Vinkki maalipensselien säilytykseen

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Vinkki maalipensselien säilytykseen

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Peseskelin taas viimeisen vuoden aikana käytössä olleita pellavaöljypensseleitä ja ajattelin jakaa pikkuvinkin pensselien pesusta ja säilytyksestä.

Säilytän pensseleitä raa'assa pellavaöljyssä oheisen tekstin mukaisesti:

http://www.sihistin.fi/fi/pintakasittel ... lytys.html

Kuitenkin vanhoissa, hyvissä ja sopivasti parhaimmilleen kuluneissa pensseleissä on vähän se vika että pesty pensseli tahtoo jäädä kuivuttuaan harittamaan, niin että pensselin karvat taipuvat ulospäin. Tämä johtuu siitä että ensinnäkin pensselin tyveen harjasten sisälle kuivuu väkisinkin jonkin verran maalia, joka pakottaa karvoja ulospäin. Toisekseen märät harjakset törröttävät sinne missä on tilaa, ja pensseli leviää kuivuessaan aina.

Tuossa yllä olevassa linkissä mainittiin, että harjasten kärkiin voi sitoa puuvillalangan tms. estämään haritusta, mutta toisaalta lanka ei muotoile harjaksia kovinkaan kauniisti ja sen lisäksi pensseleitä pitää vielä suojella säilytyksen ajan pölyltä ja taipumiselta toisia pensseleitä vasten.

Paras keksimäni konsti on teipata harjasten ympärille muutama kierros ohutta makulatuuripaperia, voipaperia taikka jopa ihan talouspaperia. Suikale saa olla noin kaksi kertaa pensselin lavan pituinen: ensin pyöräytetään 3-4 kierrosta pensselin ympäri ja sitten taitetaan vapaa pää nätisti takaisinpäin ja pyöräytetään kierros teippiä pensselin tyveen pitämään paperia paikallaan. Paketti ei saa olla tiukka eivätkä harjasten kärjet saa olla pinteessä.

Kuten kuvasta näkyy, paperissa säilytetty pensseli on ryhdissään ja nätti. Toinen, vapaana kuivunut pensseli on kauhea viuhka, on selvää ettei tuollaisella mitään tarkkoja rajauksia tehdä.

Kuva

Ja toisessa kuvassa kasa paketoituja pensseleitä, valmiina säilytykseen. Paperi muotoilee harjakset kauniisti ja samalla pensselit ovat suojassa pölyltä ja harjasten taipumiselta säilytyslaatiokssa.

Kuva

Toivottavasti tuostakin on jollekin hyötyä, itse olen ollut tuohon keksintöön kovasti tyytyväinen. Saattaa kuulostaa vähän ylimääräiseltä työltä, mutta mitä enemmän pensseleitä käyttää, sen enemmän osaa arvostaa hyvää ja "käteen kulunutta" pensseliä.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Nyberg
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Re: Vinkki maalipensselien säilytykseen

Viesti Kirjoittaja Nyberg »

Kiitos vinkistä! Mistä tuollaisia pyöreitä pensseleitä saa? Tai edes kunnon litteitä? Tuntuu että tavalliset rautakaupat myy pelkkiä huonoja. Lyhyesti sanottuna tällainen silloin tällöin maalari kaipaisi pensselinostovinkkejä :)
ArtoA
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ArtoA »

Menet kunnon maalikauppaan jossa myyjät osaavat asiansa ja kysyt heiltä, sillä pääset alkuun. Kun ajan mukana tulee kokemusta ni pystyt ittekin valitsemaan tarvikkeesi. Jaa mistä tiätää sen kunnon maalikaupan, se onkin vaikeempi juttu. Tääl Porissa luatan Väri- Ässän myyjiin.
Kotisivuni puusepäntöistä.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Kyllä noita pyöreitä ja muita kunnollisia öljypensseleitä saa oikeista maalikaupoista, rautakaupat on vähän kurjempia tarjonnaltaan. Värisilmät, RTV:t, jne. Ja aina on Rakennusapteekit, Wanhat Wiljamit yms, josta niitä saa postimyyden.

Pekka
jkr
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jkr »

Tuossa kun oli vinkki että poraa pensseleihin reijän ja laittaa niistä pinnalla roikkumaan, niin itse en ole noin ahkeraksi jaksanut ryhtyä vaan pujotan pensselin päästä langan, jonka pujotan pullon suusta ulos, asennan pensselin oikealle korkeudelle ja kierrän korkin kiinni, helppo ja nopea vaikka samaan aikaan ei kyllä mahdu useampaa ainakaan isoa pensseliä purkkiin.
peruskorjaaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja peruskorjaaja »

Biltemasta saa pyöreitä pensseleitä. Niitä on minulla ollut kolme erilaista käytössä. Hyvin kestävät, hyvä maalata ja edullisia. Ainakin samaa tasoa kuin jotkut Sokevan sudit.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Nelisenttinen pyöreä sivellin voi maksaa parhaimmillaan melkein kolmekymppiä joten siitä kannattaa pitää huolta. Pekalta olen oppinut tuon pellavaöljyssä säitlyttämisen, mutta kahtia leikattu Pommac-pullo ei kyllä toimi. Paremman säilön saa lasisesta peltikantisesta kurkku- tms. purkista, kun tekee kanteen pensselin vartta vastaavan reiän. Silloin purkki sulkeutuu suht tiiviisti.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

vesahy kirjoitti:Pekalta olen oppinut tuon pellavaöljyssä säitlyttämisen, mutta kahtia leikattu Pommac-pullo ei kyllä toimi. Paremman säilön saa lasisesta peltikantisesta kurkku- tms. purkista, kun tekee kanteen pensselin vartta vastaavan reiän. Silloin purkki sulkeutuu suht tiiviisti.
Mikäs siinä pullossa on vikaa? :wink: Ei sen ilmatiivis tartte olla, eikä mulla ole aina tuota pölysuojaakaan päällä.

Itse käytän pulloa sen takia että samaan lankaan voi pujottaa useamman pensselin kerralla. Jos on vaan yksi pensseli käytössä niin purkkikin käy ihan hyvin, mutta mulla on yleensä eri värejä ja eri maaleja varten useampi suti käytössä yhtä aikaa. Nuo ketjun aloituskuvan pensselit oli kaikki yhtä aikaa käytössä, pesin niitä sitten rontassa kerralla enempi. Tuon jälkee en ole paljoa maalaillut, mutta taitaa mulla olla kolme pensseliä jo otettuna öljysäilytykseen. Mahtuvat samaan purkkiin, mutta jos nuo kaikki yllä olleet sudit olis olleet kukin omassa purkissaan, niin olishan siinä mennyt melko lailla tilaa.

Pekka
Vastaa Viestiin