Maksimi sisäpuoliseen eristykseen.
Maksimi sisäpuoliseen eristykseen.
Huomenta!
Mikähän mahtaa olla maksimi sisäpuoliselle eristykselle uretaanilevyllä? Olen haaveillut laittavani 30mm tai 50mm alupintaisen levyn sisäpuolelle. Muu eriste seinässä on lasivilla. Saisi tuota urtsia nyt edullisesti ja tulisipa samalla höyrynsulku tuolle villalle. 50mm puoltaisi siinä mielessä paikkaansa että sattuisi rakenteelisesti nätisti lattian ja kattoliitoksen kanssa. Lattiaan tai kattoon tätä tavaraa en kuitenkaan aio laittaa,vain seiniin. Mietin vain onko liikaa tuo 50mm..Rakenne ulkoa sisälle on ulkoverhous 28mm, "tuulensuoja"levy (ei ilmarakoa), 100mm lasivillaa, höyrynsulku, ja kipsilevy. Kipsi ja höyrynsulku vedettäis pois ja u-levyä tilalle.
Mikähän mahtaa olla maksimi sisäpuoliselle eristykselle uretaanilevyllä? Olen haaveillut laittavani 30mm tai 50mm alupintaisen levyn sisäpuolelle. Muu eriste seinässä on lasivilla. Saisi tuota urtsia nyt edullisesti ja tulisipa samalla höyrynsulku tuolle villalle. 50mm puoltaisi siinä mielessä paikkaansa että sattuisi rakenteelisesti nätisti lattian ja kattoliitoksen kanssa. Lattiaan tai kattoon tätä tavaraa en kuitenkaan aio laittaa,vain seiniin. Mietin vain onko liikaa tuo 50mm..Rakenne ulkoa sisälle on ulkoverhous 28mm, "tuulensuoja"levy (ei ilmarakoa), 100mm lasivillaa, höyrynsulku, ja kipsilevy. Kipsi ja höyrynsulku vedettäis pois ja u-levyä tilalle.
Re: Maksimi sisäpuoliseen eristykseen.
Kastepistettäkö sinä suret, kun maksimipaksuudesta puhut? Periaatteessa kastepisteongelmaa ei pitäisi olla, jos sinulla on kunnollinen höyrysulku sisäpinnassa. Ongelma vain on se, ettei sisäpuolinen höyrysulku jälkikäteen vanhaan taloon tehtynä välttämättä tiivis ole, ilma löytää aina tiensä jotain kautta.
Mitä sinä tavoittelet remontillasi? Onko sinulla aidosti tarve repiä seinät auki vai teetkö sen aivan vain energiansäästön takia? Seinien merkitys energiataloudelle on paljon pienempi kuin ihmiset yleensä ajattelevat: yläpohja ratkaisee monin verroin enemmän.
Jotenkin minä itse olen mieltynyt ajatukseen, että lisäeristys toteutetaan ulkopuolisena: sisätilat eivät pienene eikä jää kylmäsiltoja kaappien, väliseinien, välipohjien jne. kohdalle. Pölytkin pysyvät ulkona, mikä on perheelliselle tärkeä näkökohta. Oma taloni vain sattuu olemaan rapattu (tojalevyn ja verkon päälle) joten kynnys ulkopuoliseen eristämiseen on paljon korkeampi kuin monella muulla.
Kuinka sinulla on toteutettu ilmanvaihto? Uretaanit seinissä olisi hyvä olla koneellinen ilmanvaihto, ja jos energiamielessä liikkeellä ollaan, niin nykymääräysten mukaisesti toteutettuna eli lämmön talteenotolla varustettuna.
Millainen lämmitysjärjestelmä sinulla on ja kuinka suuri talo? Vaikka eristämisestä aina puhutaan, niin nopeimmin ja pienimmin investoinnein säästöä on usein tarjolla miettimällä lämmitysasiat kokonaan tai osittain uusiksi.
Mitä sinä tavoittelet remontillasi? Onko sinulla aidosti tarve repiä seinät auki vai teetkö sen aivan vain energiansäästön takia? Seinien merkitys energiataloudelle on paljon pienempi kuin ihmiset yleensä ajattelevat: yläpohja ratkaisee monin verroin enemmän.
Jotenkin minä itse olen mieltynyt ajatukseen, että lisäeristys toteutetaan ulkopuolisena: sisätilat eivät pienene eikä jää kylmäsiltoja kaappien, väliseinien, välipohjien jne. kohdalle. Pölytkin pysyvät ulkona, mikä on perheelliselle tärkeä näkökohta. Oma taloni vain sattuu olemaan rapattu (tojalevyn ja verkon päälle) joten kynnys ulkopuoliseen eristämiseen on paljon korkeampi kuin monella muulla.
