Jälleenrakennuskauden mausoleumi Mikkelissä
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Re: Jälleenrakennuskauden mausoleumi Mikkelissä
Oi te kaikki ihanat sielut,
ette arvaa miten sydäntä lämmittää tämä keskustelu. Reaalimaailmassa nämä pilkkua fiilaavat ja höyläävät lamppuaprikointini ynnä muut vastaavat kun saavat lähinnä "no hö, mikset mee Ikeaan" -tyyppistä vastakaikua. Puoliso sentään ymmärtää, siksi se ehkä sillä tittelillä kulkeekin. Meillä oli mm. tähän muuttaessa eteisen lamppukriisi, koska katto on niin matalalla että plafondi oli sen toisen asunnossa asuvan hongankolistajan takia ainut vaihtoehto ja niitä ei vaan missään ollut ihmisen silmiin sopivalla muotoilulla. (Se ongelma ratkesi sillä että mies osti Varkauden kierrätyskeskuksesta parilla eurolla 60-luvun kukkakuvioidun keltaisen lasineliön, joka on niin hirveä että saa sen takia kaiken anteeksi. Myydään eniten tarjoavalle kuun lopussa! Annan talossa on onneksi sellaiset alkuperäiset varsi ja valkoinen pallo -lamput tuulikaapissa ja eteisessä, ja niihin vielä komeron ylähyllyltä löytyneet kaksi varakuuppaakin.)
Ollaan kokeiltu noita molempia kolmekupuisia lamppuja olkkariin mutta ne taas on jotenkin sitten liian "vanhanaikaisia" noiden mööpeleiden kanssa, näyttävät siis siltä että noilla unohtui edellisen mummon valaistus kattoon. Voi olla, että siellä rintsikassa se efekti toisaalta häipyisi kun ympäristö on vähän iäkkäämpi? Mene tiedä. Pitää testata. Se toinen varsinkin on kyllä vähän too much, siinä on kullitetut kuupat ja sellaiset koristekiehkurat muovista...mutta sekin on perintökalleus.
Ehkä se Pekan maalailema vähän kantikkaammilla kuupilla varustettu tuon tyylin lamppu toimisi sekä jalkamallina että katossa. Itse fiilistelen edelleen sillä peltitötteröllä, ja nyt onnistuin googlaamalla jopa löytämään yhden sen tyylisen, tosin saisi olla vaalea varjostin:
http://www.festartdesign.com/EEtietosiv ... v20202.htm
Eri asia sitten, miten riittää fyrkat aitoon Tynelliin...höm.
Uutta lamppua en kyllä tosissani varmaan kuitenkaan ostaisi, meillä on ylipäänsä miehellä ennen muuta ekologisista ja minulla ennen muuta esteettisistä mutta molemmilla kyllä molemmistakin syistä sellainen tuntuma että tämä kaikki sisustusroina hankitaan käytettynä. Tykkään hurjasti esim. Block-lampuista ja ne yhdistettynä Piet Hein Eek -tyyliin (joka taas on puolison ehdoton lemppari) toimisi varmasti - jossain muualla kuin rintsikassa. Kaikkea ei voi saada :/
ette arvaa miten sydäntä lämmittää tämä keskustelu. Reaalimaailmassa nämä pilkkua fiilaavat ja höyläävät lamppuaprikointini ynnä muut vastaavat kun saavat lähinnä "no hö, mikset mee Ikeaan" -tyyppistä vastakaikua. Puoliso sentään ymmärtää, siksi se ehkä sillä tittelillä kulkeekin. Meillä oli mm. tähän muuttaessa eteisen lamppukriisi, koska katto on niin matalalla että plafondi oli sen toisen asunnossa asuvan hongankolistajan takia ainut vaihtoehto ja niitä ei vaan missään ollut ihmisen silmiin sopivalla muotoilulla. (Se ongelma ratkesi sillä että mies osti Varkauden kierrätyskeskuksesta parilla eurolla 60-luvun kukkakuvioidun keltaisen lasineliön, joka on niin hirveä että saa sen takia kaiken anteeksi. Myydään eniten tarjoavalle kuun lopussa! Annan talossa on onneksi sellaiset alkuperäiset varsi ja valkoinen pallo -lamput tuulikaapissa ja eteisessä, ja niihin vielä komeron ylähyllyltä löytyneet kaksi varakuuppaakin.)
Ollaan kokeiltu noita molempia kolmekupuisia lamppuja olkkariin mutta ne taas on jotenkin sitten liian "vanhanaikaisia" noiden mööpeleiden kanssa, näyttävät siis siltä että noilla unohtui edellisen mummon valaistus kattoon. Voi olla, että siellä rintsikassa se efekti toisaalta häipyisi kun ympäristö on vähän iäkkäämpi? Mene tiedä. Pitää testata. Se toinen varsinkin on kyllä vähän too much, siinä on kullitetut kuupat ja sellaiset koristekiehkurat muovista...mutta sekin on perintökalleus.
