Piipun pintojen verhoilu sisätiloissa ?
Piipun pintojen verhoilu sisätiloissa ?
Yläkerran remppa etenee ja nyt on edessä piipun asuintilojen puoleisten seinien siistiminen.
Kysymys onkin:
Saako piipun pintoja peittää esim kipsilevyllä vai onko palotarkastajan päästävä katsomaan piipun pintaa asuintiloista mahdollisten halkeamien varalta?
Aikaisemmin pinnoissa oli tapettia, eli se varmaankin on sallittua.
(ja maalaaminen myös)
Kysymys onkin:
Saako piipun pintoja peittää esim kipsilevyllä vai onko palotarkastajan päästävä katsomaan piipun pintaa asuintiloista mahdollisten halkeamien varalta?
Aikaisemmin pinnoissa oli tapettia, eli se varmaankin on sallittua.
(ja maalaaminen myös)
- rautarunnari
- Jäsen

-
kivimies
Hyvä sytyke = tapetti
Mitäpä näitä pähkäilemään kun jo parikymmentävuotta sitten asiasta on tehty määräykset. Ja on ollut jo aikaisemminkin, nyt RakMk E3.
Tästä linkki piirustuksen ... ymmärtää merkonomikin! : )
http://www.finlex.fi/data/normit/1937-e3.pdf
Olen kai ennenkin maininnut, että laki ja asetukset ynnä määräykset on kätketty ympäristöministeriön sivuille hankalasti. Mutta hakukoneilla löytyy, kun vain osaa asettaa oikean hakusananan.
Ennen asiakirjakokoelma oli "paloluokitustiedoituksia".
Piipun pää vesikaton yläpuolella kannatta lämpöeristää "palovillalla" ja pellittää. Piipunhattu päälle, ei sovi oikein RI-talon tyyliin, mutta nykyään kun ei juurikaan kesällä lämmitetä ts. edes kahvia keitellä liedellä, niin savuhormeissa ei ole virtausta ja ne kastuvat rankkasateella sisältäpäin.
Tästä linkki piirustuksen ... ymmärtää merkonomikin! : )
http://www.finlex.fi/data/normit/1937-e3.pdf
Olen kai ennenkin maininnut, että laki ja asetukset ynnä määräykset on kätketty ympäristöministeriön sivuille hankalasti. Mutta hakukoneilla löytyy, kun vain osaa asettaa oikean hakusananan.
Ennen asiakirjakokoelma oli "paloluokitustiedoituksia".
Piipun pää vesikaton yläpuolella kannatta lämpöeristää "palovillalla" ja pellittää. Piipunhattu päälle, ei sovi oikein RI-talon tyyliin, mutta nykyään kun ei juurikaan kesällä lämmitetä ts. edes kahvia keitellä liedellä, niin savuhormeissa ei ole virtausta ja ne kastuvat rankkasateella sisältäpäin.
Minä olen muuten jättänyt palomuurit peittämättä, mutta uuteen vessaan/kylppäriin täytyi laittaa metrin kaistaleelle kipsilevy palomuurin peitoksi.
Mietin pitkään saako niin tehdä, mutta nyt ei ollut oikein vaihtoehtoja, kun piti seiniä rakentaa
Mietin pitkään saako niin tehdä, mutta nyt ei ollut oikein vaihtoehtoja, kun piti seiniä rakentaa
"kahdesta pahasta kannattaa valita molemmat ja kilpailuttaa ne"