RMT:n ulkovuoriremontin suunnittelu.

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
tarpola
Jäsen
Jäsen

Re: RMT:n ulkovuoriremontin suunnittelu.

Viesti Kirjoittaja tarpola »

Ja ettei mene ihan OT, minulle tuo höylätty on kyllä perinnesidonnainen kysymys. Kun vanha verhous on höylättyä, pitäisi olla hyvät perusteet poiketa siitä. Se että lateksi pysyy paremmin karheassa laudassa ei riitä, kun ei ole mikään pakko käyttää lateksia. Sahapinta likaantuu myös nopeammin. Höyläyksen hienous on vielä se että puun pinta on tiivis eikä ime kosteutta, mutta eikö tuo hiominenkin riko pintarakennetta? Toki se parantaa maalin kiinnittyvyyttä mutta rikkonainenhan se on sitten siinä kuin hiemosahattukin, vähän vähemmän karhea vain? Tiivein pinta varmaan syntyisi veistämällä vanhan hirren tapaan, mutta myötäkarvaan höylätty lienee lähinnä paras vastine. Sitten vain tuotteet ja käsittelyt pitää olla pinnan mukaan.

Yksi olennainen pointti on verhouksen suunta. Pystylaudoitus peitinrimoilla on sikäli hyvä että sen raaka-ainetta ei voi höylätä väärinpäin kuten paneelia. Saan jo valmiiksi päänsärkyä kun mietin joskus edessä olevaa oman vaakapaneloinnin mahdollista uusimista. Mistä saan 100-prosenttisesti oikeinpäin höylättyä paneelia ilman että täytyy itse lauta kerrallaan valikoida?
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

tarpola kirjoitti:Höyläyksen hienous on vielä se että puun pinta on tiivis eikä ime kosteutta, mutta eikö tuo hiominenkin riko pintarakennetta?
No jaa, mielestäni riippuu hiomapaperin yms. karkeudesta minkä verran "rikkoo" (laitan paremman termin puutteessa lainausmerkkeihin) - ei sillä kuitenkaan taida yhtä helposti päästä "rikkomaan" pintaa kuin vaikka vastakarvaan tylsällä sirkkelin terällä ajaessa.
Saan jo valmiiksi päänsärkyä kun mietin joskus edessä olevaa oman vaakapaneloinnin mahdollista uusimista. Mistä saan 100-prosenttisesti oikeinpäin höylättyä paneelia ilman että täytyy itse lauta kerrallaan valikoida?
Mites toi Huhdan Pekka MPPM...
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

tarpola kirjoitti:Kun vanha verhous on höylättyä, pitäisi olla hyvät perusteet poiketa siitä.
Mikä on vanha verhous? Meidänkin talo, joka on rakennettu ilmeisesti 1905, seisoi alkuvuodet hirsikehikko paljaana, sitten se sai pystyverhouksen, jonka laudat ovat keskimäärin 25 sentti leveitä, jokainen taitaa olla hiukan erilainen. Sitten siinä on ollut vissiin joku toinen laudoitus ja 60-luvulla pintaan on naulattu vaakasuora viisituumainen veitsipaneli. Minä vuoraan nyt talon kuusituumaisella ihan omalla vaakaprofiililla ja kun pojanpoika sen aikanaan joultuu uudelleen maalaamaan, niin hänelle se on sitten vaarin laittama vanha verhous.
tarpola kirjoitti:Mistä saan 100-prosenttisesti oikeinpäin höylättyä paneelia ilman että täytyy itse lauta kerrallaan valikoida?
Et luultavasti mistään. Mulla on hyvä kaveri, jonka sahalta sain muuten sitä tavaraa mitä halusinkin, mutta se tehtiin kaksituumaisesta aihiosta halki sahaamalla. Ainoa mahdollisuus saada "oikeinpäin" sahattua puuta olisi ollut ostaa tuplamäärä ja valkata siitä itselle mieleiset. Toisen puolen olisi sitten voinut myydä vaikka Sulo Vilenille - halvalla.