Ehkä se Pekan maalailema vähän kantikkaammilla kuupilla varustettu tuon tyylin lamppu toimisi sekä jalkamallina että katossa. Itse fiilistelen edelleen sillä peltitötteröllä, ja nyt onnistuin googlaamalla jopa löytämään yhden sen tyylisen, tosin saisi olla vaalea varjostin:
http://www.festartdesign.com/EEtietosiv ... v20202.htm
Eri asia sitten, miten riittää fyrkat aitoon Tynelliin...höm.
Uutta lamppua en kyllä tosissani varmaan kuitenkaan ostaisi, meillä on ylipäänsä miehellä ennen muuta ekologisista ja minulla ennen muuta esteettisistä mutta molemmilla kyllä molemmistakin syistä sellainen tuntuma että tämä kaikki sisustusroina hankitaan käytettynä. Tykkään hurjasti esim. Block-lampuista ja ne yhdistettynä Piet Hein Eek -tyyliin (joka taas on puolison ehdoton lemppari) toimisi varmasti - jossain muualla kuin rintsikassa. Kaikkea ei voi saada :/
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
-
Laurakaisa
- Jäsen

Ai niin, unohtui kommentoida vielä paria juttua:
Lokin suhteen olen armelias siksi, että vaikka se vähän kyseenalainen onkin, on se kumminkin läheishistoriallinen esine omasta lapsuudenkodista ja siksi sillä on arvoa sinänsä... Voi tosin olla että se näyttää ihan pöljältä joko heti kättelyssä tai sitten kun siitä kaamio-styroxkatosta päästään eroon ja saadaan 30x30 -Halltexit tilalle. Vuonna 2012, joka on budjetoitu olohuoneremppavuodeksi...
Minulla on itse asiassa samantyylinen moderni vai miten moderni -ongelma nyt keittiön pöydän kanssa, kyökissä on vanha alkuperäispöytä jota saisi jatkopaloilla jatkettua vaikka kahdeksalle hengelle, mutta a) joku joutuu aina istumaan jalan kohdalla ja b) meillä on nyt jatkopalapöytä ja sillä pitää aina pitää isoa pöytäliinaa kun ne palaset lonksottaa miten sattuu. Olevinaan ratkaisin ongelman keksimällä että ostetaan Artekin peruspöytä, mutta sitten tuli järki päähän ja toteamus että ei se kyllä mitenkään sovi vaikka 30-luvulta onkin. Töölöön ehkä, ei Mikkeliin. Ehkä kärvistellään jatkopalojen kanssa, iso pöytä pitää kumminkin olla ja 50-luvulla niitä ei tainnut olla yhtenäisellä pöytälevyllä kuin pirttikalustomallia?
Ja keittiön kaapeista sen verran että lähdetään lauantaina tekemään kansallispuisto- ja keittiönkaappiretki Kainuuseen ja otetaan varmuuden vuoksi peräkärry mukaan. Toivottavasti tullaan muutakin kuin kokemuksia rikkaampina takaisin. Voi siinä mennä herrrmo pari kertaa tosiaan kun niitä kaappeja yrittää sorvata sopiviksi kyökin seinille, kun siellä ei oikein ehjää seinäpintaa ole, mutta katsotaan jos tästä ideasta jotain syntyy. Jos tulee tuluskukkaro niin sitten soitetaan puusepälle tai pannaan eläkeläisilmaistyövoima suolakaivokselle.
Meillä tuo liesituuletinasia on muuten vielä ihan omaa luokkaansa, keittiö on sen mallinen että sähköhellaa ei saa järkevästi mitenkään puuhellan kylkeen eli hormin läheisyyteen. Toistaiseksi tätä ongelmaa ei ole ratkaistu mitenkään, paitsi keksimällä jämävitsien raunioilla -tyyppisiä juttuja aktiiviSiilisuodattimesta. "No niin, aletaanpa paistaa lettuja, missäs se siili taas on..."
Lokin suhteen olen armelias siksi, että vaikka se vähän kyseenalainen onkin, on se kumminkin läheishistoriallinen esine omasta lapsuudenkodista ja siksi sillä on arvoa sinänsä... Voi tosin olla että se näyttää ihan pöljältä joko heti kättelyssä tai sitten kun siitä kaamio-styroxkatosta päästään eroon ja saadaan 30x30 -Halltexit tilalle. Vuonna 2012, joka on budjetoitu olohuoneremppavuodeksi...
Minulla on itse asiassa samantyylinen moderni vai miten moderni -ongelma nyt keittiön pöydän kanssa, kyökissä on vanha alkuperäispöytä jota saisi jatkopaloilla jatkettua vaikka kahdeksalle hengelle, mutta a) joku joutuu aina istumaan jalan kohdalla ja b) meillä on nyt jatkopalapöytä ja sillä pitää aina pitää isoa pöytäliinaa kun ne palaset lonksottaa miten sattuu. Olevinaan ratkaisin ongelman keksimällä että ostetaan Artekin peruspöytä, mutta sitten tuli järki päähän ja toteamus että ei se kyllä mitenkään sovi vaikka 30-luvulta onkin. Töölöön ehkä, ei Mikkeliin. Ehkä kärvistellään jatkopalojen kanssa, iso pöytä pitää kumminkin olla ja 50-luvulla niitä ei tainnut olla yhtenäisellä pöytälevyllä kuin pirttikalustomallia?
