Ego-wc,onko kokemuksia?
Ego-wc,onko kokemuksia?
Olen hankkimassa jonkinlaista kompostivessaa ympärivuotiseen käyttöön maalle .(Yhden hengen talous.)Vessa sijoitetaan kylppäriin jota ei vielä ole rakennettu,joten kaikki vaihtoehdot ovat mahdollisia.Onko kellään kokemuksia niiden toimivuudesta ?
Re: Ego-wc,onko kokemuksia?
Mulla on ollut käytössä nyt pari vuotta Separet Villa 9000. Ja omassa yhden hengen taloudessa toiminut loistavasti. Ei haju haittoja eikä kärpäsongelmaa kesälläkään.
Tyhjennysväli kuivaosastolle n. kk. Pissat menee viemäriputkea pitkin kylmään kellaritilaan kanistereihin, josta sitten käytän lannotteeksi.
Huonona puolina pytyssä on että "sisälmykset" on vähän huonosti suuniteltu ja niiden siivoaminen on hankalaa (insinööreille vielä vähän töitä). Ja vierailla on käyttövaikeuksia...joskus joutuu melkein kädestä pitäen selittelemään että mihin se paperi nyt sitten pitääkään laittaa
.
Enkä kovin monen hengen talouksiin laittais, tyhjennys taitaisi käydä työlääksi.
http://www.separett.fi
Tyhjennysväli kuivaosastolle n. kk. Pissat menee viemäriputkea pitkin kylmään kellaritilaan kanistereihin, josta sitten käytän lannotteeksi.
Huonona puolina pytyssä on että "sisälmykset" on vähän huonosti suuniteltu ja niiden siivoaminen on hankalaa (insinööreille vielä vähän töitä). Ja vierailla on käyttövaikeuksia...joskus joutuu melkein kädestä pitäen selittelemään että mihin se paperi nyt sitten pitääkään laittaa
Enkä kovin monen hengen talouksiin laittais, tyhjennys taitaisi käydä työlääksi.
http://www.separett.fi
Miten olisi tällainen, SeaLand traveler
Itse aion asentaa mokoman. Kirjoita Kuukkeliin SeaLand traveler ja tutustu.
Keskustelua näistä asioista käyty täällä paljon kirjoita hakuun esim. vessa, vesivessa, panospuhdistamot yms.
Lainasin tähän joskus täältä itselleni kopiomani jutun, toivottavasti Asko ei pahastu...
Asenna SeaLand traveler (400 €) ja matala, metrin korkuinen umpisäiliö (3000 l) mahdollisimman lähelle talon perustuksia. Tyhjennys parin vuoden välein. Itsellä SeaLand traveler ja Clivus Multrum ollut jo reilut neljä vuotta. Viemärinä on normaali 110 mm viemäriputki, normaalilla viemärkaadolla, itselläni 7 metriä kolmella 90 asteen mutkalla ja ”tavara” kulkee.
Erillisviemäröidyillä kiinteistöillä pelkästään vaihtamalla perinteinen ulosteen ja virtsan huuhteluun runsaasti vettä kuluttava WC -istuin (kulutus 40 – 50 litraa/as/vrk) vähän vettä käyttävään (0,5 litraa/huuhtelu) nykyaikaiseen WC -istuimeen (esim. Sealand Traveler, alipainekäymälät) voidaan käymälävesien määrää vähentää jopa kymmenesosaan. Kiinteistön omistajalle tämä tarkoittaa siten myös huomattavaa kustannussäästöä harventuneiden umpisäiliön tyhjennysten myötä. Järjestelmä on varmatoiminen, riskitön, vähän huoltoa kaipaava ja ympäristöystävällinen. Veneisiin ja matkailuautoihin alun perin suunnitellussa Sealand Traveler – WC-istuimessa käytön rajoitteena on viemärilinjan pituus (enintään 10 metriä). Markkinoilta löytyy nykyään matalia, vain metrin korkuisia umpisäiliöitä, jotka voidaan sijoittaa lähelle talon perustuksia tai trossipohjaisen talon alle. Alipainekäymälöissä viemärilinjan pituudelle ei käytännössä ole rajoitetta, ja niissä vettä käytetään ainoastaan käymäläkulhon huuhtelemiseen. Alipainekäymälät (viemäriputken halkaisija 32 – 50 mm) ja usein myös vähän vettä käyttävät WC-järjestelmät soveltuvat hyvin myös saneerauskohteisiin.
Älä vaan usko tuohon Ecolator -höpinään, sallit ulosteperäisten bakteerien ja pelkistyneiden typpiyhdisteiden pääsyn pihapiiriisi.
