
Ensiapuna ajattelin teräsharjalla jyystää ruosteet pois, pestä kohdat panssaripesulla ja paikkamaalata kerros tai kaksi rostex superilla.
Jossain vaiheessa koko katto pitäisi maalata, mutta kysymys kuuluukin että onko maalikerrosten määrällä jotain käytännön ylärajaa? Nyt tuossa vaikuttaisi olevan kolme kerrosta, joista tuoreimmat lienevät jotain alkydimaalia. Alin kerros vaikuttaa vähän erilaiselta - oliskohan öljymaalia. Puusta alkydimaali käpristyy irti jos kovin monta kertaa maalaa, mutta miten peltikatossa?
Pohjoisella lappeella maali on paljon rapeammassa kunnossa ja tuoreimmat kerrokset ovat hilseilleet paikoitellen pahemminkni irti. Ilmeisesti pesty huolimattomasti(?) Mitähän toimenpiteitä pesun lisäksi se vaatisi ennen maalausta...