Ja keittiön kaapeista sen verran että lähdetään lauantaina tekemään kansallispuisto- ja keittiönkaappiretki Kainuuseen ja otetaan varmuuden vuoksi peräkärry mukaan. Toivottavasti tullaan muutakin kuin kokemuksia rikkaampina takaisin. Voi siinä mennä herrrmo pari kertaa tosiaan kun niitä kaappeja yrittää sorvata sopiviksi kyökin seinille, kun siellä ei oikein ehjää seinäpintaa ole, mutta katsotaan jos tästä ideasta jotain syntyy. Jos tulee tuluskukkaro niin sitten soitetaan puusepälle tai pannaan eläkeläisilmaistyövoima suolakaivokselle.
Meillä tuo liesituuletinasia on muuten vielä ihan omaa luokkaansa, keittiö on sen mallinen että sähköhellaa ei saa järkevästi mitenkään puuhellan kylkeen eli hormin läheisyyteen. Toistaiseksi tätä ongelmaa ei ole ratkaistu mitenkään, paitsi keksimällä jämävitsien raunioilla -tyyppisiä juttuja aktiiviSiilisuodattimesta. "No niin, aletaanpa paistaa lettuja, missäs se siili taas on..."
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
KIITOS!!
teidän blogi on mahtavaa luettavaa niin tekstillisesti kuin sisällöllisestikin! mä aion seurata, kommentoida ja kysellä teitä!!
teidän blogi on mahtavaa luettavaa niin tekstillisesti kuin sisällöllisestikin! mä aion seurata, kommentoida ja kysellä teitä!!
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Noita ton tyyppisiä lamppuja tulee aina välillä vastaan, tämä kappale oli meidän talossa vakiovarusteena. Saman tyylin variaatioita on paljon, musta tuntuu että joskus noita on ollut maailma täynnä.
Musta kannattaa edetä hitaasti silloin kun on noinkin selkeä visio asioista. Elää sitten vähän vääränlaisen olemassaolevan kanssa siihen asti että löytää sen juuri oikean, koska vanhaa ostaessa Sitä Oikeaa ei vaan tuu vastaan ennen kun sitten joskus kun se oikeasti tulee.
Äläkä sitä sähköhellan imuria niin sure. Aktiivihiilisuodatin auttaa käryihin ja jos nyt tuntuu että huoneeseen jää liiaksi höyryä niin sitten voi laittaa hellan päälle hormiin imurin imemään huoneesta huuruja. Meillä on kyllä hella hormin kohdalla, mutta ei meillä ole sen kummemmin mitään huuvaa kuin liesituuletintakaan. Lätynpaisto haisee koko talossa, mutta lätty ei ole myrkkyä :)
Pekka
Musta kannattaa edetä hitaasti silloin kun on noinkin selkeä visio asioista. Elää sitten vähän vääränlaisen olemassaolevan kanssa siihen asti että löytää sen juuri oikean, koska vanhaa ostaessa Sitä Oikeaa ei vaan tuu vastaan ennen kun sitten joskus kun se oikeasti tulee.
Äläkä sitä sähköhellan imuria niin sure. Aktiivihiilisuodatin auttaa käryihin ja jos nyt tuntuu että huoneeseen jää liiaksi höyryä niin sitten voi laittaa hellan päälle hormiin imurin imemään huoneesta huuruja. Meillä on kyllä hella hormin kohdalla, mutta ei meillä ole sen kummemmin mitään huuvaa kuin liesituuletintakaan. Lätynpaisto haisee koko talossa, mutta lätty ei ole myrkkyä :)
Pekka
- Liitteet
-
- 711.JPG (36.7 KiB) Katsottu 9312 kertaa
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Tämä nyt menee jo vähän kerettiläiseksi ratkaisuksi, eikä varmasti sovi kaikille, mutta jos hellan saa sijoitettua ulkoseinän viereen, niin niin lättyjen kuin kyljystenkin käryt saa puhallettua liesituulettimella pihalle oravien ja talitinttien iloksi tahi riesaksi.Laurakaisa kirjoitti:Meillä tuo liesituuletinasia on muuten vielä ihan omaa luokkaansa, keittiö on sen mallinen että sähköhellaa ei saa järkevästi mitenkään puuhellan kylkeen eli hormin läheisyyteen. Toistaiseksi tätä ongelmaa ei ole ratkaistu mitenkään, paitsi keksimällä jämävitsien raunioilla -tyyppisiä juttuja aktiiviSiilisuodattimesta. "No niin, aletaanpa paistaa lettuja, missäs se siili taas on..."
