Päivää,
Eli tarkoituksena on palkata 1 ammattimies talon sisähommia tekemään. Kyseessä on noin 220m2 täysi kaksikerroksinen puutalo, rakennettu -38. Tarkoituksena on teettää sisätöitä eli pintojen uusimista ja purkamista kyseisellä miehellä. Hän on tehnyt näitä hommia jo 30v ja erikoistunut näihin vanhoihin puutaloihin eli tietää mitä tekee. Iästään huolimatta painaa pirusti hommia ja on tarkka mies.
Mihin tuo 640h riittää? Tekeekö siinä ajassa ylä- ja alakerran uusiksi pinnoiltaan? Keittiö ja yksi vessa myös.
Itse tekisin purkuhommia ja aputöitä ja mitä nyt töiden ohella kerkeää. Varsinaisesti en ole omaa aikaa laskenut ollenkaan mukaan (budjettimielessä) eli jos saan jotain aikaiseksi niin hyvä on
Kiitoksia vastauksista!
Ammattimiehen panos 640h (4kk), mihin riittää?
- maanma
- Moderaattori

Kyllä kai
640t = 16vko(40h/vko)
Kyllä periaatteessa sanoisin ja vielä vähän muutakin - jos vaan pääsee tekemään.
Vaikea on ottaa kantaa kun ei tietä mitä pintaremontti pitää sisällään - sähköjen ja putkien sekä materiaalimuutosten suhteen.
Meinaatkos itse olla täysipäiväisesti vai pelkästään iltaisin purkaa? Nimittäin tuo ammattilainen rakentaa pintaa nopeammin kuin sinä purat yksin.
Haasteellisin homma on saada aikataulut synkkaamaan. Se kannattaa antaa tuon ammattilaisesi hoidettavaksi, jottei käki turhaa työmaalla. Kaikilta se vain ei suju ja epäonnistumisia tulee varmasti kiiresesonkeina. Sähkärit, putkarit loppukesä aina jouluun. Jos tältä kaverilta ne löytyy tuttavapiiristä voisi kannattaa harkita niiden käyttöä.
Kyllä periaatteessa sanoisin ja vielä vähän muutakin - jos vaan pääsee tekemään.
Vaikea on ottaa kantaa kun ei tietä mitä pintaremontti pitää sisällään - sähköjen ja putkien sekä materiaalimuutosten suhteen.
Meinaatkos itse olla täysipäiväisesti vai pelkästään iltaisin purkaa? Nimittäin tuo ammattilainen rakentaa pintaa nopeammin kuin sinä purat yksin.
Haasteellisin homma on saada aikataulut synkkaamaan. Se kannattaa antaa tuon ammattilaisesi hoidettavaksi, jottei käki turhaa työmaalla. Kaikilta se vain ei suju ja epäonnistumisia tulee varmasti kiiresesonkeina. Sähkärit, putkarit loppukesä aina jouluun. Jos tältä kaverilta ne löytyy tuttavapiiristä voisi kannattaa harkita niiden käyttöä.
Re: Kyllä kai
Sähkö- ja putkihommia ei tee, mutta vetää esim. sähköjohdot ym. TArkoituksena olisi, että homman aloitus on vasta ensi kesänä. Pidän kesäloman siten, että pyhitän sen purkuhommiin. Kuukauden päästä astuu ukko remmiin (ja ennen sitä, että saadaan materiaalit työmaalle). Talkoohommaa myös käyttöön purkamista varten.maanma kirjoitti:640t = 16vko(40h/vko)
Tuo 16vko on siis budjettiarvio, mennään ko. henkilön kanssa katsomaan kohdetta ja siltä pohjalta saan tarkemman arvion.
Ukolla on tutut putkimiehet ja sähkärit, joten saan sitä kautta ne ja hän on myös rakentanut useamman talon vuosikymmenien saatossa, että tuo logistiikka toimii myös.
Pinnat uusitaan kokonaan eli ehkä joutuu koolaamaan seiniä suoriksi, vähän huonejärjestystä muuttamaan. Lisäeristys ehkä Leijonalevyllä ulkopuolelle ulkovuorauksen uusimisen yhteydessä?
Mietin tuossa vähän asiaa lisää. Jos ajatellaan, että työssäkäyvä ihminen pystyy tekemään 2-3h keskimäärin päivässä 7 päivän aikana, niin se on 4:ssä kuukaudessa 280h eli 640h tulisi täyteen 9:ssä kuukaudessa. Kun vielä huomioidaan, että en ole ammattimies, niin tosiasiassa tuo 4kk vastaa reippaasti yli 1 vuoden omaa työpanosta.
Eli jos omalla työlle ja ajalle (ja vaimon hermoille) laskee yhtään arvoa, ei kustannus olekaan yhtään kohtuuton...vai onko
Eli jos omalla työlle ja ajalle (ja vaimon hermoille) laskee yhtään arvoa, ei kustannus olekaan yhtään kohtuuton...vai onko
- maanma
- Moderaattori

Elämäntapaa vai nyt vain tulen ja menen asumista
Monelle tuo remontointi viikonloppuisin on henkisen työn rasituksen rentoutumismuoto.
