Etelänaapuripa päätti tehdä ison piharemontin, johon liittyen kaivatti kaiken pintamaan kallion pintaan asti pois hulevesiviemärin laittamista varten. Samalla tuli kaivuri katkoneeksi siellä puolella olevat tukijuuret kahdesta minun puolellani kasvavasta puusta noin 1.5 metrin päästä niiden rungoista.
Arboristi kävi tutkimassa muutaman muun pihapuun kuntoa ja totesi samalla näistä kahdesta, että kallion pinnalla kasvavat puut ilman tukijuuriaan eivät todennäköisesti pystyssä pysy, vaan seuraavassa sieltä päin puhaltavassa myräkässä saattavat kaatua - ja tietenkin suoraan taloni päälle.
Sääli kauniita puita, joista en olisi halunnut luopua. Kaataahan ne tietysti täytyy, kunhan metsuri ehtii paikalle. Sitä odotellessa naapuri loihe lausumaan, että vastuu puiden mahdollisesta kaatumisesta taloni päälle on minulla, koska puut ovat minun puolellani. Voiko tämä pitää paikkansa? Enhän minä ole niitä elinkelvottomiksi telonut, eikä minulle juurten katkomisesta edes kerrottu etu- eikä jälkikäteen. Sain ylipäätään tiedon kaatumisvaarasta vain sattumalta, koska muita puita tarkastamassa käynyt arboristi oli valppaana.
Siirtyikö siis vastuu minulle, kun sain tiedon vaarasta? Vai oliko se minulla vaikka en edes tiennyt juurille aiheutetusta vakavasta vahingosta? Vai puhuuko naapuri läpiä päähänsä?
Naapuri katkoi puuni tukijuuret - kenellä vastuu jos kaatuu?
Re: Naapuri katkoi puuni tukijuuret - kenellä vastuu jos kaatuu?
Omalla tontillaan ei saa toimia niin, että toisen rakennukselle aiheutuu haittaa, laki eräistä naapuruussuhteista, 9 §:
"Maata älköön kaivettako tai kuormitettako niin, että toisen maalla oleva rakennus kadottaa tukensa. Joka kaivaa maata tai kuormittaa sitä niin, että toisen maalla oleva rakennus muulla tavalla vahingoittuu, korvatkoon vahingon, mikäli se ei ole johtunut siitä, että rakennus oli puutteellisesti perustettu tahi muuten huolimattomasti rakennettu."
Toisaalta naapuri voi katkoa omalta puoleltaan tontille tunkeutuvat juuret jos niistä on haittaa. Naapuruussuhdelaki löytyy täältä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1920/19200026
"Maata älköön kaivettako tai kuormitettako niin, että toisen maalla oleva rakennus kadottaa tukensa. Joka kaivaa maata tai kuormittaa sitä niin, että toisen maalla oleva rakennus muulla tavalla vahingoittuu, korvatkoon vahingon, mikäli se ei ole johtunut siitä, että rakennus oli puutteellisesti perustettu tahi muuten huolimattomasti rakennettu."
Toisaalta naapuri voi katkoa omalta puoleltaan tontille tunkeutuvat juuret jos niistä on haittaa. Naapuruussuhdelaki löytyy täältä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1920/19200026
Kyllä se vastuu on puun omistajan, eipä auta. Naapurihan teki omalla pihallaan tarpeellisia töitä kun hänen puolelleen tulevia juuria meni poikki. Voisihan asian ajatella muuten niinkinpäin, että jos teidän puunne olisivat estäneet naapurin hulevesiongelman hoidon, niin te olisitte vastuussa hulevesiestä aiheutuvista vahingoista (esimerkiksi talon lahoaminen). Tietysti olisi ollut kohtuullista, että naapuri olisi maininnut teille, että niistä puista meni muuten monta juurta poikki. Mutta eipä hänenkään tarvitse olla asiantuntija, joka tietää mitkä juuret ovat puulle tärkeitä tukijuuria. Aika lähelle rajaahan ne puut oli istutettu/jätetty. Kyllähän siinä on omistaja jo tiennytkin varautua ongelmiin puun juurten leviämisen takia.
Meilläkin naapuri esitti, että hänen lähelle rajaamme aikanaan istutettujen kuusten juuret ovat "lain suojeluksessa" myös meidän pihallamme. Itse asiassa ne kuuset ovat niin korkeita, että osa juurista yltää jo tonttimme läpi seuraavaankin naapuriin. Käytännössä kuusten juurten täydellinen suojelu olisi estänyt pihamme käytön lähes kokonaan (pensaiden ja puiden istuttamisen, terassien ja patioiden perustusten kaivun, salaojaputkien asennuksen jne.). Pidän noista kuusista itsekin tosi paljon, enkä huvikseni niiden juuria katko, mutta en myöskään aio elää omalla pihallani kokonaan naapurin puiden juurten ehdoilla. Kysyin asiaa myös tekniseltä virastolta, ja siellä oltiin samaa mieltä. Toisen kasveja ei saa tahallaan/huvikseen vahingoittaa, mutta omalla pihallaan täytyy saada suorittaa tarpeellisia toimia. Esim. jos omalla puolella kasvaa puu, jonka kasvua alkaa naapurin puolelta tuleva puun oksa jo haitata (esim. hankaa latvusta) niin oksan saa kyllä katkaista. Yleensä näistä toimista täytyy naapurille tiedottaa tai häntä voi ensin itseään pyytää poistamaan ne haittaavat oksat.