Ratkaisussa on muutama syy, jonka vuoksi se ei kaikkien mielestä ole hyvä: ensinnäkin seinä ei ole tarkalleenottaen nykymääräysten mukainen sijoitus kyseisenlaisen poistoilman purkupaikaksi, toiseksi se merkitsee ei-alkuperäisen reiän tekemistä talon seinään ja kolmanneksi siinä on riskinä aikaansaada ylimääräistä kosteusrasitusta talon ulkoseinään.
Ajatuksen kelvollisuus jää siis itse kunkin harkittavaksi. Meille tuollainen ratkaisu on tulossa, ja ulkopuolelle 50-luvun mallinen peltiritilä, joka ylimaalataan talon ulkovärillä.
Todellakin, hyvä desing kestää ja mukautuu. Mä olen jo pitkään sieluni silmin nähnyt Lokin täydellisenä pisteenä i:n päällä meidän olohuoneen katossa mun rakkaiden rojujen keskellä. Mitään tiettyä tyylisuuntaahan meidän olkkari ei ainakaan tällä hetkellä edusta, mä pidän kaikesta kivan näköisestä, ja sellaisesta jolla on oma selkeä muotokielensä ja täten koetankin sulauttaa vähän sitä-sun-tätä samaan onnelliseen sillisalaattiin.Laurakaisa kirjoitti:Turhake, tuo on kyllä kiistatta kaunis esine. Ja varsin mukautuvainen: äidin ja isän ensimmäisessä yhteisessä kodissa, eli siinä mihin minutkin laitokselta tuotiin, se oli ensin yhdistettynä aika räväköihin oranssi-valkoisiin 70-luvun huonekaluihin - ja sopi niihin. Sitten se oli meidän kasariomakotitalossa Artek-tyylisten koivua ja harmaata -kalusteiden kanssa - ja sopi niihin. Nyt se sopii ihan hyvin tuohon viiskytluku-teemaan. Mitä tästä opimme - hyvä design kestää.
Blogi on kyllä nyt käytännön pakosta aika sisustuspainotteinen vielä toistaiseksi. Ensi viikolla sinne alkaa toivottavasti ilmestyä kuvia myös vähän roisimmasta puolesta elämää.
Tällä hetkellä samaistun tosiaan teidän lamppudilemmaan... Mun pitäisi saada meidän yläkertaan jostain kivat lamput. Tällä hetkellä siellä on kaksi susirumaa plafondia, ja ne ahdistaa mua. Ongelma kuitenkin on se, että meidän yläkerta on aika matalaa tilaa ja mikään kiva roikkulamppu ei sinne oikein sovi, koska siihen löisi toistuvasti päänsä. Oonkin miettinyt kaikenmaailman lasikupuviritelmiä, mutta mitään semmosta istuvaa en vielä ole keksinyt...
Huoh... On nää maalliset murheet taas niin...
Teillä on näemmä suht sama aikataulu kun meillä. Ensviikolla pitäis alkaa lasiverantaa urakoimaan ja dokumentoimaan projektia blogiin. Toistaiseksi ollaan pysytelty vaan sisustusaiheissa. Mä en sillä tavoin osaa elää keskeneräisessä kodissa ettenkö haluaisi sinnekin jotain kivaa, kaunista ja esteettistä pitkin-poikin. Eli toisin sanoen mulle ei sovi semmonen "toi seinä avataan kuitenkin kohta, ei oo järkeä laittaa siihen avohyllyjä/taluja/what ever"- ajattelutapa...
Laurakaisa: Voisitko laittaa blogin osoitteen profiilisi kotisivuksi? Saattaisi helpottaa satunnaisia lukijoita / kiinnostuneita löytämään blogiin, jos sen löytäminen olisi tehty erityisen helpoksi, eikä osoitetta tarvitsisi hakea ensimmäisestä viestistä.Laurakaisa kirjoitti:Kuulumisia ja kuvia tulen päivittämään blogiin osoitteessa http://laurakaisatalo.blogspot.com
- Laura ja Panu -
Näyttää meinaan siltä, että tästä ketjusta tulee runsas ja monisivuinen!
Tsemppiä!
-J-
Mä olen kyllä ihan pulassa kun en tiedä miten pitäisi aina suhtautua näihin kirjoituksiin. Keksin jonkun omasta mielestä hienon jutun (lokkivalaisin keittiöön) ja sitten luen foorumilta (tästä ketjusta), että se ei sovi sinne? En enää tiedä miten minun pitäisi asiaan suhtautua. Joko vähät välittää siitä, mitä joku on mieltä ja "tehdä väärin", koska haluan tehdä talostani siitä sellaisen josta itse tykkäänPekka Huhta kirjoitti:Ei, kun totatintu kirjoitti:Ehkä mä kuitenkin ajattelisin että joku nykytuotantoa oleva 50-luvun uforomantiikalla surffaava valaisin (niinkuin siinä lähettämässäsi kuvassa) voi mennä vähän hassuun suuntaan. Varsinkin noin ajatellen kotimaista 50-lukua rintamamiestaloissa.
