Voihan kellari.
Tässä aluksi linkki ketjuun, jossa pvalila ansiokkaasti selitti kellarirempan kaksi syvintä olemusta niin, että minäkin ne ymmärsin:
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... 12&t=11625
Kiitos hänelle siitä.
Tässä on kuva meidän kellarista, jota ei ole salaojitettu ja johon ei ole muutenkaan juuri millään konstilla koskettu sitten rakennusvuoden.
Edit: tässä on linkki kuvaan meidän kellarista. En osaa käyttää tätä kuvanliittämisominaisuutta näköjään.
http://picasaweb.google.com/10300902664 ... 4538895250
Meillä on nyt tarkoitus tehdä siis ensin saunaremontti siihen tyyliin, että unohdetaan lattialämmitys, kapillaarikatkot ja modernit 2000-lukulaiset vedeneristykset, saunaan tulee betonilattia ja sellaiset pystyyn saunomisen jälkeen nostettavat puurallit niin kuin teidänkin mummon saunassa oli. Eli samanlainen rakenne kuin siellä on tänäänkin. Varsinainen veden kanssa läträäminen, jota 2000-luvulla harrastetaan joka tapauksessa enemmän kuin 50-luvulla, hoidetaan suihkukaapissa josta vesi valuu suoraan viemäriin. Suihkukaappi tulee saunan sisälle, ja vaikka kuvasta voisi toisin päätellä niin sille on sopivan kokoinen tila tuossa kiukaan ja paikalleen jäävän Porin Mainio -vesipadan vieressä saunan oikeassa ylänurkassa. Lauteet tulevat vasemmalle kuvan hahmotelman mukaisesti. Joko kiuas muutetaan sellaiseksi, että suuluukku tulee pukuhuoneen puolelle muuriin eli sauna lämmitetään pukuhuoneen puolelta ja sinne tulee lasiluukut ts. vähän niin kuin takka pukuhuoneeseen (jos jollain on tällaisia niin käyttökokemuksia otetaan vastaan) tai sitten pidetään perinteinen kiuas ja pukuhuoneen puolelle voisi laittaa pienen kamiinan. Minä tykkään enemmän pukuhuoneesta lämmitettävästä kiuasideasta, molemmat joka tapauksessa tähtäävät siihen että saunan lämmityksen yhteydessä talvipakkasilla myös pukuhuone lämpiää, ja saunomisen jälkeen myös kuivuu sillä mökkisaunaperiaatteella että viimeinen saunoja lisää vielä puita pesään. Sauna on tehokkaasti räppänöity ja tällä hetkellä siis täysin alkuperäisessä asussaan. Lukuun ottamatta tuohon saunan keskelle rakennettua väliseinää ja sen vasemmalla puolella olevaa istuma-ammetta, joka valitettavasti saa lähtöpassit vaikka onkin varsin sorja ja silmää miellyttävä yksilö. Ehkä siitä voi tehdä pihaan uima-altaan...
Ugh. Tämä osapuilleen päätetty. Jos joku on tehnyt sellaisen suihkukaapin, jossa on muurattu lattia-allas ja tehty siihen lattialämmitys niin kokemukset ovat sellaisestakin tervetulleita. Ne valkoiset muovipinnoitteiset/muoviset viritykset on aika rumia. Mutta olkoon vaikka ruma, kunhan on vettä pitävät neljä seinää ja lattia ja katto.
Seuraava ongelma on se, että huushollin pyykit on hoidettava jossakin tilassa ja ankarallakaan miettimisellä mitään muuta järjellistä tilaa ei ole tullut mieleen kuin tuo kellarin halkovarastoksi merkitty välitila. Arkkitehti kaavaili pyykkihuoltoa tuossa vasemmalla alanurkassa olevaan tilaan, jossa on siis portaiden alla erillinen pikkukellari ja sen vieressä tavallinen pottukellari. Vaan minäpä haluan ainakin toistaiseksi säilyttää pottukellarin, koska aion olla perunoiden suhteen omavarainen jos ei vielä ensi syksynä niin ainakin sitä seuraavana. Katsotaan, mitä mieltä olen tästä kunhan kellarin talvilämpötilat selviävät, toistaiseksi ne ovat arvoitus.
