Muurahaiskeon siirto?

Keskustelua otsikon mukaisesti
shaakana
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://karhusuo.blogspot.com/

Muurahaiskeon siirto?

Viesti Kirjoittaja shaakana »

Pihalta löytyy kaksi muurahaiskekoa, joiden sijainti ei välttämättä miellytä meitä uusia asukkaita. Muun muassa punainen herukkapuska näyttää olevan kavereiden suosiossa ja marjojen poimiminen käy jo pienestä taistelusta.

Lueskelin aikaisempien ketjujen ohjeita kemiallisesta sodankäynnistä sekä sitten tuosta "kuuma vesi" tekniikasta. Toimivat varmasti - me mietittiin siirtää koko keko metsän puolelle ja tuhota vasta sitten jäljelle jääneet kaverit em. keinoin.

Enää on epäselvää seuraavat jutut:
- Minä vuodenaikana muurahaiset ovat kaikkein "sopivimpia" tällaiselle siirrolle? Eli eniten hortessa, vähiten vilkkaita... Syksy, talvi...?
- Kuinka syvälle nämä ötökät sitä kekoaan laajentavat? Ei varmaankaan riitä, että otetaan kottikärryyn se maanpäällinen keko vaan pitänee kuopaista hiukan syvemmältäkin?
- Onko odotettavissa kostotoimia? :oops:

-sanna-
Dervish
Jäsen
Jäsen

Re: Muurahaiskeon siirto?

Viesti Kirjoittaja Dervish »

Kuuma/kiehuva vesi toimii hienosti, kunhan vaikka pistolapiolla tyrkkii pesän kohdalle koloa että vesi pääsee syvemmällekin.
MUTTA.. saattaa samalla mennä se puskakin, ja se vihreä mitä siinä nyt sitten onkaan.
Cassu
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Cassu »

Mä polttelin muurahaispesiä... ensin hiukan pöyhittiin sitten bensaa ja valkee perään. Kun bensa oli kaikki palanu, letkutin vielä pesän paineella ja viimitteeks myrkkyä. Ei ole kyseisissä paikoissa näkyny enää muurahaisia. Meillä on täällä niitä pienien mustien ja keltiäisten pesiä ihan ritirinnan. Pelkkä myrkky ei ole tähän mennessä tehonnu. Toi rovio on ollu toimivin :D
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

Mulla on ollu muurahaispropleema, no tänä keväänä lapioin tuon ison keon kottikärryyn ja kattilaan, no sankarit kun heräilivät talviunilta niin alkoi uuden keon teko, nyt se alkaa olla samoissa mitoissa mutta pihaan eivät ole ehtineet, kun uutta pesää pökkäävät tulemaan.

Olisi tarkoitus tässä talvipakkasten tultua ottaa se maanpäällinen osa taas kattilaan ja pöyhiä sitten syvemmältä että paleltuisivat, ja on käynyt mielessä myös valuttaa pakkasella siihen vettä muutama päivä, siis kylmää, niin josko kuolisivat.

Kaksi purkillista muurahaisrakeita ja muutama muurahaiskasteluaine ja muurahaisrasia eivät ole auttaneet. Ovat hyökänneet mun polttoainevarastoon, mutta tänä kesänä ei näkynyt kun lapioin sen pesän pannuun.

Tilalla tein saman jutun "muurahaispölkylle", hanskat kädessä kannoin kattilaan, katselin vähän aikaa, että jaahas alkaa murkut pyöriä pitkin kattilaa, no luukku kiinni ja puhallin päälle, saivat ansionsa mukaan.

On ainakin meidän pihaan kekoa tekevät melko aggressiivisia ryökäleet...
jarkkis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Kyllä vähänkii hyväsydäminen henkilö lapioi tuon pesän vaikka kottikärryyn ja vie metsään jos pesästä tarvii eroon päästä.Muurahaispesän polttaminen tuntuu mun mielestä todella vastenmieliseltä.Omassa pihassa on ollut vuosia muurahaispesä,eikä niistä ole mitään haittaa ollut.Tietysti jos ne alkaa tunkea sisään rakennuksiin,niin sitten tuo pesä pitää poistaa.Samaten amppari pesiä on monia,saunan vintillä esim.ja tietysti ne kulkee sinne ulko-oven yläpuolelta.Mut hyvässä yhteisymmärryksessä on pärjätty,ei tulis mieleenkään hävittää niitä.Ihmisten ois hyvä muistaa kaikessa ötiäis kammossaan,että noillakin on paikkansa ja tehtävänsä luonnonkiertokulussa,kasvit tarvii pölyttäjiä,kasvi -ja muut jätteet hajottajia,hyönteissyöjät ravintoa.Toki on olemassa hankalia tapauksia,esim erilaiset agressiiviset tulokaslajit,joita on syytä torjua.Vaikkapa tappaja(vai mikä se oli)etana tai kasvipuolella jättiputki,onkin muuten hankala hävitettävä.
shaakana
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://karhusuo.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja shaakana »

Kottikärrysiirto on meilläkin suunnitteilla, kuten edeltä voi lukea.