os tarkoitat minun lähettämää kuvaa modern art -lampusta, olet varmaan oikeassa rintsikan suhteen, jossa aika hillitty linja ja arkinen linja. Mä itse näin MA:n ensimmäisen kerran koulukaverin perheen 20-lvuvun tölikkäläiskerrostalokodissa, jossa oli otettu esiin lautalattiat ja siellä oli kaasuhellat ja vanhat peiliovet rinnan modernin suomalaisen grafiikan kanssa. Mutta arvo-osoite siis sekin, vaik ei ruotsinkielisiä olleetkaan. Lokkia tietysti on nähty jo kuuskytluvun lähiöiden kerrostalokeittiössäkin nyt myöhemmillä vuosikymmenillä, että silleen se on paljon kansanomaisempi lamppu.
http://img.bazarek.pl/88454/7641/648568 ... 1e2bef.jpg
joka oli blogissa. Nätti lamppu ja todella houkutteleva muoto, mun vaan olis tosi vaikee nähdä tommoinen samassa kontekstissa 50-luvun tavallisen perusasumisen kanssa. Muotohan on niin yleispätevä että ton vois kakomatta laittaa vaikka Le Corbusierin 20-30-lukuisen pelkistetyn kalustuksen kanssa samaan. Mutta Le Corbusierista on pitkä matka rakennusmestari Leo Korppumäen laatimiin jälleenrakennusajan mallitalopiirustuksiin![]()
Lokkihan "kansanomaistui" 60- ja 70-lukujen myötä tosi paljon ja sehän on niin paljon aikaansa edellä että se voisi pöljemmälle mennä uutena pohjoismaisena designina vaikka tänään.
Ei kannata rajoittaa itseään liikaa taikka vielä vähemmän antaa muiden rajoittaa. Jos jonain päivänä tekee itseleen reunaehdot että "sen pitää olla tämmöstä, tommosta ja tolta ajalta", niin hyvä niinkin. Mutta ne reunaehdotkin pitää aina vähintään parin vuoden välein kyseenalaistaa, ettei mene elämä liian ahtaaksi ja homma tylsäksi. Nimimerkillä "joskus mielipiteilläni itseni liian tiukkaan nurkkaan ajeneena"![]()
Pekka
Tiedän kyllä suunnilleen Pekan tiukan filosofian, mutta oletko ikinä ajatellut, että onko välttämätöntä olla niin tiukka joka asiassa? Tällä nyt meinaan tätä keittiön valaisinta lähinnä, rakennejutut kyllä tavallaan ymmärrän, mutta että sisustuskin on väärä...
Harry kirjoitti:Tiedän kyllä suunnilleen Pekan tiukan filosofian, mutta oletko ikinä ajatellut, että onko välttämätöntä olla niin tiukka joka asiassa? Tällä nyt meinaan tätä keittiön valaisinta lähinnä, rakennejutut kyllä tavallaan ymmärrän, mutta että sisustuskin on väärä...
Olen aivan liian väsynyt kirjoittamaan fiksua vastausta. Naurattaa vaan aivan kamalasti ja oli pakko postata jotakin.
Elkää nyt hyvät ihmiset vaihtako omia sisustusajatuksianne pelkästään sen perusteella mitä joku kirjottaa blogissaan saati toinen kertoo ohimennen omista mieltymyksistään. Jokaisen koti on omanlaisensa ja siellä on vähintään yksi asia johon muut eivät voi vaikuttaa; haju / tuoksu ja se ei tule sisustuslehdistä ilmi!
-J-
No en todellakaan ole vaihtamassajohny_t kirjoitti:Harry kirjoitti:Tiedän kyllä suunnilleen Pekan tiukan filosofian, mutta oletko ikinä ajatellut, että onko välttämätöntä olla niin tiukka joka asiassa? Tällä nyt meinaan tätä keittiön valaisinta lähinnä, rakennejutut kyllä tavallaan ymmärrän, mutta että sisustuskin on väärä...![]()
![]()
![]()
Olen aivan liian väsynyt kirjoittamaan fiksua vastausta. Naurattaa vaan aivan kamalasti ja oli pakko postata jotakin.
Elkää nyt hyvät ihmiset vaihtako omia sisustusajatuksianne pelkästään sen perusteella mitä joku kirjottaa blogissaan saati toinen kertoo ohimennen omista mieltymyksistään. Jokaisen koti on omanlaisensa ja siellä on vähintään yksi asia johon muut eivät voi vaikuttaa; haju / tuoksu ja se ei tule sisustuslehdistä ilmi!