T. Asko Särkelä
Keskustelua näistä asioista käyty täällä paljon kirjoita hakuun esim. vessa, vesivessa, panospuhdistamot yms.
Lainasin tähän joskus täältä itselleni kopiomani jutun, toivottavasti Asko ei pahastu...
Asenna SeaLand traveler (400 €) ja matala, metrin korkuinen umpisäiliö (3000 l) mahdollisimman lähelle talon perustuksia. Tyhjennys parin vuoden välein. Itsellä SeaLand traveler ja Clivus Multrum ollut jo reilut neljä vuotta. Viemärinä on normaali 110 mm viemäriputki, normaalilla viemärkaadolla, itselläni 7 metriä kolmella 90 asteen mutkalla ja ”tavara” kulkee.
Erillisviemäröidyillä kiinteistöillä pelkästään vaihtamalla perinteinen ulosteen ja virtsan huuhteluun runsaasti vettä kuluttava WC -istuin (kulutus 40 – 50 litraa/as/vrk) vähän vettä käyttävään (0,5 litraa/huuhtelu) nykyaikaiseen WC -istuimeen (esim. Sealand Traveler, alipainekäymälät) voidaan käymälävesien määrää vähentää jopa kymmenesosaan. Kiinteistön omistajalle tämä tarkoittaa siten myös huomattavaa kustannussäästöä harventuneiden umpisäiliön tyhjennysten myötä. Järjestelmä on varmatoiminen, riskitön, vähän huoltoa kaipaava ja ympäristöystävällinen. Veneisiin ja matkailuautoihin alun perin suunnitellussa Sealand Traveler – WC-istuimessa käytön rajoitteena on viemärilinjan pituus (enintään 10 metriä). Markkinoilta löytyy nykyään matalia, vain metrin korkuisia umpisäiliöitä, jotka voidaan sijoittaa lähelle talon perustuksia tai trossipohjaisen talon alle. Alipainekäymälöissä viemärilinjan pituudelle ei käytännössä ole rajoitetta, ja niissä vettä käytetään ainoastaan käymäläkulhon huuhtelemiseen. Alipainekäymälät (viemäriputken halkaisija 32 – 50 mm) ja usein myös vähän vettä käyttävät WC-järjestelmät soveltuvat hyvin myös saneerauskohteisiin.
Älä vaan usko tuohon Ecolator -höpinään, sallit ulosteperäisten bakteerien ja pelkistyneiden typpiyhdisteiden pääsyn pihapiiriisi.
T. Asko Särkelä
-
MX1K
- Jäsen

- Viestit: 378
- Liittynyt: To Marras 20, 2008 7:32
- Paikkakunta: Laitila
- Kotisivu: http://mx1k.wippiespace.com/
http://mx1k.wippiespace.com/images - Viesti:
Re: Ego-wc,onko kokemuksia?
Varo ettei huussi halkee kun alkaa pytty egoilee.
Niin, asiaan. Olen kans ite miettinyt ihan vakavasti totakin vaihtoehtoa. Eli kiinnostuneena kans kokemuksista. :)
Niin, asiaan. Olen kans ite miettinyt ihan vakavasti totakin vaihtoehtoa. Eli kiinnostuneena kans kokemuksista. :)
Re: Ego-wc,onko kokemuksia?
Minäkin kyselen tuolla kokemuksia, mutta aika harvassa näyttävät olevan vielä. Tuossa ketjussa on kuitenkin linkkejä Huussi.netin sivuille, joista löytyy -Ihan Virallisia Kokemuksia- ekovessoista. :)
Tässä linkissä yhteenkerättynä tällä hetkellä Suomesta saatavilla olevat ekovessa-mallit.
Tässä linkissä yhteenkerättynä tällä hetkellä Suomesta saatavilla olevat ekovessa-mallit.
Ekohörhö
Re: Ego-wc,onko kokemuksia?
Tuollainen pakastava vaikuttaa kätevältä ja siistiltä että hajuttomalta. Pakastaa ilmeisemmin lämpöpumpputekniikalla niin ei paljon vie sähköä ja sekin muuttuu lämmöksi tilaan, aika arvokas tosin http://www.pikkuvihrea.fi/tuotteet_kaym ... d=privetti
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Re: Ego-wc,onko kokemuksia?
Kiitokset vastauksista ja hyvistä vinkeistä.Yhden immeisen" jätöksille" toi pakastus tuntuu järkevältä vaihtoehdolta.


