Betoniset ulkoportaat
Betoniset ulkoportaat
Meitä ennen talossa on asunut pihimpää sakkia, ja moni asia on nyt huomattu tulleen tehdyksi säästöbudjetilla. Esimerkiksi sisääntulon pilaavat betonirappuset. Niiden sisässä saattaa olle mitä vaan rautaa eikä niitä haluttaisi kokonaan tuhotakaan. Mitä olette tehneet tällaisille portaille jotta niistä saisi edustavammat.
Nyt meillä rappuset ovat siis harmaat ja kulmista murtuneet... että tervetuloa vaan vieraat oikein isolla mitalla :)
Nyt meillä rappuset ovat siis harmaat ja kulmista murtuneet... että tervetuloa vaan vieraat oikein isolla mitalla :)
Re: Betoniset ulkoportaat
laitan itse Ardexilla kulmat kuntoon ja muutenkin kun rappuset on murtuneet paikka paikoin aika pahasti, niin niihin kun tuota Artturia laittaa,niin kyllä niistä hyvä tulee. Sitten kun kaikki murtumakohdat on paikattu, niin valuttelen kauttaaltaan pikkusen ardexia päälle, niin ei paikatut kohdat paista silmiin liikaa.
PS. jos portaat on tehty säästöpudjetilla niin en suosittele tartuntarautojen poraamista...suottaapi lohkeilla vähän lisää ja lisää ja lisää paloja
PS. jos portaat on tehty säästöpudjetilla niin en suosittele tartuntarautojen poraamista...suottaapi lohkeilla vähän lisää ja lisää ja lisää paloja
öljyllä lämmittäminen on kallista
sähköllä lämmittää vielä kalliimmalla
maalämmön perustuskustannukset on älyttömät
eikä aurinkokaan Suomessa lämmitä tarpeeksi...
...taidanpa vetää villasukat jalkaan
Mielenkiintoista lukea vanhoja viestejään: todellakin haluamme eroon tuosta metallimöntistä! Kuka tulee räjäyttämään ne? Sen verran kuitenkin on rahaa tuhlattu, ettei ne murru niin nopeasti kun tällä hetkellä tahtoisi.
Lisäksi kävi ilmi, että betoni on kiinni oven listauksen alla seinässä. Eli seinä on laho ja kuistikin menee osittain vaihtoon.
Eli miten ihmeessä eroon tästä kauhistuksesta :D ?
(Vai että ajattelin minä sen siistiä, no huh huh!)
Lisäksi kävi ilmi, että betoni on kiinni oven listauksen alla seinässä. Eli seinä on laho ja kuistikin menee osittain vaihtoon.
Eli miten ihmeessä eroon tästä kauhistuksesta :D ?
(Vai että ajattelin minä sen siistiä, no huh huh!)
Seinää kaadettu, ulkolaudoitukset vaihtoon ja taloon uusi väri. Kuistin purkua ja uusia pintoja. Sitten onkin jo syksy 2010.
Onko mahdollista tehdä uudet portaat päälle? Vanhat portaat kannattaa jättää alle ja käyttää kiinnitysalustana.
Meillä lyötiin metallikaiteet poikki ja rakennettiin puusta uudet portaat + pieni terassin tynkä vanhojen portaiden päälle. (Uusien portaiden tekeminen oli tietysti pakko, koska ulko-oven alareuna nousi parikymmentä senttiä.)
Meillä lyötiin metallikaiteet poikki ja rakennettiin puusta uudet portaat + pieni terassin tynkä vanhojen portaiden päälle. (Uusien portaiden tekeminen oli tietysti pakko, koska ulko-oven alareuna nousi parikymmentä senttiä.)
-
Kissasoikoon
- Uusi jäsen
Heippa! Nostelen vanhaa ketjua, jonka löysin haulla. Meidän vanhojen portaiden ehostus tulee keväällä ajankohtaiseksi. Murtumia on tullut reunoihin.. Miten olet muotoillut Ardexin paikoilleen? Millä tavoilla "korjausmuotin" voi kiinnittää vanhaan portaaseen kotikonstein? Minulla ei ole paljoa kokemusta valutöistä (ainoastaan välipohjan reikiä olen täytellyt...), joten siksi kyselen tällaisia...laitan itse Ardexilla kulmat kuntoon ja muutenkin kun rappuset on murtuneet paikka paikoin aika pahasti, niin niihin kun tuota Artturia laittaa,niin kyllä niistä hyvä tulee. Sitten kun kaikki murtumakohdat on paikattu, niin valuttelen kauttaaltaan pikkusen ardexia päälle, niin ei paikatut kohdat paista silmiin liikaa.
