Olen kaavailemassa Etelä-Pirkanmaalla sijaitsevan vanhan koulutilan ostoa. Tontilla olevat rakennukset ovat purkukuntoisia.
Koulu on kaksiosainen; hirsinen vanha osa on rakennettu 30-luvulla ja lautarakenteinen uudempi osa 50-luvulla. Rakennukset ovat olleet luonnon ja termiittien armoilla viimeiset 20 vuotta. Laurarakenteisessa osassa on katto ja välipohja osin jo romahtanut. Mutta hirsiosan katto on ehjä joten sieltä saisi jonkin verran priimakuntoista hirttä. Perustukset ovat kellarin kohdalta vajonneet joten kunnostaminen ei tule kyseeseen. Hirsikoulu on pohjapinta-alaltaan 18x11 m.
Projekti on vasta ajatuksen asteella, mutta yrittäisin arvioida mikä on koulun purkukustannus. Ja vastaavasti kuinka paljon kuluja helpottaisi hirsien uusikäyttö jos hirsiosa purettaisiin hirret säilyttäen. Koulurakennuksessa on toki paljon ikkunoita el lyhyitäkin hirsiä, mutta on siinä esim umpinaisia väliseiniäkin. 70-luvulla luokassa on korjattu autoja jonka vuoksi yhdessä ulkoseinässä on iso pariovien kokoinen aukko. Täten luulen että kokonaisena kehikkoa ei pysty hyödyntämään.
Kiinostaako 30-luvun hirret?
Re: Kiinostaako 30-luvun hirret?
Kyllähän siinä halvemmalla pääsee jos saat jonkun purkamaan omaan käyttöönsä, tyyliin "sen minkä purat itse saat viedä". Mutta eipä toi vissiin hirveen montaa roposta maksa lisää jos sulla jokatapauksessa olisi siinä pihalla joku purkukone...romeo kirjoitti:Ja vastaavasti kuinka paljon kuluja helpottaisi hirsien uusikäyttö jos hirsiosa purettaisiin hirret säilyttäen.
Sitten jos saat ne hirret johonkin pinoon niin niistä sä saat polttopuut pitkäks aikaa
öljyllä lämmittäminen on kallista
sähköllä lämmittää vielä kalliimmalla
maalämmön perustuskustannukset on älyttömät
eikä aurinkokaan Suomessa lämmitä tarpeeksi...
...taidanpa vetää villasukat jalkaan
sähköllä lämmittää vielä kalliimmalla
maalämmön perustuskustannukset on älyttömät
eikä aurinkokaan Suomessa lämmitä tarpeeksi...
...taidanpa vetää villasukat jalkaan
Tai sitten voisit tarjota niitä Metsänkylän Navetalle... en tiedä käytännöstä tarkemmin, mutta olen ymmärtänyt että he purkavat vanhoja rakennuksia ja hyödyntävät niiden matskut mahdollisimmat tarkasti, eli heillä luulisi olevan kalustoa & immeisiä. Ainakin myyvät korvaushirttä.
Vaan kyllä mä luulen että sä niistä eroon pääset jos ei sulla ole niistä kiire päästä - muistat vaan ilmoitella asiasta taajaan kaikenlaisilla foorumeilla.
Vaan kyllä mä luulen että sä niistä eroon pääset jos ei sulla ole niistä kiire päästä - muistat vaan ilmoitella asiasta taajaan kaikenlaisilla foorumeilla.
Älä nyt ainakaan polttopuuksi pistä hyviä hirsiä niinkuin tuossa yllä ehdoteltiin.
Noille on varmasti ottajansa ja paras käyttö on nimenomaan korvaushirsinä vanhan korjaamisessa ja myös ne lyhyetkin pätkät on monesti tarpeellisia.Jos et rahastusmielessä ole liikenteessä niin varmasti saat hirret ja muut hyväksikäytettävät rakennusosat uusiokäyttöön niitä tarvitseville.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
-
romeo
Juu ei raski kyllä polttopuuksi pistää kun kuitenkin tervettä tavaraa on. Säälittää kun tunnen vielä koulun historiankin; melkoiset talkoot on ollut ensin koulun rakentamispäätöksen ajamisessa, rakentamisesta puhumattakaan.
Toisaalta, se tässä juuri olisi se pointti että hirsistä saisi hinta jollla kattaa muun hökötyksen purku- ja kaatopaikkakuluja. Muuten tulee purku kalliimmaksi kuin koko tontin arvo. Alkaa pikku hiljaa ymmärtämään miksi nykyinen omistaja on jäänyt sen kanssa pattitilanteeseen. Metsäkylän navetalle pitää tavara purkaa ja kuskata Hämeenlinnaan, heillä ei ole tekijöitä.
