Saunan ilmanvaihto
Saunan ilmanvaihto
Minkälaisia näkemyksiä teillä on toimivasta ilmanvaihdosta sähkökiukaalliseen saunaan? Itse olin ajatellut toteuttaa ilmanvaihdon siten että otan ulkoseinästä raitisilmaa kiukaan yläpuolelle seinästä, kattoon en voi venttiiliä laittaa tilan mataluuden vuoksi. Sitten saunoessa ilman olisi tarkoitus vaihtua saunan oven alta kylppärin puolelle jossa on poistoventtiili. Tämä poistaa joko huippuimurin tai sitten kanavavälipuhaltimen avulla ilman hormin kautta ulos.
Saunaan tulee myös poistokanava johon on tarkoitus asentaa sellainen venttiili joka on kiinni saunoessa, mutta minkä voi avata kun lopettaa saunomisen ja silloin ilma poistuu taas avustettuna hormin kautta ulos.
Sitten tuosta saunan oven alle jäävästä raosta on nyt tullut kovin eriäviä mielipiteitä. Toiset sanoo että 5cm riittää ja toiset että 20cm ainakin tarvitsisi olla. Eli onko kellään oikein tietoa minkä verran tuon raon täytyisi olla jotta ilma riittävästi vaihtuisi saunoessa tuonne kylppärin puolelle? Jos saan hankittua 8x18 kokoisen saunan oven niin silloin saisin 15cm raon oven alle. Normaalin korkuisella ovella rako jäisi pieneksi ja jotenkin tuntuu että se ei olisi riittävä. Mutta näkemyksiä ja kokemuksia kuunnellaan.
Saunaan tulee myös poistokanava johon on tarkoitus asentaa sellainen venttiili joka on kiinni saunoessa, mutta minkä voi avata kun lopettaa saunomisen ja silloin ilma poistuu taas avustettuna hormin kautta ulos.
Sitten tuosta saunan oven alle jäävästä raosta on nyt tullut kovin eriäviä mielipiteitä. Toiset sanoo että 5cm riittää ja toiset että 20cm ainakin tarvitsisi olla. Eli onko kellään oikein tietoa minkä verran tuon raon täytyisi olla jotta ilma riittävästi vaihtuisi saunoessa tuonne kylppärin puolelle? Jos saan hankittua 8x18 kokoisen saunan oven niin silloin saisin 15cm raon oven alle. Normaalin korkuisella ovella rako jäisi pieneksi ja jotenkin tuntuu että se ei olisi riittävä. Mutta näkemyksiä ja kokemuksia kuunnellaan.
Re: Saunan ilmanvaihto
Tuo kai se on yleinen tapa mutta minusta kumma. Itse jo aikoinaan puulämmitteisen kiukaan kanssa ja nykyisen s-kiukaan kanssa aina pohtinut sitä miten se kylmä ilma osaa siihen kiukaan päälle tulla.JHakkinen kirjoitti:Itse olin ajatellut toteuttaa ilmanvaihdon siten että otan ulkoseinästä raitisilmaa kiukaan yläpuolelle seinästä
Oma ajatelmani on että joskus vedän raitisilman kiukaan alle, jotta tavallaan esilämpiää siinä kiukaan lävitse mentyään ja saa samalla melkoisen painovoimaisen kierron aikaiseksi. Tuon kiukaan läpi virtaavan ilman voisi sitten poistaa myös painovoimaisesti jostain katon korkeudelta sopivasta kohdasta. Pariinkin otteeseen olen asian täällä tainnut mainita muttei ole tullut kommenttia, joten vähän tässä ratsastan sinun kysymyksen varjolla
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Olettaisin että se osaa siihen tulla siksi kun koneellisesti avustettuna "vanha" ilma pyrkii ulos ilmanvaihtokanavaa pitkin niin "uusi" ilma haluaa tulla sieltä ulkoa sitten tilalle. Eikös tuo toimi samaan tapaan kun mulla on korvausilmaräppänä seinässä, niin ilmaa ei tule juuri nimeksikään, mutta kun lyön tulet pesään eli avustan palamisella ilman siirtymistä hormiin niin uutta ilmaa alkaakin tulla kovalla höökillä korvausilmaräppänästä.tuuma kirjoitti: Tuo kai se on yleinen tapa mutta minusta kumma. Itse jo aikoinaan puulämmitteisen kiukaan kanssa ja nykyisen s-kiukaan kanssa aina pohtinut sitä miten se kylmä ilma osaa siihen kiukaan päälle tulla.
Muistelisin että tätä tapaa ei suositella koska näin raitisilma jäähdyttää koko ajan kiukaan termostaattia. Eli termostaatti luulee ettei kiukaan vastukset ikinä saavuta haluttua lämpötilaa ja antaa niiden lämmetä kokoajan.tuuma kirjoitti: Oma ajatelmani on että joskus vedän raitisilman kiukaan alle, jotta tavallaan esilämpiää siinä kiukaan lävitse mentyään ja saa samalla melkoisen painovoimaisen kierron aikaiseksi.