-J-
Nyt on pakko ottaa sanoja takaisin ja oikeastaan pyytää anteeksi. Ihmisellä kun on puusilmät, niin tälläistä sattuu. Huono tapani on lukea ketjuja vähän liikaa hyppien ja sieltä täältä asioita poimien. Nyt tunnunstan että olin täysin väärässä, sillä tämän ketjus alussahan todetaan selvästi, että "Puhun tahallani entisöimisestä, en remontoimisesta, koska lopputuloksen on tarkoitus näyttää samalta kuin Ylen Eilisvision 40-50 -luvun koti. "
Tukin nyt turpani tällä palstalla lopullisesti ja toivotan kaikille teille hyvää ja etenkin sopivaa jatkoa omissa remonteissanne!
Harry (ja muutkin): Minusta näihin mielipidekysymyksiin pitää suhtautua siten, että miettii miten se soveltuu omalle kohdalle ja omaan tilanteeseen, muttei ota paineita siitä, miten tiukasti joku toinen suhtautuu asioihin.
Toisaalta saattaa olla, ettei joku ole tiennytkään esim. jotain asiaa miten se on ennenmuinoin ollut ja muuttaakin suunnitelmiaan kuultuaan vaihtoehdosta. Siksi minusta ainakin on hyvä, että näitä puritaanisiakin ajatuksia tuodaan esille. Jokainen sitten kuitenkin tekee omat ratkaisunsa omien toiveidensa ja tilanteensa pohjalta. Kaikki eivät tosiaan halua, eivätkä voi entisöidä, rajoitteita kun on monenlaisia.
Tämä on rintamamiesfoorumi ja ymmärrettävistä syistä aika moni nojautuu siihen rintamamiestalojen alkuperäiseen asuun. Se on sinänsä hyvä, että talojen alkuperäistä olemusta tuodaan korostuneesti esille, sillä olenpa vieraillut foorumilla, jossa surutta tehdään rintsikoista valkealla kuorrutettuja pitsihuviloita tai muunnetaan moderniin tyyliin valkeilla kiiltokalusteilla. Siellä vielä kaikki kilvan kehuvat lopputulosta ilman minkäänlaista kritiikkiä tai kommentteja miten olisi voitu tehdä toisin.
Toisaalta saattaa olla, ettei joku ole tiennytkään esim. jotain asiaa miten se on ennenmuinoin ollut ja muuttaakin suunnitelmiaan kuultuaan vaihtoehdosta. Siksi minusta ainakin on hyvä, että näitä puritaanisiakin ajatuksia tuodaan esille. Jokainen sitten kuitenkin tekee omat ratkaisunsa omien toiveidensa ja tilanteensa pohjalta. Kaikki eivät tosiaan halua, eivätkä voi entisöidä, rajoitteita kun on monenlaisia.
Tämä on rintamamiesfoorumi ja ymmärrettävistä syistä aika moni nojautuu siihen rintamamiestalojen alkuperäiseen asuun. Se on sinänsä hyvä, että talojen alkuperäistä olemusta tuodaan korostuneesti esille, sillä olenpa vieraillut foorumilla, jossa surutta tehdään rintsikoista valkealla kuorrutettuja pitsihuviloita tai muunnetaan moderniin tyyliin valkeilla kiiltokalusteilla. Siellä vielä kaikki kilvan kehuvat lopputulosta ilman minkäänlaista kritiikkiä tai kommentteja miten olisi voitu tehdä toisin.
Kurjuuden maksimointi --> uudesta omakotitalosta täysrempattavaan rintamamiestaloon --> Mutta: omakotitaloalueen helvetistä haja-alueen autuuteen
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Oot minusta kyllä oikeassa tuossa hommassa. Jos kysymys ei olisikaan ollut ihan "konservointikohteesta" niin silloin musta olisi ollut vähän hölmöä ruveta spekuloimaan että onko joku Lokki sopiva valaisin vai ei. Enkä missään tapauksessa tarkoita etteikö sais sisustaa niinkuin haluaa, mutta kun nyt kyseltiin nimenomaan tarkkaa alkuperäisyyttä kohteeseen jota yritetään ajaa ihan pieteetillä ajankuvan mukaiseksi, niin toi munkin kommentointi koski nimenomaan tätä projektia.Harry kirjoitti: Nyt on pakko ottaa sanoja takaisin ja oikeastaan pyytää anteeksi. Ihmisellä kun on puusilmät, niin tälläistä sattuu. Huono tapani on lukea ketjuja vähän liikaa hyppien ja sieltä täältä asioita poimien. Nyt tunnunstan että olin täysin väärässä, sillä tämän ketjus alussahan todetaan selvästi, että "Puhun tahallani entisöimisestä, en remontoimisesta, koska lopputuloksen on tarkoitus näyttää samalta kuin Ylen Eilisvision 40-50 -luvun koti. "
Tukin nyt turpani tällä palstalla lopullisesti ja toivotan kaikille teille hyvää ja etenkin sopivaa jatkoa omissa remonteissanne!
Mä oon koittanut enenevässä määrin pysytellä erossa tällaisista mielipideasioiksi luokiteltavista jutuista, mutta tän projektin lähtökohdat vaan on sen verran herkullisen tuntuiset ettei malttanut pysytellä erossa.