Minä olen valkannut laudat kolmeen pinoon. Parhaat priimat, sydänpuoli ulospäin, talon eteläseinälle, jossa säärasitus on kovinta, muut virheettömät muihin seiniin. Ja kolmoskasan oksaiset, pihkaiset, vänkyrät, myllynsiivet jne, niistä otetaan silloin, kun tarvitaan pienempiä pätkiä.
tarpola
Jäsen
Jäsen

vesahy kirjoitti:
tarpola kirjoitti:Kun vanha verhous on höylättyä, pitäisi olla hyvät perusteet poiketa siitä.
Mikä on vanha verhous? Meidänkin talo, joka on rakennettu ilmeisesti 1905, seisoi alkuvuodet hirsikehikko paljaana, sitten se sai pystyverhouksen, jonka laudat ovat keskimäärin 25 sentti leveitä, jokainen taitaa olla hiukan erilainen. Sitten siinä on ollut vissiin joku toinen laudoitus ja 60-luvulla pintaan on naulattu vaakasuora viisituumainen veitsipaneli. Minä vuoraan nyt talon kuusituumaisella ihan omalla vaakaprofiililla ja kun pojanpoika sen aikanaan joultuu uudelleen maalaamaan, niin hänelle se on sitten vaarin laittama vanha verhous.
Tässä tapauksessa verhous on kaikesta päätellen alkuperäinen, vuodelta 1949. Päätykolmioihin on jossain vaiheessa lyöty päälle pystypaneli, syytä en tiedä. Kun katselen lähistön samanikäisiä taloja, on niissäkin vaakapaneli, tosin yhdessä on pysty. Samaten alkuperäisissä arkkitehdin piirustuksissa on vaakalauta.
tarpola kirjoitti:Mistä saan 100-prosenttisesti oikeinpäin höylättyä paneelia ilman että täytyy itse lauta kerrallaan valikoida?
Et luultavasti mistään. Mulla on hyvä kaveri, jonka sahalta sain muuten sitä tavaraa mitä halusinkin, mutta se tehtiin kaksituumaisesta aihiosta halki sahaamalla. Ainoa mahdollisuus saada "oikeinpäin" sahattua puuta olisi ollut ostaa tuplamäärä ja valkata siitä itselle mieleiset. Toisen puolen olisi sitten voinut myydä vaikka Sulo Vilenille - halvalla.

Minä olen valkannut laudat kolmeen pinoon. Parhaat priimat, sydänpuoli ulospäin, talon eteläseinälle, jossa säärasitus on kovinta, muut virheettömät muihin seiniin. Ja kolmoskasan oksaiset, pihkaiset, vänkyrät, myllynsiivet jne, niistä otetaan silloin, kun tarvitaan pienempiä pätkiä.
Tuota tässä vähän pelkäsinkin. Eli jos et valikoi lautatarhalla, teet sen omalla työmaalla, jolloin omistat joka tapauksessa ison kasan väärinpäin höylättyä lautaa.

En tiedä onko kenelläkään sitten kokemusta laittaa tarjouspyyntöä tavarantoimittajalle selkeillä ehdoilla: jos ei ole tilauksen mukaista eli mm. oikeinpäin höylättyä, tavaraa ei oteta vastaan. Tavaran tullessa tarkastus lauta kerrallaan. Nopeastihan sen laudan päästä katsoo. Onko joku kokeillut, saako tällä tavalla tarjousta ja jos saa niin mikä on hinta suhteessa ns. normaaliin?

Sinälläänhän tuo oikeinpäin höylääminen ei ole tekijälle kovin iso kustannustekijä, mutta tietenkin se on kiusaus ohittaa jos ostaja ei sitä valvo.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Sun täytyy Tarpola ostaa raakapuutavara ensin ja ajella sitten puutavaran kanssa höyläämölle tai vaihtoehtoisesti ottaa joku höyläriurakoitsija autoinensa omalle pihamaalle. Kääntelet sitten höyläriä odotellessa puutavarat oikeinpäin.

Kongon tähän astiset ulkovuoret ovat itse höylättyjä, tai siis puutavara on ajeltu itse "höyläämölle". Siinä kun höyläämöllä eli ex-lankomiehen pihamaalla joutui kuorman purkamaan eli nostamaan peräkärrystä nättiin pinkkaan oven suuhun, niin samalla oli helppo käännellä aihiot oikeinpäin. :-) Höylärille ei jäänyt muuta virkaa kuin työntää aihio höylään kääntämättä aihiota. 99%:sti oikein päin höylättyä. Oksaista ehkä ja hiukan turhan ohutta, mutta eiköhän niillä pärjää jonkun vuosikymmenen.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
tarpola
Jäsen
Jäsen

