Lämpökompostori itse tehden - ohjeita ?

Keskustelua otsikon mukaisesti
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: Lämpökompostori itse tehden - ohjeita ?

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

arise kirjoitti: Voihan tuota itekin sekoitella sahanpurusta, hakkeesta, puunkuoresta, kuivasta ruohosta ja vastaavasta. Oma näppituntuma on, että turvetta meilkeinpä tarvii kuitenkin sekaan, muuten menee liian märäksi.
Sahanpuru ei oikein maadu ja noiden muitten materiaalien kuivaus on aika hankalaa. Kuivasin kesällä kokeeksi pressun päällä hienoa puutarhakariketta auringon paisteessa ja viikon kauniiden ilmojen jälkeen se oli vieläkin kosteaa...

Nyt on ollut kelit nollassa muutaman päivän ja komposti lähti itsestään käyntiin oltuaan umpijäässä koko talven. Pohja on vieläkin jääkönttä mutta päällä on reipas 50 astetta!

Ja kaikki ihan supermärkää, meni puoli säkkiä kekkilää kun sekoittelin järkevään kosteusasteeseen..
Aura
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Aura »

pelkka kirjoitti:Aura, lue ketjua vähän ylempää niin mysteeri selviää...
Justhan mä sen luin ja heti unohdin... :oops:
Itse tehtynä erilaiset koktailit todellakin pelittävät kuivikkeena parhaiten. Sahanpuru ja kuiva ruoho (huom! tuore ruoho on verrattavissa ruokajätteeseen eikä toimi kuivikkeena, jonka kuuluu olla hiilipitoista) pakkaantuvat liian tiiviisti, joten joukkoon tarvitaan jotain karkeampaa. Turve on hyvä, mutta itse olen enimmäkseen ollut ilman. Puuhake on erinomaista, mutta vaatii kyllä sitten sen hakettimen. Syksyllä kerään lehtipuiden kuivuneita lehtiä jemmaan, mutta nekin yksinään muodostavat vain tiivin levyn kompostiin. Havuneulaset ovat periaatteessa ihan ok, mutta eivät pihkasina maadu kovinkaan hyvin.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Mä oon vuosia käyttäny ulkohuussissa kutterinpurun ja vanhan muurahaispesän ( = metsänpohjaa) sekoitusta, ja se on ollu hyvä kuivike siellä (tosin kompostoitava tavarakin on melko "tasalaatuista" sillä en laita hyyskään ruokajätettä). Sulan maan aikaan lisään sekoitukseen vielä himpun verran valmista kompostia mikä tekee hyvää kompostin (eliö)toiminnalle. Turvettakin oon läheiseltä turvesuolta joskus muinoin hakenu, mutten enää moneen vuoteen oo sitä tarvinnu kun toimii tuo ilmankin.

Kohta pääsee taas tyhjentämään talven aikana kertyneet laastipaljut! Ne kun on mustia niin lämpeävät aika nopsaan kevätauringossa ja homma käynnistyy.
ep123
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ep123 »

Onko jollain tätä http://kauppa.taloon.com/PublishedServi ... -49-57opsf eli Kompostori L&T Globe vihreä 310l

Ton verran voisin valmiista maksaa kun en joutaisi alkaa nikkaroimaan. Mutta mahtaako olla toimiva onko kokemuksia?

edit: paitsi eipä toi taidakkaan olla lämpökompostori
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Joo, vaikka tuota mallia lämpökompostorina myydään, niin muistelen ettei se olisi pärjännyt testeissä kovinkaan hyvin. Tuo 15 mm eristys vaikuttaa aika pieneltä. Pyöreästä muodosta plussaa - se edesauttaa kompostoitumisprosessissa - mutta mua noi muistuttaa aina niistä keltaisista moottoripyöräilijän kypärän mallisista roskiksista joita oli teiden varsilla iloisella 70-luvulla...
Aura
Jäsen
Jäsen

Pelkka, kyllä se on ihan oikea lämpökompostori! Ja mielestäni mainettaan parempi. Kokemusta tosin vasta yhdeltä talvelta, mutta niin kuin kaikki hyvin tiedämme, se totisesti oli talvi. Tokihan se jäätyi, mutta niin jäätyi viime talvena kaikilla tutuillakin, malliin katsomatta. Ja kuten jo totesitkin, pyöreä malli on lämpötaloudellisesti erinomainen.
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

Mulla lähti komposti jauhamaan, lämmöt lähes 50 astetta ja kova höyry nousee :-D :-D