Musta toi alkuperäinen kommentti oli ihan rakentavasti ja perustellusti esitetty, niin että ei mun mielestä ole mitään syytä poistua palstalta tai tehdä mitään muutenkaan kamalan radikaalia. Mitään vahinkoa ei ny päässyt tapahtumaan, vaikka nyt osa ketjusta olikin jäänyt lukematta ja tuli pieni väärinymmärrys. Ei muuta kuin jatketaan kuten ennenkin.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
-
Laurakaisa
- Jäsen

Tuo Pekan lamppu olikin tuttu malli, aika monet meidän entiset naapurit eli helsinkiläiset osto- ja myyntiliikkeet oli noita jos ei nyt väärällään niin melkein. Toi on kyllä varsin varteenotettava vaihtoehto. Ainakin jos ei peltitötterölamppua löydy.
Mitä tulee liesituulettimeen, ollaan mietitty molempia tai siis kaikkia kolmea vaihtoehtoa: reikä seinään (johon on tehty jo jälkikäteen rakennetun suihkupömpelin takia jo yksi reikä tuolla tekniikalla), aktiivinen siili ja "ei sitä liesituulettimia ennenkään ollut" -ratkaisu. Kokemusta on asumisesta jälkimmäisissä oloissa usean vuoden ja usean kodin osalta ja se ei ole ehkä se ideaaliratkaisu, vaikka toisaalta läpivedon mahdollistava talo kyllä auttaa ongelmassa huomattavasti verrattuna esim. pikkukämppään jossa ei ole kuin yksi ikkuna...
Laitoin blogin osoitteen nyt omiin tietoihin, toivottavasti se sieltä näkyy kaikille kiinnostuneille! Tarkoitus olisi tänään jopa päivittääkin, luvassa hurjia kertomuksia Kainuun korvesta...
Ja mitä tulee tähän filosofisempaan keskusteluun aiheesta toisten mielipiteet ja niiden kuuntelu: Kuten jo edellä jossain viestissä totesin, minusta on AIVAN siis niinku yybermahtavaa ja siistiä ja upeeta ja helmee että on olemassa tällainen foorumi jossa näistä asioista voi jutella ja niitä pähkäillä. Eihän se nyt herranen aika missään tapauksessa sitä tarkoita, että kirmaan heti ruuvaamaan kattoon sellaiset lamput kuin joku vaan keksii ehdottaa - sen verran diktaattoria pitää oman kodin suhteen olla, että sinne ottaa tasan niitä ratkaisuja mitkä itsestä tuntuu, näyttää, maistuu ja haisee hyvältä. Ja minulle tämä sisustustouhu on aikamoista pilkun fiilaamista, ei siksi että tarkoitus olisi rakentaa joku "kattokaa millanen täydellinen koti mulla on" -glooriankansi vaan siksi, että noi tyyliseikat vaan puhuttelee omaa itseä ja niitä on hauska miettiä ja niiden kanssa pähkäillä. Vanhat tavarat ja esineet on kivoja ja niistä tulee hyvä mieli, ja kai tässä jotain sellasta tiettyä saarnanainen-meininkiäkin on, siis että haluaa alleviivata sitä että asioita voi tehdä muutenkin kuin menemällä sinne huonekalu- ja rautakauppaan ja ostamalla uusiksi kaiken. Mitenkään sitäkään vaihtoehtoa siis paheksumatta, paheksun vain sitä että se on usein se AINUT vaihtoehto eikä kuitenkaan minusta sovi joka paikkaan ja tilanteeseen. Semminkin kun tämä koko vallalla oleva systeemi alkaa pikkuhiljaa horjua ja natista liitoksistaan sen kaiken uusiksiostamisen takia.
Ja kun tosiaan se lähiulkomaailman reaktio on usein se, että mitä ih-met-tä tuo oikein jaksaa nyhertää noiden lamppujensa kanssa niin otan kyllä enemmän kuin mielelläni vastaan kaikki mahdolliset mielipiteet maan päällä. Ja käyn sitten jälkikäteen esittelemässä että kattokaa, tämmönen oli lopputulos.
Mitä tulee liesituulettimeen, ollaan mietitty molempia tai siis kaikkia kolmea vaihtoehtoa: reikä seinään (johon on tehty jo jälkikäteen rakennetun suihkupömpelin takia jo yksi reikä tuolla tekniikalla), aktiivinen siili ja "ei sitä liesituulettimia ennenkään ollut" -ratkaisu. Kokemusta on asumisesta jälkimmäisissä oloissa usean vuoden ja usean kodin osalta ja se ei ole ehkä se ideaaliratkaisu, vaikka toisaalta läpivedon mahdollistava talo kyllä auttaa ongelmassa huomattavasti verrattuna esim. pikkukämppään jossa ei ole kuin yksi ikkuna...
