Kylpyhuone ja sauna remonttiin, jos lompakko kestää!

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Akseli
Jäsen
Jäsen

Kylpyhuone ja sauna remonttiin, jos lompakko kestää!

Viesti Kirjoittaja Akseli »

Jaahas, pitäisi kylpyhuone remonttia alkaa suunnitella, että pääsisi tuumasta toimeen. Vinkkejä otetaan mielellään vastaan, kun ei tässä touhussa ammattilaisia olla. Osaan hommista joutuu ammattilaisen palkkaamaan vaikka kanttia on kyllä itsekin tehdä. Talo on vuonna 1958 valmistunut ja viimeisin remontti tehty luojaties milloin. Vesieristykset olisivat iloinen yllätys vaikka ne saa kumminkin uusiksi laittaa. Toivottavasti sitä kosteutta ei hirveästi löydy homeesta puhumattakaan.

Tämän hetkinen tilanne on sellainen, että kellarissa sijaitsevassa n. 12 neliön sauna ja kylpyhuoneessa on klinkkerilattia. Saunassa ja kylpyhuoneen ulkoseinissä on kuusipaneeli. Muilla seinillä on jonkinlainen pehmeähkö muovipinnoite. Katto on betonia jonkinmoisen rappauksen kera.

Ajatus olisi, että itse purkaisimme ainakin vanhat materiaalit pois. Vesieristys ja pintamateriaalejen kiinnitys kuulostaa vaativalta. Kannattaako ne jättää suosiolla ammattilaisille vai onnistuuko vesieristys aloittelijaltakin?

Entäs sitten ne materiaalit. Mitä saa ja kannattaa seiniin ja lattiaan laittaa. Kuulin jostain, että kaakelia ei välttämättä ulkoseiniä vasten suositella. Pitääkö paikkaansa? Muovimatot, kun on niin pirun tylsiä.

Kysymyksiä on paljon, putkityöt, lattian kaadot, lattialämmitys, lasiseinää, saunanlauteet, ilmanvaihto, puukiuas, yms. Jatketaan niistä sitten, jos tästä syntyy keskustelua :wink:
beowulf
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja beowulf »

Meillä tulossa myös sama remontti keväällä 2006 ja odotan mielenkiinnolla kaikenlaista aiheeseen liittyvää tietoa. Aion itse tehdä kaikki mahdolliset työt lukuunottamatta sähkö- ja putkitöitä. Saattaapi tosin olla että muutamin paikoin voi joutua apuakin kyselemään.
Iso pää vähän järkee, pieni pää ei yhtään järkee....
Anak
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Anak »

Suosittelisin sisäseinän muuraamista, sen voi sitten pinnoittaa vaikka kaakeleilla. Eli sisäseinän ja ulkoseinän välissä parin sentin rako.

Vesiersitäminen ei nyt kovin vaikeaa hommaa mielestäni ole kunhan on vain huolellinen. Ohjeita löytyy kyllä valmistajien sivuilta ja kannattaa muista tehdä myös pohjatyöt huolellisesti (primerit jne).

Jos tuntuu että ei ole ihan varma ratkaisuista, kannattaa ottaa ammattilainen mukaan projekiin avuksi (esim. vastaava mestari) vaikka sitä ei pykälien mukaan tarvitsisi. Siinä saa varmistusta ratkaisuille ja varmasti hyviä vinkkejä. Voi nimittäin maksaa itsensä nopeastikin takasin.

-Antti
Matti Alander
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Matti Alander »

Kun aloitat remontin kellarissa on ulkopuolen toimivuus varmistettava ensimmäiseksi, jotta kosteustekniset asiat ovat kunnossa.
Hyvä on tietää, että nykyrakenne on kellarinseinän ja lattian osalta on sisäänpäin kuivuva. Tällöin ei tiiviitä pinnoitteita voi käyttää sisäpuolella, koska rakenteen kuivuminen estyisi.
Eduksi olisi käyttää hyvin kosteustekniikkaa tuntevaa suunnittelijaa avuksi. Tällaista voisit tiedustella esimerkiksi kaupunkisi korjausneuvojalta.
Pääsääntöisesti turvallisinta on muuttaa rakenteet ulospäin kuivuviksi.
Tästä aiheesta olen kirjoittanut palstalle runsaasti artikkeleita, toivottavasti niistä olisi apua suunnitteluun.
Akseli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Akseli »

Matti Alander kirjoitti:Kun aloitat remontin kellarissa on ulkopuolen toimivuus varmistettava ensimmäiseksi, jotta kosteustekniset asiat ovat kunnossa.
Hyvä on tietää, että nykyrakenne on kellarinseinän ja lattian osalta on sisäänpäin kuivuva. Tällöin ei tiiviitä pinnoitteita voi käyttää sisäpuolella, koska rakenteen kuivuminen estyisi.
Eduksi olisi käyttää hyvin kosteustekniikkaa tuntevaa suunnittelijaa avuksi. Tällaista voisit tiedustella esimerkiksi kaupunkisi korjausneuvojalta.
Pääsääntöisesti turvallisinta on muuttaa rakenteet ulospäin kuivuviksi.
Tästä aiheesta olen kirjoittanut palstalle runsaasti artikkeleita, toivottavasti niistä olisi apua suunnitteluun.
Hmm... Täytyy häpeäkseni tunnustaa, että tämä oli minulle aivan uutta asiaa. Miten sitten tarkistan ulkopuolen toimivuuden? Täytynee kaivella niitä sinun mainitsemiasi viestejä luettavaksi.
Matti Alander
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Matti Alander »

Ei se mikään häpeä ole, vaan todella fiksua, että mies voi tunnustaa myös joskus virheitänsä.
Suurin osa palstan käyttäjistä on maallikoita, mikä on myös hyvä asia.
Tieto leviää ja useat voivat välttää virheitä, jotka tulisivat varsin kalliiksi.
Oma erikoisalani on rakenteiden kosteustekniikka, jota teen työkseni joka päivä ja olen pyrkinyt levittämään vuosien varrella oppimaani tietotaitoa, jotta toiset eivät tekisi samoja kalliita virheitä.
Itselläni ei ole rintamamiestaloa, mutta olen miltei päivittäin niiden kanssa tekemisissä.
Menestystä projektiisi, mikä on varsin raskas urakka ja välillä voi jopa ilmentyä toivottomuutta, mutta ei pidä lannistua.
Vastaa Viestiin