Vinha
Re: Vinha
Muoviahan tuo on joten enpä laittaisi omaan seinään...
http://www.tikkurila.fi/kotimaalarit/tu ... .363.shtml
http://www.tikkurila.fi/kotimaalarit/tu ... .363.shtml
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Tiksin listasta
Pekka
En missään tapauksessa alkaisi mönjäämään tuolla mitään aikaisemmin jollain muulla maalilla maalattua seinää. Olen tota ainetta naapurin aitaa tehdessä vetänyt satakunta litraa ja s'oon niin silkaa lateksia kun vaan tehdas tekee. Hajusta päätellen se on joku blandis jossa voi olla lateksin seassa jotain ehkä jopa jotain tärpätin sekaista pellavaöljyä joku tilkka joukossa, mutta ei se missään tapauksessa mikään talomaali ole. En tiedä miksi se on määritelty "puunsuoja-aineeksi", noi käyttiksen myrkyt ei sanoneet mulle mitään, paitti että sinkkivalkoista siinä on nimeksi alle prosentti.Soveltuu uusille ja aikaisemmin Vinhalla tai kuultavilla puunsuojilla käsitellyille pinnoille, sahatuille ja höylätyille pinnoille sekä painekyllästetylle puulle. Soveltuu myös teollisesti pohjamaalatuille puupinnoille. Vinha on maalin tavoin käytettävä puunsuoja. Ei sovellu lattioiden käsittelyyn.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Tikkurilan Maalilinja -nimisestä puhelinpalvelusta vannottiin että tämä Vinha sopii erinomaisesti myös seiniin joissa ei ole tuuletusrakoa ja että mahdollinen ulos pyrkivä sisäilman kosteus pääsee mainiosti läpi.
Onhan se sitten uskottava kun oikein alan ammattilaiset Maalilinjalla näin väittävät...Tekisi mieli kuitenkin kysyä että kantavatko myös vastuun jos maali aiheuttaa vaurioita seinärakenteelle?
Vaikka ohuena kerroksena tuo varmasti jossain määrin höyryä läpäisee niin viimeistään parilla huoltomaalauksella saadaan sellainen kalvo seinään että oksat pois.
Vaikka ohuena kerroksena tuo varmasti jossain määrin höyryä läpäisee niin viimeistään parilla huoltomaalauksella saadaan sellainen kalvo seinään että oksat pois.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Moikka! itse laitoin vinhaa! kun on saanut sellaista palautetta maalista,että toimii hyvin. Pitää vaan todellakin laittaa ohut kerros niinkuin vähän kaikilla lateksimaaleilla. Itse en kyllä saa siitä niin tiivistä muovikerrosta ettei läpäise kosteutta! Pitäis varmaan kattoo mikroskoopilla millainen pinta tulee niinkuin
joskus näytettiin auton maalipintaa kun se tulee tehtaalta oli aika rajun näköinen.
Mutta teinkin kaikki toisin omassa projektissa, että en tiedä toimiiko se mutta saahan sitä kokeilla tuskin tulee kestämään 60 vuotta näillä nykyajan maaleilla. Ei saa tehdä liian hyvin muuten loppuu rakentaminen kokonaan lainatakseni yhtä "remonttireiskaa"
joskus näytettiin auton maalipintaa kun se tulee tehtaalta oli aika rajun näköinen.
Mutta teinkin kaikki toisin omassa projektissa, että en tiedä toimiiko se mutta saahan sitä kokeilla tuskin tulee kestämään 60 vuotta näillä nykyajan maaleilla. Ei saa tehdä liian hyvin muuten loppuu rakentaminen kokonaan lainatakseni yhtä "remonttireiskaa"