Laitoin blogin osoitteen nyt omiin tietoihin, toivottavasti se sieltä näkyy kaikille kiinnostuneille! Tarkoitus olisi tänään jopa päivittääkin, luvassa hurjia kertomuksia Kainuun korvesta...
Ja mitä tulee tähän filosofisempaan keskusteluun aiheesta toisten mielipiteet ja niiden kuuntelu: Kuten jo edellä jossain viestissä totesin, minusta on AIVAN siis niinku yybermahtavaa ja siistiä ja upeeta ja helmee että on olemassa tällainen foorumi jossa näistä asioista voi jutella ja niitä pähkäillä. Eihän se nyt herranen aika missään tapauksessa sitä tarkoita, että kirmaan heti ruuvaamaan kattoon sellaiset lamput kuin joku vaan keksii ehdottaa - sen verran diktaattoria pitää oman kodin suhteen olla, että sinne ottaa tasan niitä ratkaisuja mitkä itsestä tuntuu, näyttää, maistuu ja haisee hyvältä. Ja minulle tämä sisustustouhu on aikamoista pilkun fiilaamista, ei siksi että tarkoitus olisi rakentaa joku "kattokaa millanen täydellinen koti mulla on" -glooriankansi vaan siksi, että noi tyyliseikat vaan puhuttelee omaa itseä ja niitä on hauska miettiä ja niiden kanssa pähkäillä. Vanhat tavarat ja esineet on kivoja ja niistä tulee hyvä mieli, ja kai tässä jotain sellasta tiettyä saarnanainen-meininkiäkin on, siis että haluaa alleviivata sitä että asioita voi tehdä muutenkin kuin menemällä sinne huonekalu- ja rautakauppaan ja ostamalla uusiksi kaiken. Mitenkään sitäkään vaihtoehtoa siis paheksumatta, paheksun vain sitä että se on usein se AINUT vaihtoehto eikä kuitenkaan minusta sovi joka paikkaan ja tilanteeseen. Semminkin kun tämä koko vallalla oleva systeemi alkaa pikkuhiljaa horjua ja natista liitoksistaan sen kaiken uusiksiostamisen takia.
Ja kun tosiaan se lähiulkomaailman reaktio on usein se, että mitä ih-met-tä tuo oikein jaksaa nyhertää noiden lamppujensa kanssa niin otan kyllä enemmän kuin mielelläni vastaan kaikki mahdolliset mielipiteet maan päällä. Ja käyn sitten jälkikäteen esittelemässä että kattokaa, tämmönen oli lopputulos.
Hei tulipahan mieleen, että yksi palsta missä niin ikään saatettais ymmärtää valaisindilemmaasi on http://www.sisustusideat.net
Pitkältihän tuo pitää sisällään näitä puhtaanvalkeella ja riviera maisonilla kotejaan tuunaavia (kaikella kunnioituksella heitä kohtaan), mutta muutaman tosi mehukkaan sisustuksen oon sieltä bongannut. Niin ikään, ja oli miten oli, siellä ihmisillä on silmää erilaisille sisustustyyleille ja ainakin itse oon saanut apua sieltä monenlaiseen probleemaan.
Ai joo, ja ostanut "myydään"- puolelta vakka mitä kivaa roipetta kotiin ;)
Pitkältihän tuo pitää sisällään näitä puhtaanvalkeella ja riviera maisonilla kotejaan tuunaavia (kaikella kunnioituksella heitä kohtaan), mutta muutaman tosi mehukkaan sisustuksen oon sieltä bongannut. Niin ikään, ja oli miten oli, siellä ihmisillä on silmää erilaisille sisustustyyleille ja ainakin itse oon saanut apua sieltä monenlaiseen probleemaan.
Ai joo, ja ostanut "myydään"- puolelta vakka mitä kivaa roipetta kotiin ;)
Kiitos ymmärtävästä asenteesta ja anteeksi Laurakaisalle tästä OffTopicista tässä ketjussa. Vähän on ollut pitkään jo sellainen fiilis, että ei kehtais edes lukea tätä foorumia kun tunnen niin usein olevani monessa asiassa eri mieltä, enkä haluaisi aina kirjoittaa joka asiasta negatiivisesti. Kuitenkin täällä on niin helvetisti hyvää asiaa ja tietoa, jota minäkin olen todella paljon hyödyntänyt. Olen myös tätä palstaa vuosia lukiessani muuttanut mieltäni monen asian suhteen ja kaikki perinnerakentamisen suuntaan
Lupaan jatkossa lukea viestit tarkemmin ja jatkan edelleen tätä perinnerakentamisen "siedätyshoitoa" tämän palstan avulla.
Pahoittelut, kisajuomalla oli osuutta asiaan, niin kuin jokainen voi edellisen postauksen kellonajasta päätellä
Lupaan jatkossa lukea viestit tarkemmin ja jatkan edelleen tätä perinnerakentamisen "siedätyshoitoa" tämän palstan avulla.
Pahoittelut, kisajuomalla oli osuutta asiaan, niin kuin jokainen voi edellisen postauksen kellonajasta päätellä