Puiden omistaja on myös vastuussa kaatuneiden puiden aiheuttamista vahingoista tiesipä hän puut lahoiksi/vahingoittuneiksi tai ei. Myös terveen puun kaatuminen esim. myrskyssä on omistajan "vastuulla". Tämän saivat appivanhempamme kokea, kun mökkitontilla kasvanut terve kuusi kaatui myrskyssä naapurin mökin päälle. Onneksi appivanhemmilla oli tämmöisenkin ongelman kattava vakuutus.
Tuollaisten ongelmien käsittelyyn tarvitaan jonkin verran sosiaalisia taitoja ja molemminpuolista halua hyvään naapurisopuun. Isojen puiden juuristo/oksat/putoavat lehdet ovat varmasti aina myös naapurien ongelma.
Alli
Meilläkin naapuri esitti, että hänen lähelle rajaamme aikanaan istutettujen kuusten juuret ovat "lain suojeluksessa" myös meidän pihallamme. Itse asiassa ne kuuset ovat niin korkeita, että osa juurista yltää jo tonttimme läpi seuraavaankin naapuriin. Käytännössä kuusten juurten täydellinen suojelu olisi estänyt pihamme käytön lähes kokonaan (pensaiden ja puiden istuttamisen, terassien ja patioiden perustusten kaivun, salaojaputkien asennuksen jne.). Pidän noista kuusista itsekin tosi paljon, enkä huvikseni niiden juuria katko, mutta en myöskään aio elää omalla pihallani kokonaan naapurin puiden juurten ehdoilla. Kysyin asiaa myös tekniseltä virastolta, ja siellä oltiin samaa mieltä. Toisen kasveja ei saa tahallaan/huvikseen vahingoittaa, mutta omalla pihallaan täytyy saada suorittaa tarpeellisia toimia. Esim. jos omalla puolella kasvaa puu, jonka kasvua alkaa naapurin puolelta tuleva puun oksa jo haitata (esim. hankaa latvusta) niin oksan saa kyllä katkaista. Yleensä näistä toimista täytyy naapurille tiedottaa tai häntä voi ensin itseään pyytää poistamaan ne haittaavat oksat.
Puiden omistaja on myös vastuussa kaatuneiden puiden aiheuttamista vahingoista tiesipä hän puut lahoiksi/vahingoittuneiksi tai ei. Myös terveen puun kaatuminen esim. myrskyssä on omistajan "vastuulla". Tämän saivat appivanhempamme kokea, kun mökkitontilla kasvanut terve kuusi kaatui myrskyssä naapurin mökin päälle. Onneksi appivanhemmilla oli tämmöisenkin ongelman kattava vakuutus.
Tuollaisten ongelmien käsittelyyn tarvitaan jonkin verran sosiaalisia taitoja ja molemminpuolista halua hyvään naapurisopuun. Isojen puiden juuristo/oksat/putoavat lehdet ovat varmasti aina myös naapurien ongelma.
Alli
Kyllä nyt omalla pihalla nuotiopaikka pitää olla.
Eiköhän puiden omistajan vastuu rajoitu karkeasti tapauksiin, joissa voidaan selkeästi osoittaa tuottamus (esimerkiksi tietoisuus puun lahovikaisuudesta). Mihin pohjaat tuon tiedon, että puun omistajalla olisi kaikissa tapauksissa vastuu?Alli kirjoitti: Puiden omistaja on myös vastuussa kaatuneiden puiden aiheuttamista vahingoista tiesipä hän puut lahoiksi/vahingoittuneiksi tai ei. Myös terveen puun kaatuminen esim. myrskyssä on omistajan "vastuulla". Tämän saivat appivanhempamme kokea, kun mökkitontilla kasvanut terve kuusi kaatui myrskyssä naapurin mökin päälle. Onneksi appivanhemmilla oli tämmöisenkin ongelman kattava vakuutus.
Tuohon appivanhempieni tapaukseen esimerkiksi. Tuskinpa heidän vakuutuksensa lakimiehet olisivat suostuneet naapurin mökin katon ja seinän korjausmaksuihin, jos vastuu ei olisi ollut puun omistajan. Tuskin vahinko oli tuottamuksellinenkaan, koska puu oli terve ja myrskytuuli sen kaatoi. Itse en ole kyseisiä lakipykäliä tarkemmin tutkinut. Onneksi ei ole tarvinnut.
Alli
Alli
Kyllä nyt omalla pihalla nuotiopaikka pitää olla.
Vakuutus on eri asia, sieltä varmasti löytyy pykälät viimeistään pienellä painetusta osasta. Käräjillä asiaa joudutaan katsomaan lakipykälien mukaan ja silloin asia ei ole ollenkaan selkeä. Yllä lainaamani naapuruussuhdelaki on vuodelta 1920 ja on aika veikeetä luettavaa.Alli kirjoitti:Tuohon appivanhempieni tapaukseen esimerkiksi. Tuskinpa heidän vakuutuksensa lakimiehet olisivat suostuneet naapurin mökin katon ja seinän korjausmaksuihin, jos vastuu ei olisi ollut puun omistajan. Tuskin vahinko oli tuottamuksellinenkaan, koska puu oli terve ja myrskytuuli sen kaatoi. Itse en ole kyseisiä lakipykäliä tarkemmin tutkinut. Onneksi ei ole tarvinnut.
Alli