Puuportaiden maalaus
Puuportaiden maalaus
Millä maalilla pitäisi maalata portaat. Maalikaupassa sanoivat että betolux, tuntui vähän oudolta? Taitaisi olla tosin kestävää.
Varmaan jokin rintsikalle tyypillisempikin vaihtoehto löytyy, mutta puuportaissa käytettiin ennen vanhaan, tosin ehkä enimmäkseen paljon ennen 40-50-lukua Roslagin mahonkia, eli vernissan ja mäntytervan sekoitusta. Löytyy kai myös Uulalta valmiina. Käsittelyä joutuu silloin tällöin uusimaan varsinkin ennen kuin portaat ovat tarpeeksi kyllästetyt.
Perussävy on kai sellainen punertava, vaikka itse tehdystä sotkusta tuli ihan vaan ruskea. Lorautin lisäksi owatrolia sekaan. Hyvin on pitänyt vettä ja aurinkoa, kerran vuodessa olen uusinut käsittelyn, sutiminen sujuu nopeasti. Hyvän näköinen, eikä ole hilseilevää eikä kulunutta maalia myöhemmin riesana. Mutta tämä ratkaisu ei varmaankaan sovi kaikille.
Perussävy on kai sellainen punertava, vaikka itse tehdystä sotkusta tuli ihan vaan ruskea. Lorautin lisäksi owatrolia sekaan. Hyvin on pitänyt vettä ja aurinkoa, kerran vuodessa olen uusinut käsittelyn, sutiminen sujuu nopeasti. Hyvän näköinen, eikä ole hilseilevää eikä kulunutta maalia myöhemmin riesana. Mutta tämä ratkaisu ei varmaankaan sovi kaikille.
Reilun vuoden verran nuo ovat olleet käytössä. Kulumisella tarkoitin sitä että pintaa ei hiottu täysin sileäksi vaan siinä olleet pienet uurteet ja kolot saivat jäädä. Maalipinnassa ei ole kulumista havaittavissa. Lasten huoneissa on sitten jo erilaista naarmua ja uraa mutta maali on pitänyt hyvin pintansa hämmästyttävän hyvin.MjR kirjoitti:Milloin maalasit portaat, kuinka nopeasti kuluu.......niin no, tietty käyttö vaikutaajonin kirjoitti:Permoa laitettiin, samaa kuin yläkerran lautalattiaan. Hyvä tuli eikä ole liian liukas. Tosin portaiden lankut ovat jo vähän kuluneet.![]()
(..ja kyseessä on sisäportaat)
Re: Puuportaiden maalaus
Nostetaanpas vanhaa aihetta. Meillä on uudet lautaportaat valmiit ja nyt ne pitäisi maalata.
Lattioihin on vedetty Uula mutta miten se mahtaa toimia portaissa? Mahtaako liukkaudesta tulla ongelma?
Jostain muistan lukeneeni maaliin sekoitettavasta rakeesta, jolla liukkautta voisi ehkäistä.
Lattioihin on vedetty Uula mutta miten se mahtaa toimia portaissa? Mahtaako liukkaudesta tulla ongelma?
Jostain muistan lukeneeni maaliin sekoitettavasta rakeesta, jolla liukkautta voisi ehkäistä.
- jonep
- Jäsen

Betolux Akva meillä yläkerran ja kellarin portaissa. Yläkerran portaissa ollut jo reilun vuoden eikä kulumisen merkkejä muualla kuin tuossa portin kohdalla missä portti kolahtaa ja hiissaa tuhon portaaseen ja yläkertaa asuttaa neljä teiniä joten liikenne on aika vilkasta.. 
Ja taas tuli sanomista..
Mä maalasin portaat Uulan puulattiamaalilla, eikä ne kyllä mitenkään liukkaat ole. Meillä on sellanen porrashuone, jossa on kaksi välitasannetta ja ylätasanne. Ne tasanteet oli hiottu koneella sileeksi ja lakattu kirkkaalla lakalla entisen asukkaan aivoituksesta, itse portaisiin ei ollut (onneksi) puhti riittänyt ja ne oli jääneet vanhalle maalipinnalle. Portaissa toki ajan mukanaan tuomat jäljet ja kulumat tuo vähän karheutta pintaan, mutta ei noi sileäksi hiotut tasanteetkaan liukkaat ole. Koirat on niihin pari naarmua saaneet ruopaistua kun on tullut kiire jonnekin, mutta siinä ois lähtenyt maali kuin maaliPanuO kirjoitti:Nostetaanpas vanhaa aihetta. Meillä on uudet lautaportaat valmiit ja nyt ne pitäisi maalata.