Maalämpöä
Re: Maalämpöä
Toi mlp ei niin kauheesti ole kiinnostunut paikkakunnasta.. missä se hyrisee!Täällä toimii hienosti
8kw kompura ja 165m reikä tontissa.
sepä mukava kuulla, tarkoitin lähinnä että josko joku voisi suositella jotain asennusliikettä / pumppumerkkiä?
Montako tuntia tuo kompura on käynnissä vuorokauden aikana?voiettä kirjoitti:Toi mlp ei niin kauheesti ole kiinnostunut paikkakunnasta.. missä se hyrisee!Täällä toimii hienosti8kw kompura ja 165m reikä tontissa.
Lisäys:
Niin ja lisäksi, että montako neliötä on lämmitettävä ja entä käyttövesi?
- tuner
- Jäsen

- Viesti:
Syksyllä korvattiin varaava sähkölämmitys (4000 litran säiliö) Lämpöässällä. Säästöä tuli heti ja muutama neliö lisää tilaa keskeiseen kellarin huoneeseen. Siitä tulee askartelupaskarteluhuone & varasto.Bi0s kirjoitti:Onko kenelläkään maalämpökokemuksia itä-uudeltamaalta, Hyviä/Huonoja?
Taisin mainita jossain muussa keskustelussa jo aiemmin, mutta tuossa vähän kuvaa sähkönkulutuksesta: http://irc-galleria.net/user/tuner/blog ... ja-saastyy
Kapistuksesta logitettua dataa kuvaajana: http://karikoti.bdb.fi/lampoassa/
Ja lisäksi eilen latasin dataa taulukkolaskentaan tutkiakseni käyntiaikasuhteen käyttäytymistä ulkolämpötilan mukaan: http://karikoti.bdb.fi/lampoassa/lampot ... asuhde.png ... ja totesin että yllättävän lineaarinen ainakin tällä lämpötila-alueella! Koko totuutta sähkönkulutuksesta tuo ei kuitenkaan kerro, sillä kompressorin kuluttama sähkö riippuu jonkin verran lauhdutuslämpötilasta eli käytännössä verkoston paluuveden lämpötilasta. Kovilla pakkasilla se on pakostikin lämpöisempää kuin lauhemmalla säällä.
tällä hetkellä neliöitä lämmitettävänä wähän päälle 100.tulossa 80 neliöö lisää lämmitykseen, käyttövesi tulee siinä samassa missä lämmityskin..kompura kävi 11h/vrk kun vuorokauden keskilämpötila -18.9..maksimi oli -29 mittaus päivänä kompuran ottama sähköteho on siis n,2kwh kun käy ja lämpöteho on tuo 8.tuolta saa ahmittua tietoaristo kirjoitti:Montako tuntia tuo kompura on käynnissä vuorokauden aikana?voiettä kirjoitti:Toi mlp ei niin kauheesti ole kiinnostunut paikkakunnasta.. missä se hyrisee!Täällä toimii hienosti8kw kompura ja 165m reikä tontissa.
Lisäys:
Niin ja lisäksi, että montako neliötä on lämmitettävä ja entä käyttövesi?
http://www.kyronlahdenporakaivo.fi/cgi- ... b/YaBB.cgi
VOIETTÄ: minkä merkkinen pumppu sulla on? paljon meni ennen öljyä tai sähköä`?
no itse olen suunnitellut vaihtoventtiili 10kw pumppua ja 400m maapiiriä. öljyä menee 3000l vuodessa.
no itse olen suunnitellut vaihtoventtiili 10kw pumppua ja 400m maapiiriä. öljyä menee 3000l vuodessa.
Niben 1140 on,ilppi oli ennen lämmittämässä ja takat,sähkö patterit oli seinissä muttei käytössä, nyt lattioissa putket! kokonais kulutus oli sähölle pikkusen alle9000kwh viimevuosi ja vettä kului 110 kuutiota suihkutteluun.oma arvio tälle vuodelle on n,6000-7000kwh.koeffte kirjoitti:VOIETTÄ: minkä merkkinen pumppu sulla on? paljon meni ennen öljyä tai sähköä`?
Laita sitä putkea lisää jos tonttia piisaa..
Urakoin muutama vuosi sitten (Lounais-Suomeen) vanhemmille maalämmön öljyn tilalle. Vanha vuodelta 1976 oleva pannu söi 4000 litraa vuodessa ja nyt sähköä menee n. 10 000 kWH vuodessa lämmitykseen, eli energiankulutus tippui 75%. Kalliossa on 168 metrin lämpökaivo. Pumppu on IVT:n (en nyt muista mallia). Talo ei todellakaan ole mikään passiivitalo ja lämmitettävää pinta-alaa on n. 200 m2. Vähän jännitti riittääkö pumpun tehot vesikiertoiselle patterilämmitykselle, mutta riittiväthän ne. Lämpöpumppun ja päämittarin väliin asennettiin vanhan käytetty sähkömittari, joten pumpun tarkkaa kulutusta voi seurata.
Meillon on tikkurunkoinen purutalo, lämmin kellari ja 1,5 kerrosta, tavalliset levypatterit, ei lisäeristeitä, ei mitään tulisijoja. Asukkaita 4.