Uutta biojätettä, kuiviketta ja herätettä niin sillä se lähti käymään :-D
Kimble
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tiili5.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Mä viime kesänä tutkin noita komposti vaihtoehtoja, eikä tosiaan muita suositella talvikäyttöön kuin biolanin pikakompostoria. Hienoa, jos jollain on halvempikin malli toiminut talvisin, itse en uskaltanut kokeilla. Meillä on nyt noussut kompostorin lämpötila 50 asteeseen, vaikka pohjalla on tavara vähintääkin kohmeessa.
Maailma menee yhteen suuntaan, ihmiset toiseen.
ep123
Jäsen
Jäsen

Aloitin värkkäämään kompostoria 100 mm styroxista. En tiedä tuleeko toimimaan mutta kysyisin että voisiko tuota pitää autotallissa? mulla on kylmä aika tilava autotalli, hajut ei haittaa ja tuskin tuosta kauheesti nesteitä tulee vai tuleeko?
Jäsen

Kyllä niistä vähän nestettä pakkaa tulemaan, mutta jos niin paljon puskee ettei sitä esim. pieneen altaaseen tms. saa johdettua, on komposti jo liian märkä. En kyllä ihan heti keksi miksei kompostoria voisi pitää autotallissakin.
Rintamamiehen tytär
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rintamamiehen tytär »

Meillä (kaksi henkilöä + vierailijat) on ollut tuo vihreä pallo vuoden käytössä. En tyhjentänyt sitä syksyllä. Helmikuussa se sitten täyttyi ja oli tietysti ihan jäässä, vaikka olinkin haudannut sen lumihankeen. Jotain biojätettä pantiin sekajätteisiin, vaikka se sydäntä raastoikin. Jotain jäi odottamaan jään sulamista. Olimme maaliskuun loppupuolella reissussa, ja huhtikuun alussa kotiin tullessa komposti oli vain puolillaan, ja luukkua avatessa höyry nousi! Kannen venttiili oli (tietysti) talviasennossa, vaikka sen asennon siirtäminen jäi ehkä turhan myöhään syksyyn. Kohta tyhjennän pallon ja uudestaan syksyllä. Valumisvesiä ei ole havaittavasti tullut eli maaperä on imenyt ne vaivatta.
ep123
Jäsen
Jäsen

Nonii kompostori valmistui tossa pari päivää sitten. 100mm styrox ja verhoilu osb levyllä kun sitä sattui ilmaiseksi rakennustyömaalta. Takaseinällä pohjaan asti rei'itetty viemäriputki ja siellä lämpömittarin anturi pohjan tuntumassa. Laitoin pohjalle kompostikuoriketta ja keittiöjätettä ja kusta lorotin koko komeuden päälle. Nyt vasta sitten hokasin että pitää lämmintä vettäkin kaataa päälle. Jännityksellä odottelen lähteekö lämpötila nousuun.
Jäsen

Ei oikeen lämpene mun komposti. oon laittanut kompostikuiviketta pohjalle ja päälle ruokaa ja aina kuiviketta päälle. Siellä on nyt 2 ämpärillistä ruokaa. Ja kuumaa vettä ja pissiä oon laittanu ja vähän kanankakkaakin. Mutta lämmöt pysyttelee alle 10 asteen. mitähän vois tehä?
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tiili5.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja Kimble »

ep123 kirjoitti:Ei oikeen lämpene mun komposti. oon laittanut kompostikuiviketta pohjalle ja päälle ruokaa ja aina kuiviketta päälle. Siellä on nyt 2 ämpärillistä ruokaa. Ja kuumaa vettä ja pissiä oon laittanu ja vähän kanankakkaakin. Mutta lämmöt pysyttelee alle 10 asteen. mitähän vois tehä?
Biolanin ohjeissa luki, että pärähtää käyntiin vasta, kun on yli puolet astiasta täytetty. Meillä se tarkoitti sitä, että kun syksyllä ostettiin niin ei viime vuoden puolella edes käynnistynyt. Talven jäljiltä kun oli komposti ihan täysi ja sulattelin sitä niin käynnistyi ja nyt on lämpötila jo lähes 70 astetta.
Maailma menee yhteen suuntaan, ihmiset toiseen.
Aura
Jäsen
Jäsen

Totta töriset, Kimble. Pieni massa ei yksinkertaisesti jaksa lämmittää kompostoria. Mutta eläpä huoli, ep123, asia korjaantuu ihan itsekseen... :-D
Vastaa Viestiin