Kuinka sinulla on toteutettu ilmanvaihto? Uretaanit seinissä olisi hyvä olla koneellinen ilmanvaihto, ja jos energiamielessä liikkeellä ollaan, niin nykymääräysten mukaisesti toteutettuna eli lämmön talteenotolla varustettuna.
Millainen lämmitysjärjestelmä sinulla on ja kuinka suuri talo? Vaikka eristämisestä aina puhutaan, niin nopeimmin ja pienimmin investoinnein säästöä on usein tarjolla miettimällä lämmitysasiat kokonaan tai osittain uusiksi.
Kyllähän tuo ulkoseinän u-arvo paranee melkoisesti, omalla laskurillani 50 mm uretaanilla 0,43–>0,24. Tuo alkuperäinen on melko heikko ja korjaus voi olla perusteltu jo asumismukavuuden kannalta jos ei yksistään energiansäästön. Uusikaan ei ole niin matalaenergiainen etteikö siitä lämpövirtaa rakenteen läpi tulisi, sen riittävyyttä en osaa arvioida mutta näppituntumalta vaikuttaisi terveeltä.
Remontilla tavoitellaan energia säästöä sekä asumismukavuuden parantamista. Kyseessä on makuuhuone. Sain tälläisen kapistuksen kuin lämpökameran kokeiluun kotia ja muuten mökki on ok, mutta makuuhuoneessa on muutama paha kylmäsilta joka selvisikin myös piirrustuksista. Tällä 50mm sisäeristyksellä se saadaan kuriin. Makuuhuoneen seinissä ei myöskään ole mielestäni kunnollista höyrynsulkua ja tämäkin asia tulisi hoidettu kerralla alta pois. Ja kuten viestissä mainitsin materiaalit ei maksa juuri mitään. Eli halusin vain varmistaa kumpi jompi 30mm/50mm..
Jos itselleni laittaisin niin pistäisin sen 50 mm kun kerran hommaan ryhtyy ja jos se muutenkin sopii seinään paremmin. Samalla toki kannattaa nuo kylmäsillat korjata kun rakenne on auki. Villa on todennäköisesti huonosti paikoillaan, siellä on hiirenkolo tms.
Rakenne kuvista selviää aika selkeästi tuo kylmäsilta mistä se kylmä tulee pirttiin. Katolle on puhallettu 400mm puhallusvillaa (eko). Eli sinne ei enää tartte tehhä mittää. Ulkopuolista lisäeristystäkin suunnittelin mutta räystäiden lyheneminen ym. ulkopuolisen lisäeristämisen vaikeudet tulee eteen. Ja aivan varmasti kaupungin rakennustarkastaja vaatii luvat moiseen..
Riippuu mielestäni siitä kuinka syvällä ikkunat ovat jo valmiiksi. Muistaakseni ikkunat eivät saa jäädä 80mm syvemmälle, saattavat alkaa huurtua.
Olen ilman vaihdosta samaa koneellista miältä.
Olen ilman vaihdosta samaa koneellista miältä.
Varmaa on, että totuuden puhuja paljastuu aina.
Tarkoitatko sisäpuolista?
Morjees,
tuota mulla on kans sama tilanne, eli Huom! S I S Ä P U O L E N eristys kyseessä. Koska talo on suojelukohteena ei ulkopuolelle ole asiaa..vissiin
No enivei, unohdetaan kaikki pilkunviilaukset kaikkine milliarvoineen ja tutkimusosastoineen ja etc. Millä helkutilla tän tönön nyt sitten eristäs sisäpuolelta? Vaikka samapatuo, ei näin kylmää enää meillä tule olemaan ens talvia ajatellen.Se on varma. Pistetään reippaasti eristystä..mitä vaan löytyy huokeella.. perhana joka helekutin puolelle ens kesänä.
Tazzie
tuota mulla on kans sama tilanne, eli Huom! S I S Ä P U O L E N eristys kyseessä. Koska talo on suojelukohteena ei ulkopuolelle ole asiaa..vissiin
No enivei, unohdetaan kaikki pilkunviilaukset kaikkine milliarvoineen ja tutkimusosastoineen ja etc. Millä helkutilla tän tönön nyt sitten eristäs sisäpuolelta? Vaikka samapatuo, ei näin kylmää enää meillä tule olemaan ens talvia ajatellen.Se on varma. Pistetään reippaasti eristystä..mitä vaan löytyy huokeella.. perhana joka helekutin puolelle ens kesänä.
Tazzie
Tazzie