Tosin saatan kyllä muistaa väärinkin...
Itse toteutin ilmanvaihdon näin:
tuloilma painovoimaisena kiukaanyläpuolelta katonrajasta sisälle.
Poisto lauteidenalla lattianrajassa. Poisto hoidetaan kanavapuhaltimella.
Lisäksi meillä on kaksi kiuasta, sähkö ja puu (ei vielä paikallaan) joten poistoilma putkeen pitää vielä laittaa pelti jolla sen saa helposti kiinni käytettäessä puukiuasta. Kanavapuhallinta ei voi pysäyttää, koska se huolehtii myös pesutilan ilmanpoistosta. Puukiuasta käytettäessä kiuas hoitaa poiston.
Toki jos ei ole erillistä anturia, kuten meillä, joka on katonrajassa.Tume_t kirjoitti:Muistelisin että tätä tapaa ei suositella koska näin raitisilma jäähdyttää koko ajan kiukaan termostaattia. Eli termostaatti luulee ettei kiukaan vastukset ikinä saavuta haluttua lämpötilaa ja antaa niiden lämmetä kokoajan.tuuma kirjoitti: Oma ajatelmani on että joskus vedän raitisilman kiukaan alle, jotta tavallaan esilämpiää siinä kiukaan lävitse mentyään ja saa samalla melkoisen painovoimaisen kierron aikaiseksi.
Tosin saatan kyllä muistaa väärinkin...
Itse toteutin ilmanvaihdon näin:
tuloilma painovoimaisena kiukaanyläpuolelta katonrajasta sisälle.
Poisto lauteidenalla lattianrajassa. Poisto hoidetaan kanavapuhaltimella.
Lisäksi meillä on kaksi kiuasta, sähkö ja puu (ei vielä paikallaan) joten poistoilma putkeen pitää vielä laittaa pelti jolla sen saa helposti kiinni käytettäessä puukiuasta. Kanavapuhallinta ei voi pysäyttää, koska se huolehtii myös pesutilan ilmanpoistosta. Puukiuasta käytettäessä kiuas hoitaa poiston.
Niin ja puhaltimilla toki voi pakottaa ilman kulkemaan mihin haluaa. Tuo lattianraja poistopuhallin on toteutuksena minusta juurikin loistava niin lämpötilat tasoittuu ettei tarvitse varpaiden palella ja pään hehkua. Painovoimaista tuossa omissa aatoksissa vaan ajattelin.
Hulluimmissa saunoissa, joissa olen ollut on sekä tulo että poisto katonrajassa ja ne ovat olleet uusissa taloissa
Mutta eikös se hae samaa tarkoitusta tuo saunan oven alta poistaminen kylppäriin jossa kanavapuhallin/huippuimuri imee ilmaa pihalle päin kuin tuo lauteiden alle sijoitettu poisto. Minulla oli ajatuksena että saunaan tulisi myös poistoräppänä joka sitten avataan kun saunominen lopetetaan ja näin saadaan kuumaa kosteaa ilmaa poistettua ja sauna kuivumaan.
Mulla ei ole edellinen omistaja katsonnut tarpeelliseksi laittaa tuloa eikä poistoa sähkösaunaan. Vielä en ole sinne onneksi pyörtynyt. Varsin höyrysaunamainen fiilis. Saunomisen jälkeen jätän oven auki pesutilaan, jolloin lämpö auttaa ilmankuivainta poistamaan kosteuden. Ei taida mennä ihan oppikirjojen mukaisesti.tuuma kirjoitti: Hulluimmissa saunoissa, joissa olen ollut on sekä tulo että poisto katonrajassa ja ne ovat olleet uusissa taloissa
No eipä ole täälläkään ollut mitään, ei edes silloin kun oli puukiuas. Nyt vähän ilma kai vaihtuu piipun hormiin, joka tosin on tulossa muuhun käyttöön. Että semmoista täälläkinRawson kirjoitti:Mulla ei ole edellinen omistaja katsonnut tarpeelliseksi laittaa tuloa eikä poistoa sähkösaunaan. Vielä en ole sinne onneksi pyörtynyt. Varsin höyrysaunamainen fiilis. Saunomisen jälkeen jätän oven auki pesutilaan, jolloin lämpö auttaa ilmankuivainta poistamaan kosteuden. Ei taida mennä ihan oppikirjojen mukaisesti.tuuma kirjoitti: Hulluimmissa saunoissa, joissa olen ollut on sekä tulo että poisto katonrajassa ja ne ovat olleet uusissa taloissa
-
Tinakenkäpoika
- Jäsen

http://www.saunavesa.fi/ilmanvaihto.php Tuolta voi käyrä katselee nuo ilmanvaihdot.
PerskulesTinakenkäpoika kirjoitti:http://www.saunavesa.fi/ilmanvaihto.php Tuolta voi käyrä katselee nuo ilmanvaihdot.