Halkovaraston ikkunan puoleisesta nurkasta menee nyt monen neliön tila sinne 90-luvulla siirrettyjen öljysäiliöiden alle, mutta öljystä on tarkoitus luopua (syinä vanha kattila, sisäpiiputettavassa kunnossa oleva hormi, arvomaailmasta johtuva haluttomuus polttaa fossiileja) luultavasti maalämmön hyväksi. Olen lukenut paljon lämmityskeskusteluja tältäkin foorumilta ja niiden johdosta ja niistä huolimatta kannatan maalämpöä. Maksan mieluummin siitä reijän poraamisesta päätä huimaavia summia kuin ripustelen kauniin alkuperäistaloni sisä- ja ulkoseinille karsean näköisiä pömpeleitä ja härveleitä...sori vaan, kaikki maailman insinöörit. Eli tekninen tila jäänee maalämpösysteemeille ja halkovarasto vapautuu ölysäiliöiden ikeestä.
Halkovaraston kadun puoleinen ts. ikkunapääty olisi ideaali kodinhoitotila siksikin, että sinne osuu ilta-aurinko kellarin ikkunoista. Valoa kotitalousahertajan risukasaan. Mutta mitä helkkaria sille tilalle pitää tehdä, että sinne voi turvallisesti ja ihan koko kellaria ilmaan räjäyttämättä perustaa kodinhoitohuoneen? Minulla on mielessä enemmän sellainen 50-luvun kerrostalojen pesutupatyyppinen ratkaisu kuin mikään laatoitettu uuden pakettitalon kh, siis betonilattiaa ja kalkkimaalilla maalatut roisit seinät ja niin päin pois. En missään olosuhteissa halua sinne kaakeleita. Inhoan kaakeleita. Ja itse asiassa on ihan yksi lysti, miltä siellä näyttää, kunhan se tila ei ole kellarin kunnossa pysymisen kannalta riski.
Mutta pakkohan sinne kai joku lämmitys on laittaa, ja pitääkö se sitten lämpöeristää, ja sitten sinne on pakko valaa myös lattia, koska tällä hetkellä tuossa halkovarastossa on maapohja. (Muualle kellariin on on valettu betonilattiat.) Ja talviajan pyykinkuivausongelmakin on ratkaistava, ja ratkaisu ei voi olla ainakaan kuivausrumpu. Luulen, että päädymme virittelemään keittiön kattoon puuhellan yläpuolelle jonkun narusysteemin ja roikottamaan pyykkiä siellä, ja lukemaan samalla Siihen aikaan kun isä lampun osti -teosta.
Täällä on keskusteltu hurjasti kellareista ja niiden lämmön- ja vedeneristyksistä. Minä en mieluiten puuttuisi koko kellarin nykytilaan vaan antaisin sen olla sellaisenaan, kun se kerran on pysynyt noin rutikuivana ja päänvaivaa aiheuttamattomana. Mutta fakta on se, että se pyykinpesu on jossain hoidettava ja pesukoneelle ei yksinkertaisesti ole järkevää paikkaa keittiössä tai muuallakaan asuinkerroksissa. Mitään teepaidassa oleskelua tai tuntikausien hengailua mahdollistavia lämpötiloja en kellariin halua, koska siellä on tarkoitus käydä laittamassa pyykit koneeseen ja ottamassa ne pois, oli miten ilta-auringon kultaama tila tahansa. Meillä ei kukaan silitä kuin aseella uhattuna, eikä mankeloi, eikä muutenkaan nysvää pyykkien kanssa, joten mitään viihdy ja virkisty -keskusta ei ole tarkoitus siis rakentaa.
Ärsyttää koko kellari.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja