikä sisustaa sitä ulos ruusuröyhelöillä!
Mä haluaisin säästää vanhaa (ja rahaa) kun taas mies haluaa uutta. Joskus on kyllä käynyt mielessä että kannattaako tässä yhdessä asuakaan eli siinä JJ on oikeilla jäljillä. Suurin osa sisustuspäätöksistä on onneksi yhdessä tehtyjä ja hyväksyttyjä, viimeinen silaus on sitten minun heiniäni koska miestä ei verhot ja matot paljonkaan kiinnosta. Joskus sitten hankin tavaroita ns. ilman lupaa. Hommaa ei helpota se, että itseltäni puuttuu esteettinen silmä ja tyylimieltymykseni muuttuvat vuoden välein. Mutta yksi asia on kuten Maijulla: uutta on pirun vaikea ostaa koska se ei puhuttele millään tasolla. Joitain uushankintoja olen katunut, mutta vanhojen tavaroiden ostoa en koskaan. Eikä oo mieskään valittanut.
Köyhän on oltava luova.