Pinkopahvin tapetoinnissa kupruiluongelmia
Pinkopahvin tapetoinnissa kupruiluongelmia
Toivon todella, että täältä löytyy apua tämänhetkiseen katastrofiin. Siis, kyseessä on 30-luvulla rakennettu hirsitalo, jonka makuuhuoneeseen uusimme pinkopahvit, koska vanhat olivat niin repeilleet ja kärsineet. Pahvittaminen sujui vallan hyvin ja tulos oli ihanan tasainen ja kireä. Silloin tuntui, että tästähän tulee vielä upea makkari! Aloimme tapetoimaan ja ongelmat alkoivat... Meillä on tavallinen nykyaikainen tapetti (meille sanottiin, että se käy kyllä) ja ilmeisesti vääränlainen liisteri (tavallinen Kiillon jauheliisteri). Olemme liisteröineet tapetin ja asettaneet sen seinälle lastalla tarkasti ilmakuplat pois ottaen. Ensimmäisen 5-10 minuuttia se näyttääkin hyvältä, mutta sitten alkaa ongelmat. Tapetti on kireällä eikä siinä ole kupruja, mutta pinkopahvi siellä tapetin alla irtoaa tapetista ja tekee ilmakuplan. Pahvi on siis erittäin paljon löysemmällä kun tapetti.
Kuprut ovat n. 10-15cm leveitä ja kulkevat pystysuunnassa. Ne pahenevat koko ajan ja pahvin taas kuivuttua jäävät, eivät siis katoa kun pahvi kiristyy. Ilmakuplat ovat n. sentin syviä ja tapetti on tosi kireällä siinä päällä. Painoin yhdestä vahingossa sormeni läpi (meni muuten kohtuu helposti...), jonka jälkeen revin kokonaan tapetin auki kuprun päältä. Pinkopahvi alla suoristui kuplalta ja ja kuprun päälle tapettiin jäi sellainen vajaa sentin rako.
Mistä ihmeestä tämä johtuu? Seinät näyttävät tällä hetkellä törkeiltä, mutta meillä on tarpeeksi tapettia (ja pinkopahvia, jos se tarvitsee uusia) jäljellä. Nyt täytyy vaan kerätä ajatukset eikä lähteä hätiköimään. Johtuuko tämä vääränlaisesta liisteristä? Onhan tämä periaatteessa ihan ymmärrettävää, kun tapetti on ja pysyy tasan niissä mitoissaan vaikka kastuukin ja pinkopahvi vetää taas aivan veteläksi.
Saikohan selityksestäni edeskäsitystä minkälaisia kupruja tarkoitan? Nimenomaan siis tapetti ei ole kuplilla eikä rypyillä, se on erittäin kireä, pinkopahvi takana löystyy ja kun sitä on löystyttyä liikaa tapettiin nähden, niin se menee kuplille.
Mitä ihmettä meidän tulee nyt tehdä? Kaikki neuvot ja vinkit on erittäin tärkeitä!
Kuprut ovat n. 10-15cm leveitä ja kulkevat pystysuunnassa. Ne pahenevat koko ajan ja pahvin taas kuivuttua jäävät, eivät siis katoa kun pahvi kiristyy. Ilmakuplat ovat n. sentin syviä ja tapetti on tosi kireällä siinä päällä. Painoin yhdestä vahingossa sormeni läpi (meni muuten kohtuu helposti...), jonka jälkeen revin kokonaan tapetin auki kuprun päältä. Pinkopahvi alla suoristui kuplalta ja ja kuprun päälle tapettiin jäi sellainen vajaa sentin rako.
Mistä ihmeestä tämä johtuu? Seinät näyttävät tällä hetkellä törkeiltä, mutta meillä on tarpeeksi tapettia (ja pinkopahvia, jos se tarvitsee uusia) jäljellä. Nyt täytyy vaan kerätä ajatukset eikä lähteä hätiköimään. Johtuuko tämä vääränlaisesta liisteristä? Onhan tämä periaatteessa ihan ymmärrettävää, kun tapetti on ja pysyy tasan niissä mitoissaan vaikka kastuukin ja pinkopahvi vetää taas aivan veteläksi.
Saikohan selityksestäni edeskäsitystä minkälaisia kupruja tarkoitan? Nimenomaan siis tapetti ei ole kuplilla eikä rypyillä, se on erittäin kireä, pinkopahvi takana löystyy ja kun sitä on löystyttyä liikaa tapettiin nähden, niin se menee kuplille.
Mitä ihmettä meidän tulee nyt tehdä? Kaikki neuvot ja vinkit on erittäin tärkeitä!