6500eur/kk = yht.n.26000eur on minulle summa, johon en halua sitoutua.
Re: Elämäntapaa vai nyt vain tulen ja menen asumista
Ei nyt ihan noin paljon, ota ainakin 8000 euroa pois. Ymmärrän pointtisi, mutta itse omalta kohdaltani olen ajatellut, että muutakin elämää pitäisi olla ja lasten kanssakin pitäisi aikaa viettää. Joka tapauksessa omaa aikaa menee pirusti tuohon hommaan.maanma kirjoitti:Monelle tuo remontointi viikonloppuisin on henkisen työn rasituksen rentoutumismuoto.
Kaverini on nyt paiskonut 1v 8kk työmaalla kaikki säädyllisesti irtoavat kuukaudet, eikä se ilmaiseksi ole tullut "kotirintamallakaan" vaikka molemmat ovat projektiin kyllä sitoutuneet.
Tarkoituksena siis on, että ottaisin ennen projektin alkua kesäloman, pyhittäisin sen purkamiseen suunnitelmien mukaisesti. Käytössä olisi varmaan vähän talkooapua (purkaminen on hauskaa ja helppoa ohjeiden mukaisesti). Samalla hoitaisin tilatut tarvikkeet paikalle ja muutoinkin tekisin tarvittavia järjestelyitä.
Itse osaan tehdä jotain hommia, mutta en ole laskenut niille budjettimielessä mitään arvoa.
Kyseessä on siisi ammattimies, joka on yli 30v tehnyt näitä hommia. Hän vapautuu vasta kesän korvilla, joten pääsisi (ehkä) mukaan projektiin.
Jos muuten ajatellaan, että sisäpintoja ei pääpuolisin hirvittävästi revitä auki, vaan ne tarvittaessa oiotaan vanhan päälle ja siihen vaikkapa tapetti/maalaus. Keittiö menisi uusiksi ja jopa sen paikka. Takka pitäisi muurata (ajattelin sen tehdö itse, kyseisen herran avustuksella). 1 kerrokseen olen budjetoinut noin 20 000-25 000 euroa (~100m2). 2 kerroksessa on uusi kylppäri, joten sinne vain suihkukoppi. 4 makuuhuonetta pinnoiltaa uusiksi (tasoitus/tapetti/maalaus). lattiassa on muovimatto (1.kers parketti), joten se menisi uusiksi. Yksittäisenä kustannuksena varmasti suurin. Yläkertaan olen budjetoinut 10 000 euroa.
Kellariin sauna/pesutilat uusiksi, 6000 euroa. Kellarin käyttötarkoitusta ei muuteta eli sinne eri rakenneta lämmintä tilaa.
Sitten päästäänkin siihen mielenkiintoiseen osioon eli LVIS-remppaan. Taloon on osittain uusittu sähköt ja putket, joskus 1970-80 vaihteissa. Paljonkohan säästää, jos itse purkaa ja vetää uudet putket/sähköjohdot ja ammattimies hoitaisi liittämiset?
Eli kokonaisbudjetti tässä vaiheessa ~ 40 000 - 50000 euroa + tämän ammattimiehen palkka. Eli nuo summat on materiaalikustannuksia.
Mielestäni tuolla pitäisi saada paikka ihan asialliseen kuntoon?!
Itse osaan tehdä jotain hommia, mutta en ole laskenut niille budjettimielessä mitään arvoa.
Kyseessä on siisi ammattimies, joka on yli 30v tehnyt näitä hommia. Hän vapautuu vasta kesän korvilla, joten pääsisi (ehkä) mukaan projektiin.
Jos muuten ajatellaan, että sisäpintoja ei pääpuolisin hirvittävästi revitä auki, vaan ne tarvittaessa oiotaan vanhan päälle ja siihen vaikkapa tapetti/maalaus. Keittiö menisi uusiksi ja jopa sen paikka. Takka pitäisi muurata (ajattelin sen tehdö itse, kyseisen herran avustuksella). 1 kerrokseen olen budjetoinut noin 20 000-25 000 euroa (~100m2). 2 kerroksessa on uusi kylppäri, joten sinne vain suihkukoppi. 4 makuuhuonetta pinnoiltaa uusiksi (tasoitus/tapetti/maalaus). lattiassa on muovimatto (1.kers parketti), joten se menisi uusiksi. Yksittäisenä kustannuksena varmasti suurin. Yläkertaan olen budjetoinut 10 000 euroa.
Kellariin sauna/pesutilat uusiksi, 6000 euroa. Kellarin käyttötarkoitusta ei muuteta eli sinne eri rakenneta lämmintä tilaa.
Sitten päästäänkin siihen mielenkiintoiseen osioon eli LVIS-remppaan. Taloon on osittain uusittu sähköt ja putket, joskus 1970-80 vaihteissa. Paljonkohan säästää, jos itse purkaa ja vetää uudet putket/sähköjohdot ja ammattimies hoitaisi liittämiset?
Eli kokonaisbudjetti tässä vaiheessa ~ 40 000 - 50000 euroa + tämän ammattimiehen palkka. Eli nuo summat on materiaalikustannuksia.
Mielestäni tuolla pitäisi saada paikka ihan asialliseen kuntoon?!