sisäkattomateriaali?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
liisa
Jäsen
Jäsen

sisäkattomateriaali?

Viesti Kirjoittaja liisa »

Heissan kollegat!

Mitä materiaaleja olette käuttäneet remontoidessa sisäkatossa? Itse olen mieltynyt vanhoihin kattohaltexlevyihin, mutta niitä ei taida oikein mistään saada uutena tai käytettynä (Tampereelta hain muutaman neliön, vielä puuttuu ainakin 6 m2 kokoa 30x60). Laajennoksen yhteydessä on pakko käyttää ainakin osin uusia materiaaleja, onko joku keksinyt jonkin tyylikkään - ja edullisen - materiaalin?
Yhden uuden talon sisäkatossa näin sormipanelia, se oli kivannäköistä, mutta taitaa tulla kalliiksi...?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Mulla on vintillä pinkka 60x60-senttisiä levyjä, mutta niille saattaa (ikävä kylä) olla vielä käyttöä. Muutenhan niistä olisi aika helposti saanut halkaistua, ei olisi enää tarvinnut kuin tehdä levyn yhteen reunaan viiste.

Halltex-työkaluja oli aikanaan iso liuta, esim. Kodin Taitosanakirjassa on kerrottu kuinka itse voi rakentaa täyden setin työkaluja esim. kattolevyjen tekoon. Toimisihan tuo vieläkin, jos haluaa, ei muuta kun 12 mm levyä ja pakka partateriä ja leikkelemään. Kuuteen neliöön menee kolmisenkymmentä tuonkokoista levyä, ne leikkaa sirkkelillä hetkessä eikä viidteiden takoonkaan montaa tuntia mene.

Mun Taitosanakirja taitaa olla vuosimallia -57, mutta ohjeet löytynee muualtakin. Ja sen viisteen teko ei ole vaikeaa improvisoidullakaan työkalulla.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
JukkaK
Jäsen
Jäsen

Re: sisäkattomateriaali?

Viesti Kirjoittaja JukkaK »

liisa kirjoitti:
Itse olen mieltynyt vanhoihin kattohaltexlevyihin, mutta niitä ei taida oikein mistään saada uutena tai käytettynä
Itse poistin kolmesta huoneesta niitä n. 30cm kanttiinsa valkeita neliöitä kutakuinkin ehjänä. Ovat kuitenkin löytänee jo "uusiokäytön" soittokämpän katossa vaimennusmateriaalina. Pieni määrä saattaa olla vielä vapaana, josta vois periaatteessa vaikka luopuakin. täytyy tarkistaa tilanne.

Otamme alkuperäiset kattopaneelit käyttöön. Rapataan Haltexien liimajäljet ja muut röpelöt pois ja uusi maalin pintaan ja komeaa tulee. Lähes vastaavaan pääse toki uudellakin panelilla jos ei satu olemaan vanhaa valmiina ;-)

Tuolta näkyy esimerkki alimmaisissa kuvissa.
http://www.kivari.net/rempic_271105.htm
Vastaa Viestiin