Kaipaisin kuitenkin kokemuksia parhaasta mahdollisesta ajankohdasta tähän siirtoon. Onko murkuille kivempi "herätä" talvihorroksesta uuteen maisemaan ja elää kuin ei mitään olisi tapahtunutkaan... vähemmän vahinkoa psyykkeelle (muurahaisten)... vai nukkuuko nuo ökkiäiset ollenkaan talven aikana vaan menevätkö vain syvemmälle koloihin talveksi ja nousevat keväänkorvilla taas uutta kekoa kasaamaan?

Eli jos eivät nuku vaan painuvat talveksi maan alle, kannattaisi siirto varmaan tehdä jo nyt kesällä? Polttohommiin ei aleta. :-)

-sanna-
Ves_ku
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ves_ku »

Kannattaa sitten siirtää ne muurahaiset riittävän kauaksi. Nimim. kokemusta on.

Kellarissa oli muurahaispesä kun tähän muutin. No tietenkin napattiin se jätesäkkiin ja vietiin pihanperälle. Talven pirulaiset pysyi pois, mutta kevään lämmetessä alkoivat muuttaa takaisin kellariin. Paikkasta johon pesän vein oli muotoutunut polku taloa kohden.

Tossa vaiheessa ei jääny enään muuta konstia kuin myrkytys. Olisivat rakentaneet kellariin muutoin uuden pesän.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
DonJenzus
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja DonJenzus »

Moro

Kiehuva vesi toimii muurahaisten kanssa kun junan vessa, mutta tappaa siinä samalla periaatteessa kaiken muunkin siinä elävän.
Yksi jekku on siirtää nyt osa siitä porukasta pois ja laittaa sitten talveksi pari rautakankea siihen pesään pystyyn. Toimii hyvin kylmäsiltana ja kun ne kanget tunkee tarpeeksi syvälle niin se on aika pitkälti muurahaispesän menoa se.
Jos vielä tosta keväällä heräävät henkiin niin sitten ei muuta kun myrkkyä :twisted: :twisted: perään :cool:
öljyllä lämmittäminen on kallista
sähköllä lämmittää vielä kalliimmalla
maalämmön perustuskustannukset on älyttömät
eikä aurinkokaan Suomessa lämmitä tarpeeksi...
...taidanpa vetää villasukat jalkaan
jarkkis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Muurahaisia on monenlaisia,rakennuksia ja puutavaraa vioittava laji on hevosmuurahainen joka tekee pesänsä puun sisään.Se on syytä torjua rakennuksista.Muut lajit näyttäs olevan melko harmittomia,esim.juuri tuo kekomuurahainen(joka on oikeastaan hyödyllinen hävittämällä monia tuhohyönteisiä),sisätiloihin joskus tunkeva pieni sokerimuurahainen on tietty kiusallinen vieras,mutta ei aiheuttane mitään vahinkoa.Tuosta oikeasta pesän siirtoajankohdasta ei mulla ole tietoa,mutta vois aatella,että nyt kesällä toimeen ja pesäainekset riittävän kauaksi tontista vaikka umpimetsään.Suurin osa pesästä on maan alla ja kaikki on syytä kaivaa pois,syntyneeseen monttuun sit täytemaata tilalle.
tintu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tintu »

Nyt on varmasti hyvä aika toimia, niin murkut voivat myös itse tehdä jotain asialle, eli rakentaa sen pesänsä uuteen uskoon sinne metsään :-) . Meilläkin on aika ajoin taisteltu eri lajeja vastaan mm. juuri rajoittamalla niiden pääsyä sisään rakenteisiin rengastamalla myrkyllä talon kvivijalkaa jne. Mutta siirto kuulostaa hyvältä ja luontoystävälliseltä keinolta, jos keko on näkyvissä (olisko joku verimuurahaislaji kekomuurahaisista kyseessä arveli luonnontuntijamme). Eli viekää mahd. paljon elävää pesää mahd. kauaksi entisestä paikasta ja sitten loppua pitää vain hajottaa, hajottaa ja hajottaa toistuvasti (ihan vaikka lapiolla ja kuokalla), niin kyllä se muurahainenkin ymmärtää, että tämä nyt ei ole hyvä paikka pesälle ja alkavat kuskata sitä asumustaan maan sisältäkin muualle (toivotavasti talosta poispäin). Eli sinne marjapensaan juureen ei kyllä kannata mitään myrkkyä kylvää kuten, ette ole aikoneetkaan. Itse heitin kuumaa kiehuvaa vettä tänä kesänä lauteille ja saunan seinään kun rupesivat (kekomuurahaisia tällä kertaa) valtaamaan saunaan ihan äärettämällä tehokkuudella ja nopeudella. No yritys loppui parin saunanlämmityssession jälkeen siihen. Eli nyt voivat kuitenkin toimia jos toimite tekin, talvella, jos kaivaa esiin, kuolee sekä pensas että pesä.