Eli jos nyt ymmärsin oikein niin tuloilma kiukaan päälle. Poisto olisi siis hyvä olla lauteiden alla ja sen lisäksi katon rajaan poistoputkenpää saunaventtiilillä jonka voi sitten avata kun lopettaa saunomisen.
Ongelmaksi alkaa muodostua tuo tuloilman tuonti. Koska ilma on raakaa ulkoilmaa ei IV-suunnittelija suostu piirtämään saunakanavaa tuloilmalle ellei sitä pysty eristämään. Tällä hetkellä siis saunan seinät muurattu kahista (paitsi yksi seinä on vanha kantava väliseinä), kahin päälle on tulossa saunasatu ja sitten ristiin koolaus 22x50 rimalla ja pystypaneeli. Saunakanavan saisi siis mahtumaan tuonne koolauksien alle mutta eristämään sitä ei pystyisi joten kondenssi olisi ongelma. Ainakin suunnittelijan mielestä.
Ongelmaksi alkaa muodostua tuo tuloilman tuonti. Koska ilma on raakaa ulkoilmaa ei IV-suunnittelija suostu piirtämään saunakanavaa tuloilmalle ellei sitä pysty eristämään. Tällä hetkellä siis saunan seinät muurattu kahista (paitsi yksi seinä on vanha kantava väliseinä), kahin päälle on tulossa saunasatu ja sitten ristiin koolaus 22x50 rimalla ja pystypaneeli. Saunakanavan saisi siis mahtumaan tuonne koolauksien alle mutta eristämään sitä ei pystyisi joten kondenssi olisi ongelma. Ainakin suunnittelijan mielestä.
- tuner
- Jäsen

- Viesti:
http://irc-galleria.net/user/tuner/blog ... lapuolelleJHakkinen kirjoitti:Saunakanavan saisi siis mahtumaan tuonne koolauksien alle mutta eristämään sitä ei pystyisi joten kondenssi olisi ongelma. Ainakin suunnittelijan mielestä.
Itse tein saunasatuun kolon kanavaa varten ja itse kanava on pujotettu armafleksiin ja teipattu tiukaksi. Reikä saunasadussa on paikattu alumiinipaperilla ja -teipillä. Tossa tosin on saunasadun takanakin koolaukset, mutta jos sulle tulee koolaukset ristiin niin koolausta tullee saman verran.
Kuin tuossa armaleksissä riittää lämmönkesto tolleen saunasadun kuumalla puolella ja etenkin saunan katossa ?tuner kirjoitti:http://irc-galleria.net/user/tuner/blog ... lapuolelleJHakkinen kirjoitti:Saunakanavan saisi siis mahtumaan tuonne koolauksien alle mutta eristämään sitä ei pystyisi joten kondenssi olisi ongelma. Ainakin suunnittelijan mielestä.
Itse tein saunasatuun kolon kanavaa varten ja itse kanava on pujotettu armafleksiin ja teipattu tiukaksi. Reikä saunasadussa on paikattu alumiinipaperilla ja -teipillä. Tossa tosin on saunasadun takanakin koolaukset, mutta jos sulle tulee koolaukset ristiin niin koolausta tullee saman verran.
Esitteessä levy- ja rullatavaralle luvataan -40-+85 kelssiusta.
- tuner
- Jäsen

- Viesti:
Siitä todennäköisesti tulee sellasta kovaa ja haurasta koppuraa joka pysyy ehjänä jos siihen ei koskeLimes kirjoitti:Kuin tuossa armaleksissä riittää lämmönkesto tolleen saunasadun kuumalla puolella ja etenkin saunan katossa ?
Esitteessä levy- ja rullatavaralle luvataan -40-+85 kelssiusta.
Purin keväällä vanhan 4000 litran vesivaraajan (yösähkö), jonka yläpuolella melko ilmatiiviissä tilassa oli käyttövesiputkia eristettynä armafleksillä. Olivat 25 vuodessa menettäneet elastisuutensa ja muistutti lähinnä jotain vanhaa urtsia koostumukseltaan. Varaajan yläosan lämpötila lienee toisinaan ollut lähempänä sataa astetta. Tietty välissä on ollut 10 senttiä urtsia, joka sekin oli todella haurastunutta.
Näköjään on erikseen olemassa jotain HT/Armaflexiä, jonka luvataan säilyvän elastisena jopa 150C:hen asti. Noh enpä edes tullut varsinaisesti miettineeksi koko aihetta. Toivotaan että tuo normaali versio pysyy ehjänä kattopaneelien odotetun käyttöiän ajan. Sittenhän voi tarkistaa tilanteen ja tarvittaessa vaihtaa
Btw, tolle normaalin armafleksin letkumallille (jota käytin) luvataan +105C kestoa. Tiedä sitten mistä tuo parinkymmenen asteen ero johtuu..
Veikkaisin että ero johtuu levymallin reunassa olevasta teipistä, jonka pitäisi pitää levy rullalla. Oikeasti se teippi ei tunnu pitävän joten omassa asennuksessa varmistelin kaikki mutkat roudarinteipillä.