Pihsauna ja byrokratia
Pihsauna ja byrokratia
Aivan niin kuin joku huomasikin viestistäni; olen pihasaunan korjaamisen kannalla, mies havittelee enemmän sisäsaunaa. Sisäsaunasta vain tulisi erään kirjoittajan kuvailema "hikikoppi" eli turhan pieni.
Asumme asemakaava-alueella. Onko kellään kokemusta saunabyrokratiasta? Mitä kaikkea pitää huomioida? Oliko lupien saanti tiukassa? Alue on vielä "rakennusperinnöltään suojeltava alue", joten erilaisten lisäsiipilupien kanssa on kuulema ollut tekemistä.
Asumme asemakaava-alueella. Onko kellään kokemusta saunabyrokratiasta? Mitä kaikkea pitää huomioida? Oliko lupien saanti tiukassa? Alue on vielä "rakennusperinnöltään suojeltava alue", joten erilaisten lisäsiipilupien kanssa on kuulema ollut tekemistä.
- pakoistinen
- Jäsen

- Viesti:
Mulla on meneillään pihasaunan peruskorjaus. Sauna on vuodelta -48, ja nyt olis tarkoitus ehtiä ennen talvea tehdä uusintarappaus ja katon korjaus. Sauna oli alunperin perheen asunto päärakennuksen valmistumisen ajan, ja myöhemmin kanala. Rakennus on tehty omien "kaivausteni" perusteella rakenteellisesti virheelliseksi, mutta on silti kestänyt pienillä korjauksilla kohtalaisesti ajan hampaan kulumista. Teen kaikki korjaukset siten, että käytän samoja materiaaleja kuin aiemmin, joten mitään lupia ei tarvita.
Vastaan tulleita ongelmia on ollut runsaasti.
-Alun perin rakennus on tehty notkoon, joten alhaalta nouseva vesi rasitaa rakennetta.
-Alkuperäisessä rappauspinnassa ei ole kosteuskatkoa, vaan se liittyy saumattomasti matalaan tiiliperustukseen
-Puurakenteessa ei ole kosteuskatkoja
-Puurakenteen alareunan haperoitunut materiaali on korjattu kerran siten, että mädäntynyt puu on katkaistu ja vaihdettu uuteen kuivaan puupalaan. Rakenteen sivuttaistukevuutta ei ole samalla muistettu korjata. Kosteuskatkoja ei asennettu tällöinkään
-Purut on joskus aiemmin tiputettu seinistä pois. Tämä tavallaan on ehkä pelastanut rakenteen, sillä seinissä on 10 cm ilmaraot ympäriinsä ja rakenne pääsee kuivumaan tehokkaasti. Eristävyys onkin sitten vähän niin ja näin.
Tämmöstä pukkaa... mä oon vähän sormi suussa jotta mitenkä etenisin tän asian kanssa. Pitää hiukka miettiä ennen kuin teen mitään suurempia päätöksiä. Täytyy nimittäin tehrä viksummin kuin aiemmat isännät tällä kertaa.
Vastaan tulleita ongelmia on ollut runsaasti.
-Alun perin rakennus on tehty notkoon, joten alhaalta nouseva vesi rasitaa rakennetta.
-Alkuperäisessä rappauspinnassa ei ole kosteuskatkoa, vaan se liittyy saumattomasti matalaan tiiliperustukseen
-Puurakenteessa ei ole kosteuskatkoja
-Puurakenteen alareunan haperoitunut materiaali on korjattu kerran siten, että mädäntynyt puu on katkaistu ja vaihdettu uuteen kuivaan puupalaan. Rakenteen sivuttaistukevuutta ei ole samalla muistettu korjata. Kosteuskatkoja ei asennettu tällöinkään
-Purut on joskus aiemmin tiputettu seinistä pois. Tämä tavallaan on ehkä pelastanut rakenteen, sillä seinissä on 10 cm ilmaraot ympäriinsä ja rakenne pääsee kuivumaan tehokkaasti. Eristävyys onkin sitten vähän niin ja näin.
Tämmöstä pukkaa... mä oon vähän sormi suussa jotta mitenkä etenisin tän asian kanssa. Pitää hiukka miettiä ennen kuin teen mitään suurempia päätöksiä. Täytyy nimittäin tehrä viksummin kuin aiemmat isännät tällä kertaa.
- pakoistinen
- Jäsen

- Viesti:
- pakoistinen
- Jäsen

- Viesti:
-
Markku&Rintsikka
- Jäsen

Jos kukaan ei ole viestinnyt sinun jälkeen.... ylhäällä aivan oikealla on ruksti......siis pitäisi olla..lainaa ...muokkaaa.. ja sitten ruksti...pakoistinen kirjoitti:ohops... mitenkäs saikaan poistettua vahingossa postitetun tuplaviestin...
Markku
Viimeksi muokannut Markku&Rintsikka, Ke Elo 02, 2006 2:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Markku&Rintsikka
- Jäsen

- pakoistinen
- Jäsen

- Viesti:
Tarkoitus on että foorumista viestejä poistaa vain moderaattori. En aio töksiä asetusta muuksi. 8)pakoistinen kirjoitti:Gaaargh!plaanaa kirjoitti:näkyy olevan voorumin asetukset töksitty siihen malliin että et mitenkään ;)pakoistinen kirjoitti:ohops... mitenkäs saikaan poistettua vahingossa postitetun tuplaviestin...