Meillä kanssa pihassa muitakin lajeja, keltiäiset inhottavimpia kun pesivät juuri pihalaattojen ja muiden oleskelualueiden alla.. Mutta pitävätpä ainakin käärmeet poissa, joihin olisi vielä ikävämpi törmätä nurmella siestaa viettäessään.
ice
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja ice »

Saunanpadasta kuumaa vettä, johon mäntysuopaa sekaan. Mökillä oon kaivanut kottikärryyn ja kuskannut lepikkoon. Monttuun oon laittanut rakeita ja täyttänyt.
mayam
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tyynyliina.nettisivu.org/

Viesti Kirjoittaja mayam »

Nostan tätä ikivanhaa ketjua, kun se ois kohta mulle aiheellista. Eli muurahaispesän siirto. Mulla murkut ovat rakentaneet yhden jättiläispesistään kasvihuoneen sisään, ja pesästä pitäis päästä eroon, jotta toinenkin puoli kasvihuoneesta ois käytössä. Kyseessä siis ihan järjettömän iso pesä, about metri joka suuntaan kokoa... Polttaa ei voi, ettei pala koko kasvihuone, rautakangesta tuskin on enää tässä vaiheessa hyötyä, ja myrkkyjä en suostu luomuhihhuloinnin takia käyttämään. Kokonaisena en saa tota mitenkään liikkeelle, mutta kannattaako mun lapioida se kompostiin, vai metsään? Jos pesä jatkuu maan alle, niin siitä hävittämisestä ei oo mitään ideaa... Tontilla siis on murkkuja noin tuhat pesällistä, joten noi siiretytkin varmasti muuttavat takaisin kasvihuoneeseen, mut jos pesän sais silti kadotettua jotenkin...
gretheline
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://villabahnhugel.blogspot.fi/

Viesti Kirjoittaja gretheline »

Jos siirrät sen keon vaikka metsään ja ripottelet keon paikalle ja keolle johtaville poluille runsaasti kanelia, niin siitä voi hyvinkin olla apua: Muurahaiset eivät tykkää kanelista. Minä olen jo vuosien ajan katkaissut niiden yritykset tehdä oikopolkuja talon sisätilojen poikki yksinkertaisesti ripottelemalla kanelia reitille. Myrkytön, ja toimii! Kanelia saa marketeista isoissa noin puolen litran purkeissa paljon halvemmalla kuin pikkupusseissa tai tavan pienissä maustepurkeissa.
"...ja hänen kaikkein salaisin unelmansa oli omenapuu."
-Tove Jansson

RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
mayam
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tyynyliina.nettisivu.org/

Viesti Kirjoittaja mayam »

Juu, mulla on pääsy myös Metrotukun maustehyllyille, ainakin noita peruspippureitatms siellä on kymmenen litran ämpäreissäkin. Kaneliakin vois irrota vielä isommissa, ja halvemmalla, ku marketeista. Jos ei, niin hommaan niitä puolen litran purkkeja muutaman. Mietityttää se, tartteeko mun kaivaa sitä kekoa maan alta, jostain luin, että maan alla on tuplasti isompi pesä, kuin se maanpäällinen. Eli mulla pitäis si olla kaks metriä muurahaisia maan sisällä... Harmittaa hajottaa noi iso keko, mut en mä sitä tosiaan saa ees kasvihuoneen ovesta kokonaisena. :mrgreen: Ei sillä, että saisin yksinäni sen muutenkaan ehjänä liikkeelle, pakko kai valita kasvattaako siellä kasvihuoneessa muurahaispesää, vai tomaatteja. :roll:
Dervish
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Dervish »

mayam kirjoitti:Juu, mulla on pääsy myös Metrotukun maustehyllyille, ainakin noita peruspippureitatms siellä on kymmenen litran ämpäreissäkin. Kaneliakin vois irrota vielä isommissa, ja halvemmalla, ku marketeista. Jos ei, niin hommaan niitä puolen litran purkkeja muutaman. Mietityttää se, tartteeko mun kaivaa sitä kekoa maan alta, jostain luin, että maan alla on tuplasti isompi pesä, kuin se maanpäällinen. Eli mulla pitäis si olla kaks metriä muurahaisia maan sisällä... Harmittaa hajottaa noi iso keko, mut en mä sitä tosiaan saa ees kasvihuoneen ovesta kokonaisena. :mrgreen: Ei sillä, että saisin yksinäni sen muutenkaan ehjänä liikkeelle, pakko kai valita kasvattaako siellä kasvihuoneessa muurahaispesää, vai tomaatteja. :roll:

Otat ja siirrät sen kasvihuoneen, ja sitten hoitelet sen pesän kunnon myrkyillä..
Vastaa Viestiin