Ardexilta löytyy miljoonaa eri mikstuuraa, mutta itse käytin ardex rapidia (nyt en tarkkaa versiota muista, olisko ollut k52...)Kissasoikoon kirjoitti:Miten olet muotoillut Ardexin paikoilleen? Millä tavoilla "korjausmuotin" voi kiinnittää vanhaan portaaseen kotikonstein? Minulla ei ole paljoa kokemusta valutöistä (ainoastaan välipohjan reikiä olen täytellyt...), joten siksi kyselen tällaisia...
sekotin ohjeiden mukaisesti noin puoli ämpärillistä ja liippasi pikkupaikkoihin lastalla paikoilleen. Isompiin paikkoihin laitoin vaneeria ja styroksia "muotiksi"
sitä muottia kun ei tarvi kun parin tupakan verran pitää paikoillaan ja sitten sen voip jo ottaa pois (on se hätästä ainetta)
Miinuspuoli tossa on se että jos ei muista lukea sekotussuhdetta vaan vetää mutulla, niin siinä käy helposti niin että tuntuu että tavara on ihan litkua ja sittten kun joku kemiallinen prosessi lähtee tosissaan käyntiin niin se tavara jämähtää ämpäriin niin että voit heittää ämpärin ihan suosiolla mäjelle (kurine kaikkineen)
Ja toki paikkaamistyötä ei parane tehdä tyyliin "iisakin kirkko" koska silloin se tavara jämähtää sinne ämpärin pohjaan ihan yhtälailla
Jos paikattavaa ei ole ihan älyttömästi niin hommaa tota ardexia. Tinkitty hinta oli muistaakseni HML:n K-raudassa 28€ säkki. Kalliimpaa toki kun normi tavarat, mutta siinä säästää niin paljon aikaa että oksat pois...
plus vielä se että ei tarvi väkästää niitä kaiken maailman valumuotteja...
öljyllä lämmittäminen on kallista
Artturi on paras! A46 voisi olla se sopivin tuohon tarkoitukseen. Se on tosiaan sitten hätäistä ainetta, tuttu kauppias tuossa kertoi kun eläkkeellä oleva timpuri oli ostanut monta säkillistä, paljun ja vispiläkoneen. Pari tuntia myöhemmin oli hakenut uudet säkit, paljun ja vispilän, oli pitänyt kaffepaussin sen jälkeen kun oli sekoittanut massan
Tosin mulla tuon betoniportaiden korjauksen hoiti naapurin kaivinkone... tilalle tuli puurakenteinen terassi ja uudet portaat. Niissä ei ollut betonin seassa lainkaan rautaa, sen sijaan jalkapalloa isompia kiviä! Korjausta en edes ajatellut kun niissä oli askelmien etenemä ja nousu täysin pielessä.
Tosin mulla tuon betoniportaiden korjauksen hoiti naapurin kaivinkone... tilalle tuli puurakenteinen terassi ja uudet portaat. Niissä ei ollut betonin seassa lainkaan rautaa, sen sijaan jalkapalloa isompia kiviä! Korjausta en edes ajatellut kun niissä oli askelmien etenemä ja nousu täysin pielessä.
-
Kissasoikoon
- Uusi jäsen
Hei! Nyt kun ilmat ovat suotuisia suunnitelmilleni, niin olisin vielä ihmetellyt, että mistä Turusta tuota Ardexia löytyy? Kävin tänään K-Raudassa, ja siellä ei ainakaan ollut...
45 :sta ATV JA RTV
Nyt on betoniset ulkoportaat korjattu :) Käytin Ardex A46:sta Oron myyjän suosittelemana. Ennen korjausmassan laittoa hioin koko portaikon ja reunametallit käsittelin vielä ruosteenestopohjamaalilla. Ardexilla ylitasoitin portaikon rautoja myöten koska pahinta/syvintä kulumaa oli rautojen ympärillä. Saa nähdä kuinka tasoite pysyy metallin päällä sillä kovin paksua kerrosta en pystynyt laittamaan. Nyt kuitenkin mietin että mitä seuraavaksi? Olen yrittänyt etsiä askelmien laatoittamiselle järkevää vaihtoehtoa ja huonosti tuntuu vaihtoehtoja löytyvän, jos hakee kestävää, hengittävää ja himmeää pintaa joka ei ole liukas. Melkein ainoa mielenkiintoinen tuote löytyi Nantenilta, Nanten PU W 1 Maali ja Lakka "Hengittävä PUW 1 Polyuretaanimaali soveltuu kostealle alustalle, maavaraisiin betonirakenteisiin ja kapillaarisesti nousevan kosteuden rasittamiin tiloihin". Onkohan täällä kellään kokemusta tästä tuotteesta? Tai antaa vinkkiä millä muulla portaat voisi pinnoittaa?
http://www.nanten.fi/pdf/tuoteselosteet ... 220813.pdf
http://www.nanten.fi/pdf/tuoteselosteet ... 220813.pdf