Re: Pinkopahvin tapetoinnissa kupruiluongelmia
Minä tapetoin juuri toissapäivänä vanhan tapetoidun pinkopahvipohjaisen huoneen. Pahvit olivat tapetteineen sieltä täältä kupruilla mutta tapetoinnin jälkeen ne kiristyivät kauniisti aivan suoriksi. Veikkaan, että sinulla on vääränlaatuinen tapetti ja väärä liisteri. Itse käytin perinteistä paperitapettia ja siihen sopivaa liisteriä. Kysyppä tuolta http://www.Tapettitalo
Re: Pinkopahvin tapetoinnissa kupruiluongelmia
Siis, tuolta; http:/tapettitalo.fi
Re: Pinkopahvin tapetoinnissa kupruiluongelmia
No hitto!! meniskö se nyt oikein http://www.tapettitalo.fi
Re: Pinkopahvin tapetoinnissa kupruiluongelmia
Edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että luultavasti ongelma on uudenlaisista tapeteista ja erityisesti liisteristä.
Selluloosaliisteri pysyy paljon pitempään märkänä kuin vehnäjauholiisteri ja lisäksi pinnoitettu tapetti ajaa kosteuden seinään päin kun ohut muovipinnoitekalvo estää kuivumisen ulospäin. Suurempi merkitys luultavasti liisterityypillä, joten vehnäjauholiisterillä tapetointia voisi kannattaa koittaa.
Meillä ei ole juurikaan tapetoitu pinkopahveja, vaan maalattu. Yhdessä huoneessa Non-wowen tapettia kuitenkin laitettiin yhdelle seinälle ja sen kanssa vastaavia kokemuksia. Pinkopahvi ja tapetti elivät eri tahtiin - odottaa uudelleenlaittoa.
Selluloosaliisteri pysyy paljon pitempään märkänä kuin vehnäjauholiisteri ja lisäksi pinnoitettu tapetti ajaa kosteuden seinään päin kun ohut muovipinnoitekalvo estää kuivumisen ulospäin. Suurempi merkitys luultavasti liisterityypillä, joten vehnäjauholiisterillä tapetointia voisi kannattaa koittaa.
Meillä ei ole juurikaan tapetoitu pinkopahveja, vaan maalattu. Yhdessä huoneessa Non-wowen tapettia kuitenkin laitettiin yhdelle seinälle ja sen kanssa vastaavia kokemuksia. Pinkopahvi ja tapetti elivät eri tahtiin - odottaa uudelleenlaittoa.
-
hämäläinen
- Jäsen

- Viestit: 92
- Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 16:21
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Pinkopahvin tapetoinnissa kupruiluongelmia
Valitettavasti olen minäkin sitä mieltä, että uusiksi menee paperitapetilla.
Re: Pinkopahvin tapetoinnissa kupruiluongelmia
Kiitos vastauksista! Ei kauhean hyvältä näytä... Eikö oikeasti kukaan ole onnistunut tapetoimaan nykyaikaisella tapetilla suoraan pinkopahvin päälle? Vielä tulee mieleen se, että jos pahvin kastelisi (esiliiteröisi) ja laittaisi tapetin jo valmiiksi venyneelle pahville? Tosin sillon kiristyessään tapetti taas voi mennä rypyille... Tai entäpä jos pahvin ensin maalaisi ja sitten tapetoisi päälle? Voisiko se vähentää pahvin kastumista? Tai olisko vielä jotain muita yhtä hyviä toivottomia ideoita?
Huoooooooh...
Huoooooooh...
Re: Pinkopahvin tapetoinnissa kupruiluongelmia
Kyllä se paperitapettikin on ihan nykyaikaa..katso sieltä Tapettitalon sivuilta miten tapetti irroitetaan (kysymyksiä ja vastauksia) ja koeta uudestaan oikeilla aineilla.HHY kirjoitti:...nykyaikaisella tapetilla...??
Kun liisteröidyt tapetit on isketty seinään saattaa pinkopahvi kostuessaan kupruilla mutta kuivuessaan suoristuu. Onhan sinulla nyt varmasti pinkopahvia seinässä eikä jotain ohutta kartonkipaperia?
Ja nyt Juhannuksen viettoon!
Re: Pinkopahvin tapetoinnissa kupruiluongelmia
Joo siis tarkotin lähinnä tapettia jossa on muovipinnote tapetin pesun takia. Ja joo, kyllä meillä ihan oikea pinkopahvi on
Mut siis case selvis, todellakin meillä on vääränlainen tapetti, sen pitäisi olla paperinen hengittävä tapetti. Noh, seuraava yritys sit maalata pinkopahvi. Että eikun juhannuksen viettoon remppapuuhiin
Ei vaan, nyt tosiaan haetaan maali, otetaan ne tapetit pois mitä ehittiin laittaan ja maalataan se. Sit mietitään ajan kanssa, että annetaanko olla maalattuna vai laitetaanko myöhemmin oikeanlainen tapetti. Tulipahan ainakin opittua kunnolla
Kiitos teille avusta!
Mut siis case selvis, todellakin meillä on vääränlainen tapetti, sen pitäisi olla paperinen hengittävä tapetti. Noh, seuraava yritys sit maalata pinkopahvi. Että eikun juhannuksen viettoon remppapuuhiin
Kiitos teille avusta!

