Millä maalata 80-luvun petsatut(?)/kyllästetyt(?) ikkunat?
Millä maalata 80-luvun petsatut(?)/kyllästetyt(?) ikkunat?
Eli meillä vastahankittu rintamamiestalo, jossa alakertaan tehty ikkunaremontti 80-luvulla. Puitteet ovat ajalle yleiset tummaksi kyllästetyt tai petsatut ikkunat. Millä maalilla tällaiset tulisi päällemaalata, että valkoisiksi saisi. Talotohtorissa oli muistaakseni joku maininta maalista, mutta ei nyt kirjaa käsillä. Löytyykö keltään tietoa?
Re: Millä maalata 80-luvun petsatut(?)/kyllästetyt(?) ikkuna
En tiedä löytyykö tietoa, mutta me maalattiin Tikkurilan tekemällä Maalarin Valkolakka alkydimaalilla sisäpinnat ja ulkopinta vedetään petroliöljymaalillakattara kirjoitti:Eli meillä vastahankittu rintamamiestalo, jossa alakertaan tehty ikkunaremontti 80-luvulla. Puitteet ovat ajalle yleiset tummaksi kyllästetyt tai petsatut ikkunat. Millä maalilla tällaiset tulisi päällemaalata, että valkoisiksi saisi. Talotohtorissa oli muistaakseni joku maininta maalista, mutta ei nyt kirjaa käsillä. Löytyykö keltään tietoa?
molemmat edelliset oikeassa
: alkydiöljymaalilla sisäpuolet (uloin lasi rajana) ja öljymaalilla ulkopuolet.
pohjatyön viitseliäisyydestä riippuu, miten hyvin maalit pysyvät - minun suositukseni ulkopuolille joka tapauksessa on vuosittainen pieni paikkamaalauskierros sen ison rempan jälkeen.
ja samalla sitten tiivisteet kuntoon (sisäpuite tiiviiksi, ulkopuite ylhäältä ja alhaalta hengittäväksi), käyntien tarkistus ja muukin peruskunnostus.
pohjatyön viitseliäisyydestä riippuu, miten hyvin maalit pysyvät - minun suositukseni ulkopuolille joka tapauksessa on vuosittainen pieni paikkamaalauskierros sen ison rempan jälkeen.
ja samalla sitten tiivisteet kuntoon (sisäpuite tiiviiksi, ulkopuite ylhäältä ja alhaalta hengittäväksi), käyntien tarkistus ja muukin peruskunnostus.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Mäkin komppaan täällä taustalla, tosin sillä eroavuudella että laittaisiin ulkopintaan petroolin sijaan ihan oikean pellavaöljymaalin. Vaikka se nyt onkin "ihan hyvä" maali, niin ikkunat on melkein kaikkein lujimmilla oleva paikka seinässä. Siihen mä laittasin ennemmin "tosi hyvää" kun "ihan hyvää", vaikka siinä pikkuisen oliskin enempi vaivaa.
Pekka
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Ei meillä sisällä kovin hirveästi "paahda"MM kirjoitti: maalarin valkolakasta minulla on huono kokemus. Se ei kestä paahdetta kuin pari vuotta vaikka miten tekisi pohjatyöt huolellisesti.
Unohtui mainita vielä pohjatöistä, että kaikki vanha petsit hiottiin ensin pois ja uusi maali vedettiin puhtaalle puulle.
Kiitokset vastauksista!
eiku kauppaan...