Hirsipirttihirmu kirjoitti:mulle joku on väittänyt, että näissä uusissa määräyksissä kompensaatio ei enää onnistuis vaan ikkunoille olis niin tiukat vähimmäisrajat u-arvojen suhteen, että vanhat ikkunat ei tule enää kyseeseen.
Totuuden nimissä sanottakoon, että en ole syventynyt näihin 2010 voimaan tulleisiin lämmöneristysmääräyksiin/kompensaatioihin, mutta uskon asian menevän samaan tapaan kuin ennenkin. Suurella todennäköisyydellä arvot on vaikeampi täyttää ikkunoiden(kin) osalta, mutta edelleen kompensoitavissa. Kai ne kaikki vähimmäisrajat kiristyivät...
Hirsipirttihirmu kirjoitti:mulle ei ole ihan ajankohtaista (vieläkään) kun tää sinkkurakentaminen vaatii vähän säästämistä...

Ai vähän?

Onneksi omalla työpanoksella pystyy kulut pitämään kutakuinkin minimissään, mää tässä koitan kerätä pesämunaa sähkärille ja putkarille...

Pesämunan kertymistä odotellessa rapsuttelen välioviani!
pelkka kirjoitti:Mä luulen että on vetoisuutta ja "vetoisuutta".
Ihmismieli on pirun ihmeellinen asia. Psykologin kerrostalokaksio on vissiin 70 tai 80-luvulla rakennettu. Siellä on vaihdettu puolet ikkunoista uusiin eli ilmansuuntien mukaan. Tahtoo sanoa, että päivänpaisteen puoleiset ikkunat on uusittu muutama vuosi takaperin ja varjon puoleisen julkisivun ikkunat ovat alkuperäiset. Psykolookilla on "läpi talon asunto" eli häneltä löytyy uudet sekä vanhat ikkunat asunnostaan. Psykolooki aloitti keskustelun tuossa kovien pakkasten aikana, että taloyhtiö saisi vaihtaa ne vanhat ja huonot ikkunat uusiin. Ne uudet kun olivat paaaaaaaljon paremmat ja lämpimämmät, totta kai, kun olivat kerran uusia. Mää kiertelin ne vanhat ikkunat läpi ja totesin, että eivät ole todellakaan sen vetoisammat kuin ne uudet. Ei niistä vetänyt, pikkaisen hohkasi pakkanen lävitse, mutta niin se hohkasi niistä uudemmistakin, olihan pihalla -20. Homma oli sinänsä hauska, että itse asiassa niistä uusista ikkunoista veti ihan jumalattoman paljon!

Niistä uusista veti niin paljon, että irroitin ikkunalistat makkarin ikkunasta... Oli ilmeisesti uretaanipurkkiin tullut joku toimintahäiriö tai sitten ei ollut asentajaa muuten vaan kiinnostanut homma, sillä karmin ja seinän välistä paistoi päivä läpi!

Ihan rehellinen parin sormen mentävä reikä eli ala-arvoisesti laitetut urtsit. Mutta ne vanhat ikkunat, ne olisi pitänyt vaihtaa, koska olivat vetoisat.