pientilan arvo?

Rintamamiestaloista ja muusta
Vastaa Viestiin
salmiv
Jäsen
Jäsen

pientilan arvo?

Viesti Kirjoittaja salmiv »

kyselläänpäs, josko joku uskaltaisi heittää arviota pientilan arvosta. Eli olen osa perikuntaa, jolle jäi pientila etelä-hämeestä. Suuriin kaupunkeihin on n.100 km ja lähimpään keskustaan n.8 km. Tilalla on peltoa (nyt vuokralla, en tiedä vielä pitkäänkö) n.6 hehtaaria ja metsää pari hehtaaria. Puusto on suht järeää ja mitään mhy:n arvioita ei ole olemassa. Itse talo on asuttu ihan näihin päiviin saakka. Vettä ei tule eikä mene, paitsi kantamalla. Talo on lautarunkoinen. Lämmitys hoituu puilla (pystymuurit ja keittiössä puuhella) ja irtopattereilla. Vintti on rakentamaton ja kellaria ei ole (rossipohja). Sisätilat ovat tupakan mustaamat ja remontoimattomat. Ulkopinnassa on karaattilevy ja ikkunat ja peltikate on vaihdettu. Kuisti on uusittu jossain vaiheessa. Mielestäni talo terveen tuntuinen. Pihalla on kohtuukuntoinen uudistettu pihasauna ja vanha navetta, josta toiseen päähän on rakennettu talli. Myös maakellari löytyy, tosin ei ole ollut käytössä aikoihin. Puutarhakin on, mutta pahuuden vallassa. Paikka sijaitsee hyvän tien varressa maaseutumaisemassa ja naapureita ei ole ihan vieressä. Kuvia ei ole eikä tule. Tietysti tähän haetaan välittäjän arvio, mutta kyselen ettei ihan vedätettäisi.
Limes
Jäsen
Jäsen

Re: pientilan arvo?

Viesti Kirjoittaja Limes »

Verottaja otti vuoden 2010 alussa käyttöön uudet arviointiohjeet joilla tuollekin saadaan joku verottajan hyväksymä hinta,lähinnä perintöverotusta varten siis.
Koskee etupäässä tilannetta ettei ole toteutuneita kauppoja kyseiseltä alueelta joihin vedottaisiin perukirjassa.Saattaa se määräytyä loppuviimeksi
myös välittäjän arviokirjan mukaan. Tietty määritysohjeet ei ota huomioon mahdollisia erityisiä
arvoa määrittäviä tilakohtaisia yksityiskohtia. Ollee kuitenkin parempi kuin kenenkään täällä heittämä arvio,etenkin kun
sijaintikuntaa ei ole meillä tiedossa.

Parisen vuotta sitten itse olin tekemässä perukirjaa äitini jälkeen. Tuolloin metsänhoitoyhdistyksen arvio metsän arvosta maksoi n. 150 euroa ja kiinteistönvälittäjän
tarjoukset arviokirjasta väliltä noin 400-660 eur...tuli sitten arvioitua kuitenkin itse.

Jos on mahdollista että tila menee myyntiin niin arvoa ei kannata aiheettomasti (yrittää) hilata alakanttiin pinemmän perintöveron vuoksi,koska
mahdollisesta myyntivoitosta menee veroa 28 %.
Perintövero on 1. veroluokassa (lapset) reilun 10 prossaa pienempi.

Mielenkiinnosta kysyisin,kuka mielestäsi mahdollisesti vedättää ??
salmiv
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja salmiv »

olen kutakuinkin selvillä perintöverotuksesta. Ketään perikunnasta ei kuulu 1.luokkaan. En usko, että ketään varsinaisesti kuitenkaan vedättää, mihinkään suuntaan. Ja myyntiin se todennäköisesti menee. Kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä tarkempaa selvittelyä varten vaikka yv:llä ;-)
ansi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ansi »

Ap. kysyjä varmaan tietää, mutta muille samojen asioiden pohtijoille hieman tarkennusta myyntivoiton verotukseen kun myydään perittyä omaisuutta. Myyntivoiton osalta voi myös hakea oikaisua perintöverotukseen, jolloin myyntivoitosta maksetaan perintöveroa lisää eikä siis näin ollen luovutusvoittoveroa.
Vastaa Viestiin