kimalaispesän hävitys yläpohjasta
kimalaispesän hävitys yläpohjasta
Pitäisi mönkiä yläpohjaa tarkistamaan, mutta samaa hommaa tekevät isot, lihavat kimalaiset, eikä huvita joutua samaan ilmatilaan niiden kanssa.
Nyt kun ei satu olemaan mehiläishoitajan vaatetusta, miten neuvoisitte elävän pesän hävittämään? Hyttysverkkoa pään ympärille?
Nyt kun ei satu olemaan mehiläishoitajan vaatetusta, miten neuvoisitte elävän pesän hävittämään? Hyttysverkkoa pään ympärille?
NOTE! Tämän remontointiaiheisen tekstin on kirjoittanut samettihousuhumanisti. Lähdekritiikki kunniaan.
Re: kimalaispesän hävitys yläpohjasta
Itellä vähän sama ongelma. Kattellu kun ampiaiset menee ulkoverhouksen oksanreijistä sisään ja varmaanki rakentavat pesevät yläpohjaan. Miettiny että jos täräyttäis raidia puolipurkkia jostain yläpohjaan ja pistäis aukon tukkoon mistä sumuttaa. Tuohon tyyliin joskusmuinoin navetas tapettiin kärpäset. Tietenki oli vähän siivous ja pesuhommia sen jälkeen ettei lypsykarja saanut omaa osaansa...
Kyllä muuten huomaa ettei kannata samalla kirjoittaa kun emäntä juttelee taustalla... eli tekevät pesää. Mites muut on toiminu kun on yläpohjaremontti startannut ja ampiaspesiä katteen alla. Kerkesin itse käymään konttaamassa yläpohjan läpi ennenkuin alkoivat uusia pesiä rakentaa (vanhoja olikin varmaan 5-8), mutta remppa on tulossa. Itse saatan olla vielä pistolle allerginen niinkuin äitini, mutta en ole vielä testannut. Ihmeen kauan on pistoja saanut välteltyä. Nyt kait ei voi välttyä...
kai se olis kumisaappaat, nahkarukkaset, hupullinen kertakäyttöhaalari (sellainen asbestipurkuun tarkoitettu tiivis versio) ja Ankkulin moottoripyöräkypärä hyvä aloitussetti. Ihan huvikseen en viitsi matalassa tilassa ryömiä herhiläisiä karkuun.
NOTE! Tämän remontointiaiheisen tekstin on kirjoittanut samettihousuhumanisti. Lähdekritiikki kunniaan.
Meillä oli hyvin hyvin pieniä ja hyvin hyvin paljon ja sitten oli yksi juurikin motskarikypärän kokoinen. Pakko kun vaan oli remontissa edetä niin purkki Raid:in tapaista, olikohan joku Baygon tjms. sinne ja sitten kuuntelemaan kun yläkerrassa tuli hautajaismainen tunnelma.
Arvatkaa vaan tekikö pahaa mennä sitten "murhaajana" toisten koteja sieltä pois repimään moisen jälkeen
Varsinkin se iso oli niin taideteos ja hyvin kevyt mutta silti vahva pallo. Pitkään mietin kaikenlaista ennenkuin vaan nappasin sen irti ja kannoin pois.
Eipä silti. Nehän olivat tunkeutuneet lupaa kysymättä meidän kotiin...
Arvatkaa vaan tekikö pahaa mennä sitten "murhaajana" toisten koteja sieltä pois repimään moisen jälkeen
Eipä silti. Nehän olivat tunkeutuneet lupaa kysymättä meidän kotiin...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Pitäsiköhän ne yläpohjaremontit pyrkiä ajoittamaan parhaan pesimiskauden ulkopuolelle (pesimisrauha). Ei millään pahalla, mutta eihän ne kevätpörriäiset (mesipistäiset) mitään lupaa kysy myöskään hyvää tehdessään. Ja kautta aikain on ihmiset hyötyneet lähipiirissään pesivistä eläimistä ja näiden ylläpitämästä ja edesauttamasta kasvustosta. Esim. omena- ja marjasato, yrtti-, kukkaloisto puutarhassannekin paljon runsaampi, jos näitä kauniita vanhanaikaisia perinnepuutarhoja nyt edes enää muutenkaan suositaan, vaan golfnurmea kaikkialla vain.