Oto Hascak kirjoitti:Sun täytyy Tarpola ostaa raakapuutavara ensin ja ajella sitten puutavaran kanssa höyläämölle tai vaihtoehtoisesti ottaa joku höyläriurakoitsija autoinensa omalle pihamaalle. Kääntelet sitten höyläriä odotellessa puutavarat oikeinpäin.
Näinhän se varmaan olisi tehtävä. Kaupunkiasujalle se tarkoittaa pihalogistiikan miettimistä ja mm. vetokoukun asentamista autoon. Kärrynhän nyt saa vuokrattua. Kun remontoinnissa moni asia on sellainen että vaikka oma aika on niukkuushyödyke ja käytännössä tahdistaa remontit, ei moniakaan asioita ole helppo ulkoistaa. Rakennusmateriaalin kuljettaminen tontille mahdollisimman pitkälle esivalmistettuna olisi sellainen asia, jota ei tarvitse räätälöidä talon mukaan, ja sen mielellään teettäisi muilla.

Yleisesti rautakaupasta haen vain täydennyksiä, isommat erät olen tilannut kotipihalle toimitettuna. Ikkunat olen ostaanut asennettuna ja peltikatto oli avaimet käteen -urakka. Sisätiloissa nykertäminen on helpointa tehdä itse, putki- ja sähkötöitä lukuun ottamatta. Toki valaisinasennuksia on tullut tehtyä itse ja kaapelit olen vedellyt paikoilleen valmiiksi sähkäriä varten ja rasiapohjatkin laitellut paikoilleen, mutta pistorasioiden kytkennät on tehnyt oikea sähkäri.

No, saattaapa olla että tuo vanha vuoraus saa jäädä paikoilleen, vanha lateksi vaan pitää poistaa. Mitä sitten sen alla on ja miten uusi maali siinä pysyy, pitää vielä erikseen selvittää. Seinä ei vielä ole kovin kuplinut, mutta ei se monta vuotta enää kestä kelvollisena.

Tuossa muuten huomasin että valmiiden ts. pohjamaalattujen ja kutistekalvoon pakattujen teollisten verhouslautojen valmstajat mm. UPM Wisa ilmoittavat niiden olevan höylättyjä sydänpuoli ylöspäin. Näissä pinta on tietysti hienosahattu ja pohjamaali alkydimaali.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

tarpola kirjoitti:No, saattaapa olla että tuo vanha vuoraus saa jäädä paikoilleen, vanha lateksi vaan pitää poistaa. Mitä sitten sen alla on ja miten uusi maali siinä pysyy, pitää vielä erikseen selvittää.
Kannattaa tosiaan kurkistaa myös sinne vuorauksen allekin mitä sieltä löytyy ja arvioida kokonaistilanne. Meillä vanha paneli oli joka tapauksessa jo niin huonokuntoista, että se päätettiin korvata uudella, mutta varsinainen huolen aihe oli muovikalvolla päällystetty tuulensuojapaperi. Pelkäsin, että sen alta löytyisi ties mitä sieniviljelmiä, mutat pelko oli aiheeton. Pelkkää kuivaa hirttä siellä alla oli, pientä lahoa vain jossain ikkuna-aukkojen kulmissa ja helmassa. Mutta tuleepa nyt sekin sitten selaliseen kuntoon, eetti tarvitse olla huolissaan.

http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... ian#p51771
pelkka
Jäsen
Jäsen

Oon tätä kysymystä pyöritellyt mielessäni jonkin aikaa. Jos etenisi aikanaan näin: kyselee vaikka useammalta höyläriltä 100 km säteellä Hesasta, tai mökki/anoppilamatkan varresta, ja ilmaisee sen lempeän tiukasti että asia on tärkeä eikä muunlaista tavaraa oteta vastaan.

Ihan taatusti löytyy ammattiylpeitä höyläreitä jotka tekee niinkuin pitää, ja ehkä muutama väärinpäinhöylääjäkin saisi pohtimisen aihetta - se kun ei ole mitenkään lavea tuo höylärin leipä, ja niitä harvoja kilpailuvaltteja tänäpäivänä on just se asiakkaan toivomilla mitoilla ja profiileilla tehty tavara.

