Sähkötakka puukäyttöön, onko mahdollista?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
tee-se-itse
Jäsen
Jäsen

Sähkötakka puukäyttöön, onko mahdollista?

Viesti Kirjoittaja tee-se-itse »

Elikkä olohuoneen nurkassa nököttää tollanen varaava tiilikasa jonka sisällä sähkövastukset. Onko kokemuksia miten tommosen vois saada puukäytölle? Nuohooja oli sitä mieltä että piippu on tukittu jostain kohtaa ja peltejä tossa ei ole. Mistähän ois hyvä aloittaa.. Näillä sähköhinnoilla toi on aika kallista lämmittää kun puuta saa ilmasiksi vaikkakin toimii vain yösähköllä.
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
pelkka
Jäsen
Jäsen

Re: Sähkötakka puukäyttöön, onko mahdollista?

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Ainakaan mä en *ihan* näe sinne Riksuun asti vaikka kuinka siristän, eli viittikkö kuvailla sitä "varaavaa tiilikasaa" hiukan tarkemmin? Kuva olisi hyvä, tai edes kunnon kuvailu. Onko se muurattu, onko siinä luukku, onko siinä tulipesä, onko (poskikanavien) nuohousluukkuja ym ym ym perusdataa. Minkä ikäinen on talo, montako kerrosta talossa on, missä kerroksessa kyseinen tiilikasa sijaitsee, minkä ikäinen on talo, kuinka pitkä on piippu?
rintamik1
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja rintamik1 »

Itse tein saman operaation syksyllä pystymuurille, jossa oli vastukset sisällä. Hillitön määrä villaa ja naakan pesiä hormista ensin alas.. Onneksi vastusten asennus ja johdotus oli toteutettu vain yksi tiili rikkomalla arinan alapuolelta, joten se oli helppo korjata. Arinan jouduin ostaa ja kipinäverkon tehdä. Mutta kyllä kannatti!! Vielä olisi kaksi pystymuuria "entisöitävänä". Pelteihin ei meillä oltu koskettu, ne oli ihan alkuperäiskuntoiset. Teollisuusimurin letkun kun työnnät hormiin alakautta ja emännän laitat tiputtelemaan rautakankea piipun nokasta niin pitäisi aueta. Tarina kertoo kyllä miten pesiä voi olla monen metrin matkalla..
sKy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sKy »

Ja rautakankikauppias kiittää :lol:
pelkka
Jäsen
Jäsen

(höh, siihen kiinnitetään tietenkin naru ennen pudottamista. Toi on munkin nuohoojani suosittelema konsti.)
rintamik1
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja rintamik1 »

Tai anoppi kantaa katolle lisää kankia..
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Meidän liiteristä löytyi vanha antiikkirautakanki, jonka yläpäässä on silmukka. Mihinkähän käytöön se on aikoinaan tehty?
pelkka
Jäsen
Jäsen

Liittyisköhän talvikalastukseen ja reijän tekemiseen jäähän? Ja onhan sillä myös kätevä "sulatella" jäätynyttä kaivoa keväisin... Meidän avantopaikalla se on myös tavallisen tarpeellinen työkalu, jonka ei toivota humpsahtavan järveen.

(Mulla on käytössä vanha kanki jonka yläpäässä on pyöreä nuppi, vähän tennispalloa pienempi - siihen kaulaan saa myös narun hyvin kiinni.)
jarkkis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Yleensä uunin,johon on laitettu sähkövastus,voi palauttaa puulämmitykselle.Aihetta on käsitelty tällä foorumilla aiemminkin.Uunin pesään on vastuksen laiton yhteydessä tehty reikiä sähköjohdon ja ilmankierron takia enemmän tai vähemmän,ne on korjattava.Savuhormiin on voitu tunkea vuorivillaa tms.Kyllä siinä peltikin on ollut,jos kerran normaali varaava uuni on kyseessä.Se on vaan ehkä otettu pois tai katkastu varsi ja jätetty lapa hormiin sekä rapattu pellinrako umpeen.Mutta näkemättähän tää on vähän arvailua,kuva kertos enemmän...
tee-se-itse
Jäsen
Jäsen

Elikkäs joo, tämmönen takka siis kyseessä.

Kuva
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
tee-se-itse
Jäsen
Jäsen

sisäpuolelta näyttää että ois aina ollu sähkökäytöllä, mitään arinaa tossa ei ole.
jarkkis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Hienosti tehty takkauuni,kyllä tuo varmaan on puulämmitteinen ollut,ihme on jos ei ole.(vaikka tulee niitä ihmeitäkin joskus vastaan)Umpiarinalinen uuni,niinkun vanhat uunit yleensä.Tulipesässä on vastus ja sinne on tehty noita edellä mainittuja reikiä,vai?Onko uunin alaosassa tuon kukkapöydän kohdalla nokiluukku,jos on,kurkistapa sinne,onko paikat noessa,siis puulla lämmitetty joskus.Vastuksen johto on viety toisen sivun nokiluukun kautta.Nokiluukkujen kautta voi myös nähdä,onko esim.savuhormiliittymään tungettu jotain tuketta.Ei muuta kun asiaa selvittämään,sähkövastuksella uunin lämmittäminen ei taida nykyään olla taloudellista,helppoa kylläkin,jos haluaa uunilämmityksen tunnelmaa ilman vaivannäköä.
tee-se-itse
Jäsen
Jäsen

täytyypä vilkuilla huomenna mitä se sanoo, näillä eväillä eteenpäin, kiitos
Tume_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tume_t »

Muutes onkos ton sähkövastuksen poistaminen aina niin välttämätöntä jos takan ottaa takaisin puukäyttöön? Tehdäänhän noita uusiakin takkoja ja tulisijoja silleen että sinne laitetaan vastus sisälle ja silti toimii pääsääntöisesti puulla. Tosin taitaa paljolti riippua siitä mihin toi vastus on sijoitettu jälkiasennuksena, yhtään jälkiasennus vastusta enole ikinä livenä nähnyt niin rupesin vaan tälläistä pohtimaan...
MX1K
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://mx1k.wippiespace.com/
http://mx1k.wippiespace.com/images
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MX1K »

Tume_t kirjoitti:Muutes onkos ton sähkövastuksen poistaminen aina niin välttämätöntä jos takan ottaa takaisin puukäyttöön? Tehdäänhän noita uusiakin takkoja ja tulisijoja silleen että sinne laitetaan vastus sisälle ja silti toimii pääsääntöisesti puulla. Tosin taitaa paljolti riippua siitä mihin toi vastus on sijoitettu jälkiasennuksena, yhtään jälkiasennus vastusta enole ikinä livenä nähnyt niin rupesin vaan tälläistä pohtimaan...
http://i65.photobucket.com/albums/h224/ ... CT0112.jpg
Jöllin toisesta ketjusta kuvan.

Taitaa puut mahtua vähän nihkeesti ton vastuksen kaveriksi. :roll: :lol:
Vastaa Viestiin