-
warixenjalka
- Jäsen

Kimalaiset ei ole kovin hanakoita pistelemään. Itsellä ollu joskus kakarana nyrkin sisällä surisemassa, eikä pistäny. En kylläkään toistanut testiä niin useasti, että sillä olisi tieteellisen tutkimuksen pätevyyttä... Ampiaisia kyllä varoisin...
Meilläkin lentelee molempia kattoremonttia ihmettelemässä. Tai uutta pesäpaikkaa etsimässä
Yksi futiksen kokoinen ampiaispesä löyty vanhoista rakenteista. Onneksi ketään ei ollut kotona...
Meilläkin lentelee molempia kattoremonttia ihmettelemässä. Tai uutta pesäpaikkaa etsimässä
- Puolihullu varttisavolainen -
Meillä pitäisi ryömiä tarkistamaan uusitun vesikaton kunto, ja tehdä vielä räystäshommia. Siinä kun paukutetaan ja tulee pimpparit syliin, on telineiltä putoaminen lähellä. Muuten tietysti halaan kaikkia kimalaisia ja ampiaisia ja mehiläisiä, jotta pölyttävät meidän perinnepuutarhan kunnolla.
Timo, sitten varmaan kannattaa yritää hävittää ne. Kyllä minäkin rupean vaistomaisesti huitomaan jos ampiainen eksyy sisälle. Kimalaiset eivät ole kovin aggressiivisia, eikä muistaakseni erakkoampiaisetkaan (ne pienet). Mutta jos epäilee hermostuvansa, niin onnettomuusriski on epäilemättä suuri.
Muurahaisia minäkin olen hävittänyt talon kivijalasta ja portailta baygonilla, vai mikä se on, kun tulivat sisälle asti pitkin seiniä ja murensivat hirttä. Kimalaisia on ollut sienissä puuvuoren alla sulassa sovussa ja mehiläispönttöjä pihassa, eikä ne ole ketään haitannut.
Muurahaisia minäkin olen hävittänyt talon kivijalasta ja portailta baygonilla, vai mikä se on, kun tulivat sisälle asti pitkin seiniä ja murensivat hirttä. Kimalaisia on ollut sienissä puuvuoren alla sulassa sovussa ja mehiläispönttöjä pihassa, eikä ne ole ketään haitannut.
Kimalaispesästä oli kylläkin kysymys, mutta meillä ei ole näkynyt tänä keväänä enää yhtään ainoata mehiläistä.
Nyt näyttää siltä, että minun itse pitää mennä nussimaan kaikki nuo omenapuun-, viinimarjapensaan-. kirsikkapuun-, luumupuun-, karviaispensaan- ja mansikoitten kukat.
Kiinassahan on jo oma ammattikuntansa, joka käy nussimassa (pölyttämässä) hedelmäpuut.
Nyt näyttää siltä, että minun itse pitää mennä nussimaan kaikki nuo omenapuun-, viinimarjapensaan-. kirsikkapuun-, luumupuun-, karviaispensaan- ja mansikoitten kukat.
Kiinassahan on jo oma ammattikuntansa, joka käy nussimassa (pölyttämässä) hedelmäpuut.
Kimalaisten olemassaolosta saa olla vaan tyytyväinen, tulee tuo pölytyshomma paremmin hoidettua. Viime viikolla telkkarissa oli juttua pölytyspalvelusta jossa mehiläishoitajat vuokraavat pöntöllisen mehiläisiä muutamaksi päiväksi pihalle/puutarhaan. On kuulemma pulaa pölyttäjistä.