Täytyy mittailla tarkemmin, luulen että kyllä siitä ainkin yhden saunan/aittan hirret saisi ihan täysimittaisinakin.
Toisaalta, se tässä juuri olisi se pointti että hirsistä saisi hinta jollla kattaa muun hökötyksen purku- ja kaatopaikkakuluja. Muuten tulee purku kalliimmaksi kuin koko tontin arvo. Alkaa pikku hiljaa ymmärtämään miksi nykyinen omistaja on jäänyt sen kanssa pattitilanteeseen. Metsäkylän navetalle pitää tavara purkaa ja kuskata Hämeenlinnaan, heillä ei ole tekijöitä.
Täytyy mittailla tarkemmin, luulen että kyllä siitä ainkin yhden saunan/aittan hirret saisi ihan täysimittaisinakin.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Vähän hassu totuus on, että vaikka vanhoja rakennusosia on ruvettu arvostamaan eikä niitä juuri enää mätetä kaatopaikalle tai polttopuuksi, niin eipä niillä kyllä kovin usein myöskään rikastumaan pääse. Eli jos positiivista kassavirtaa ajattelet, niin semmoista tuskin hirveästi on tiedossa. Melko halvalla sen purun pystyy järjestämään jos imiset tulee hakemaan kamaa pois, mutta voi viedä jonkin aikaa ennen kuin löydät vakavasti otettavan vastaanottajan koko koulun kamoille. Parin oven tai yhden uunin hakijoita löytyy kyllä, mutta on vaikea löytää kokonaisvaltaista purkajaa, joka veis myös roskat pois mennessään.
Mä melkein suosittelisin harkitsemaan että josko siitä rakennuksesta pystyisi kuitenkin säästämään vaikka sen hirsiosan ja käyttämään muita osia sen kunnostamiseen. Sokkelin korjaaminen hirsikehikon alta on helppoa, jäykkiä seiniä kun on simppeli tukea sokkelin korjauksen ajaksi. Kustannusmielessä se olisi verrattain järkevää varsinkin jos purettujen osien materiaaleja voisi hyödyntää kunnostuksessa.
Pekka
Mä melkein suosittelisin harkitsemaan että josko siitä rakennuksesta pystyisi kuitenkin säästämään vaikka sen hirsiosan ja käyttämään muita osia sen kunnostamiseen. Sokkelin korjaaminen hirsikehikon alta on helppoa, jäykkiä seiniä kun on simppeli tukea sokkelin korjauksen ajaksi. Kustannusmielessä se olisi verrattain järkevää varsinkin jos purettujen osien materiaaleja voisi hyödyntää kunnostuksessa.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
-
romeo
Kiitos kannustuksesta Pekka,
Mutta valitettavasti rakennuksessa ei ole yhtäkään ehjää lasia, ovea, uunia tai mitään muutakaan mikä lähtee ihmisvoimin irti. Termiitit ovat vuosien mittaan tenheet tehtävänsä ja tavarat on vähintään heitetty lasista pihalle. Kun myös ns. uuden osan kattotiilet on revitty irti, vesi on päässyt sisään ja rakennus on romahtamispisteessä. Eli siitä ei todellakaan pysty hyödyntämään yhtään mitään.
Ainoa millä voisi olla jollekulle edes käyttöä ovat juuri nuo vanhan osan hirret. Mutta ammattimiehelle ei välttämättä ole mahdoton tuokaan ajatus että korjaa perustukset rakennuksen (siis sen hirsisen osan) alta. Pitääpä miettiä tuotakin vielä.
Mutta valitettavasti rakennuksessa ei ole yhtäkään ehjää lasia, ovea, uunia tai mitään muutakaan mikä lähtee ihmisvoimin irti. Termiitit ovat vuosien mittaan tenheet tehtävänsä ja tavarat on vähintään heitetty lasista pihalle. Kun myös ns. uuden osan kattotiilet on revitty irti, vesi on päässyt sisään ja rakennus on romahtamispisteessä. Eli siitä ei todellakaan pysty hyödyntämään yhtään mitään.
Ainoa millä voisi olla jollekulle edes käyttöä ovat juuri nuo vanhan osan hirret. Mutta ammattimiehelle ei välttämättä ole mahdoton tuokaan ajatus että korjaa perustukset rakennuksen (siis sen hirsisen osan) alta. Pitääpä miettiä tuotakin vielä.