Vaan osaa sitä näköjään jotkut pakottamattakin: http://www.nettimarkkina.com/sisustus-s ... lia/704813

pelkka
tarpola
Jäsen
Jäsen

No niin, siinä on otetta hommaan. Vähän ohuttahan tuo 21-millinen on mutta tehnee varmaan paksumpaakin jos asiakas haluaa. Eiköhän noita muitakin tekijöitä löydy ja varmasti oikeinpäin höylätty yleistyy jos potentiaaliset asiakkaat kiertävät kyselemässä ja osoittavat välittävänsä siitä mitenpäin puu on höylätty.

Mutta se että voisi tilata panelia rautakaupasta ilman sen kummempia vaateita erikseen esittämättä ja tulisi sitten automaattisesti aina oikeinpäin höylättyä kunnon tavaraa kuorma pihalle, se ei taida ihan heti tapahtua.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Joo, ei se taida olla rautakaupan intresseissä, ainakaan vielä. Vaan kuka hitto sitä rautakaupassa haluaisi asioida... onnettomia lökähousuja vääränlaisine intonaatioineen.
Tuoski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuoski »

Tulisiko kuinka paljon halvemmaksi höylätä itse laudat? Vai onko halvempaa ostaa suoraan höylättyä lautaa?
Niin että höylää tasohöylällä vain ulkopuolen.
johny_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja johny_t »

Tuoski kirjoitti:Tulisiko kuinka paljon halvemmaksi höylätä itse laudat? Vai onko halvempaa ostaa suoraan höylättyä lautaa?
Niin että höylää tasohöylällä vain ulkopuolen.
Riippuu hyvinkin pitkälti siitä mille asioille laskee rahallista arvoa.
Mun mielestä ei tule lainkaan halvemmaksi, koska oman työn osuus on niin suuri ja tasohöylän (oletan tässä kohtaa, että kyseessä on pienehkö harraste-luokan kone) kapasiteetti rajallinen. Lisäksi pitkän puutavaran höylääminen pienehköllä koneella on ainakin mun mielestä varsin haastavaa :arrow: mulla menis vaan hermot urakan kanssa, eikä energiaa jäisi tärkeimpään, eli paneelien paikoilleen naputteluun.

Tosin, jos on aikaa pyöritellä lautoja edestakaisin ja ympäriinsä, niin kyllähän siinä laskennallisesti säästää jonkusen sentin metrillä. Mutta, jos otetaan huomioon kaikki kustannukset, kuten esim. talkookaljat, joita kuluu ilman muuta :lol: , hintaero kapenee kummasti.

Kuten jo kirjoitin, nämä ovat valintakysymyksiä. Mä jättäisin höyläämisen muille ja pohjamaalauksen yhteydessä erottelisin tavaran pariin kolmeen eri laatuluokkaan, aivan kuten Vesahy jo kirjoittikin.

Näin pohjii Johny, joka laskee rahallista arvoa omalle vapaa-ajalleen
JukkaK
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JukkaK »

Tuoski kirjoitti:Tulisiko kuinka paljon halvemmaksi höylätä itse laudat? Vai onko halvempaa ostaa suoraan höylättyä lautaa?
Mielestäni tuo höylätty paneeli ei ole juuri sen kalliimpaa kuin pohjamaalattukaan, voipa olla jopa halvempaakin. Meidän tilaustavarana vanhan mallin mukaan höylätty 17x95mm oli jossain 1EUR kulmilla 1000m satsi. Puukeskuksesta tilasin ja missä lie teettivät, mutta ihan kelpo tavaraa sieltä tuli. Tuosta nyt on jo puolenkymmentä vuotta aikaa, niin varmaan on nykyisin olla hivenen kalliimpaa. Muistaakseni nuo bulkkihöylätyt oli silloin jotain 20c halvempia kuin nykyään.
-----------------------------------------------
Parasta työtä on tekemätön työ!

T. Tietoteknikko
Tuoski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuoski »

Ehkä tuo itse höylääminen on pois kuvioista :wink:. Ajattelin itse kuitenkin laittaa valmiiksi pohjamaalattua seinään ja sitten maalata.
Onko täällä muuten porukka laitellut noita vinyyliverhouksia? Olisi kiva kuulla kokemuksia ja hintoja.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Tuoski, tässä on sulle 6 sivua vinyyliverhouskeskustelua, ei ehkä kannata viedä tätä viestiketjua samaan suuntaan.

http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... vinyyli%2A
Vastaa Viestiin