Meinasin jättää kommentoimisen, mutta jos nyt kumminkin. Epäilen tuota kimalaispesää, oletko satavarma? Laita kuva, jos mahdollista pesästä, sillä harvemmin kimalaiset vinttiin pesää tekevät. Ampiaiset kyllä ja joskus jopa karkuun päässyt mehiläisparvi, mutta ei kimalaiset, ei minulle ainakaan ole osunut silmään 57 elinvuoden aikana kertaakaan. ei se mahdoton ole, mutta melkoinen poikkeus! Sitten toinen seikka, miksi valitat, ettei ole pölyttäjiä, kun/ jos olet kimalaispesän tuhonnut, yksi parhaimpia pölyttäjiä?risto kirjoitti:Kimalaispesästä oli kylläkin kysymys, mutta meillä ei ole näkynyt tänä keväänä enää yhtään ainoata mehiläistä.
Jos olet toimivan pesän/ yhdyskunnan tuhonnut, etkä poistanut pesää vintiltä, niin voit ihan miettiä, mikä siellä haisee?
Wanha wirttynyt Whiski
Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Kyllä kimalaiset yläpohjaan pesiä tekevät. Edellisessä rivarikämpässä oli melkoinen lauma kimalaisia yläpohjassa. Sateen sattuessa kaikki kiirehtivät kotiin, silloin seinällä parisenkymmentä kimalaista kerralla kiipeämässä yläpohjaan. Sisälle kuului välillä kesä-iltoina vaimea "hyminä".
Tässä nykyisessäkin kämpässä pari kimalaista taitaa asua yläpohjassa, ainakin ne suurinpiirtein samoilta paikkeilta sinne säännöllisesti menevä. Kiva, että joku edes pölyttää omenapuut, ettei ite tarvi mennä niitä

Tässä nykyisessäkin kämpässä pari kimalaista taitaa asua yläpohjassa, ainakin ne suurinpiirtein samoilta paikkeilta sinne säännöllisesti menevä. Kiva, että joku edes pölyttää omenapuut, ettei ite tarvi mennä niitä
Herätetääs tämäkin viestiketju taas henkiin.
Onko ideoita miten yläpohjassa, tai tarkemmin sanottuna kattopeltien alla olevan pesän saisi myrkytettyä? Makkarissa on siis korkea katto ja heti kattopanelin yläpuolella pelti. Ja siellä välissä on pesiä. Yritin suihkutella Raidia tms. markettitavaraa räystäällä olevaan pesän suuaukkoon mutta hetken ovat ampiaiset vaan suutuksissa, pörräävät pesänsuuaukon ympärillä ja kohta on taas vanha meno päällä.
Onko siis olemassa jotain myrkkypulloa tms. missä olisi letku tai joku muu pidempi suukappale millä myrkkyä saisi ruiskutettua pidemmälle kattopellin alle? Raid- ja Baygon- purkkien suihku on niin onneton n. 20-30 cm ja se ei menesuuakolta suihkuttaen millään pesään asti.
Onko ideoita miten yläpohjassa, tai tarkemmin sanottuna kattopeltien alla olevan pesän saisi myrkytettyä? Makkarissa on siis korkea katto ja heti kattopanelin yläpuolella pelti. Ja siellä välissä on pesiä. Yritin suihkutella Raidia tms. markettitavaraa räystäällä olevaan pesän suuaukkoon mutta hetken ovat ampiaiset vaan suutuksissa, pörräävät pesänsuuaukon ympärillä ja kohta on taas vanha meno päällä.
Onko siis olemassa jotain myrkkypulloa tms. missä olisi letku tai joku muu pidempi suukappale millä myrkkyä saisi ruiskutettua pidemmälle kattopellin alle? Raid- ja Baygon- purkkien suihku on niin onneton n. 20-30 cm ja se ei menesuuakolta suihkuttaen millään pesään asti.
Viimeksi muokannut arzi, To Heinä 21, 2011 17:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bensan katkut kuulemma tappavat laakista. vähän näyttää bensapullonsuuta pesän suuaukolle niin pitäisi pörräisten siirtyä autuaammille laitumille.
En itse kokeillut mutta luulis tehoavan.
En itse kokeillut mutta luulis tehoavan.