Pumpulla oma mittari tilanteen seuraamiseksi. Vuosikulutus lämmitykseen ja lämpimään käyttöveteen n. 6700kWh (kahden ja puolen vuoden kokemus), nyt kovilla pakkasilla vempele on vienyt sähköä n.1100kWh/kk.
Laite: 8kW Nibe, reikä tais olla 160 metriä syvä...
Pumpulla oma mittari tilanteen seuraamiseksi. Vuosikulutus lämmitykseen ja lämpimään käyttöveteen n. 6700kWh (kahden ja puolen vuoden kokemus), nyt kovilla pakkasilla vempele on vienyt sähköä n.1100kWh/kk.
Laite: 8kW Nibe, reikä tais olla 160 metriä syvä...
-
PaleRock68
- Jäsen

Noh, minkälaisia investointi kuluja teillä on ollut noissa ?
Ehkä poislukien mahdolliset patteriverkostojen remontit, jotka on kenties ollut järkevää tehdä samalla.. tai mahdollinen, kokonaan uuden verkoston rakentaminen, tai mahdollisesti samalla tehdyt uudet lattialämmitys putkistot jne.
Kiinnostaisi ihan vaan mielenkiinnosta, mitkä ovat olleet suuruusluokat itse maalämpöjärjestelmän rakentamisessa.
Sen reiän poraus, plus muut järjestelmän vaatimat kaivuut tms, itse laitteet ja asennukset? Ja entäs työn ja laitteiden suhde, i.e. paljonko sai kotitalousvähennykseen?
Ehkä poislukien mahdolliset patteriverkostojen remontit, jotka on kenties ollut järkevää tehdä samalla.. tai mahdollinen, kokonaan uuden verkoston rakentaminen, tai mahdollisesti samalla tehdyt uudet lattialämmitys putkistot jne.
Kiinnostaisi ihan vaan mielenkiinnosta, mitkä ovat olleet suuruusluokat itse maalämpöjärjestelmän rakentamisessa.
Sen reiän poraus, plus muut järjestelmän vaatimat kaivuut tms, itse laitteet ja asennukset? Ja entäs työn ja laitteiden suhde, i.e. paljonko sai kotitalousvähennykseen?
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
'PaleRock68 kirjoitti: Kiinnostaisi ihan vaan mielenkiinnosta, mitkä ovat olleet suuruusluokat itse maalämpöjärjestelmän rakentamisessa.
Kessele tarjosi meille koko paketin (ilman öljykattilan poísvientiä) 17 000 eur.
Itse hankkimalla varmaan saa noin 7 000 euron hintaan. Reikä sitten päälle.
Kotitalousvähennystä saa sitten jokaiselle ansaitsevalle perheenjäsenelle laittaa maksimiin asti.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Alle 15ke jäi koko remppa! remppa sisälsi,lattiat auki..levytys,putket lattiaan.uusilattiapinta,mlp,reikä tontiin,uusivaraaja,pumpun asennus/kytkentä,seinien tapiseeraus patterien poiston jälkeen.ulkopuoliselle apurille meni vähän kahvirahaa.nyt on siis lämpimät lattia,maakylmäjäähdytys(ennenoliilppi) ja asumis viihtyvyys nousi pilviinPaleRock68 kirjoitti:Noh, minkälaisia investointi kuluja teillä on ollut noissa ?
Kovin kuullostaa halvoilta teidän maalämmöt. Itse olen nyt saanut yhden tarjouksen 20000e, ja urakkaan ei sisälly esim. vanhan kattilan purkua ja uuden patteriverkoston rakentamista. Ennen päätöksen tekoa toki otan enemmän tarjouksia kuin tämän ja selvittelen myös patterijärjestelmän/lattialämmityksen rakentamiskustannukset, mutta jos hinnat on tälläiset, 120 neliön taloon ei todellakaan kannata laittaa maalämpöä! Ja haluanko repiä talon ehjät vanhat lattiat...
Mielenkiintoinen aihe, minuakin kiinnostaa kuulla millaisia tarjouksia olette saaneet. Tuon 20000e tarjouksen teki firma nimeltä Tom Allen.
Mielenkiintoinen aihe, minuakin kiinnostaa kuulla millaisia tarjouksia olette saaneet. Tuon 20000e tarjouksen teki firma nimeltä Tom Allen.
Aliina kirjoitti:Kovin kuullostaa halvoilta teidän maalämmöt. Itse olen nyt saanut yhden tarjouksen 20000e, ja urakkaan ei sisälly esim. vanhan kattilan purkua ja uuden patteriverkoston rakentamista. Ennen päätöksen tekoa toki otan enemmän tarjouksia kuin tämän ja selvittelen myös patterijärjestelmän/lattialämmityksen rakentamiskustannukset, mutta jos hinnat on tälläiset, 120 neliön taloon ei todellakaan kannata laittaa maalämpöä! Ja haluanko repiä talon ehjät vanhat lattiat...
No hesa on hesa ja hinnat sen mukaiset!onko millainen piha? mahtuuko esmes..kuormauto tontille? ja mikä on ollut maksimi menovesilämpötila pattereille tänä talvena?