Ilmankuivaimista
Re: Ilmankuivaimista
Tuossa kylmävesiputkessahan sinulla on kondensoiva ilmankuivaaja valmiina!
Pystyykö putkeen kiinnittämään tiiviisti kaulusta tms, joka ohjaisi putken pintaa valuvan veden astiaan tai mieluiten lattiakaivoon?
Eihän se putki ilmasta litrakaupalla vettä kondensoi kuten koneelliset vaihtoehdot, mutta parempi se vesi putken pintaan kerättynä on kuin huoneilmassa, kunhan vain veden poisto on hallittua eikä sen anneta tiputella lattiarakenteeseen?
Pystyykö putkeen kiinnittämään tiiviisti kaulusta tms, joka ohjaisi putken pintaa valuvan veden astiaan tai mieluiten lattiakaivoon?
Eihän se putki ilmasta litrakaupalla vettä kondensoi kuten koneelliset vaihtoehdot, mutta parempi se vesi putken pintaan kerättynä on kuin huoneilmassa, kunhan vain veden poisto on hallittua eikä sen anneta tiputella lattiarakenteeseen?
Olisiko siis parempi olla tuulettamatta kellaria helteillä sen enempää, jos kerran kondenssia ilmenee? Meillä olen aukonut luukkuja saadakseni lisätuuletusta kellariin ja nurkat on kyllä märkinä.
- Antti
- Antti
-
Matti Alander
- Jäsen

Lappeenrannan Harille, vastaukseksi: Ei kuntotarkastajista voi mitenkään yleistää, että kaikki olisivat huonoja, joukossa on hyvin paljon erittäin pätevää toimijaa, mutta suureen joukkoon tietysti aina mahtuu. Homma on erittäin vaativaa, eikä siihen oikein tahdo löytyä koulutusta. Toinen tekijä on tietysti kustannus, joka supistaa kuntoarvioiden ja tarkastusten laajuutta helposti. Rakennusalalla ei tyypillisesti olla valmiita maksamaan palveluista.
Käyttämällä salaojittavaa eristettä kellarinseinissä saadaan myös pudotettua kellarin sisäilman suhteellista kosteutta, jolloin lattiakin kuivuu tehokkaammin sisäänpäin. Mitä kuivempaa sisäilma on sitä suurempi on vesihöyryn osapaine-ero.
On kuitenkin selvää, että varsinainen betonin kuivuminen ulospäin lattiasta seinään voi olla vaikutukseltaan korkeintaan puolen metrin luokkaa lattiaa sisäänpäin.
Anturan kuivaaminen on ehkä tärkein osa seinärakenteen kuivumisprosessia, jolloin siihen ei pidä sivellä bitumia tai huopaa ulkopuolelle, joka estäisi kuivumista. Tehostaaksemme Fuktisol tekniikassa anturan kuivumista olemme vaihtaneet vaaka palasten välissä räystäspeltinä toimineen muovikalvon Gore-tex tyyppiseen vesihöyryä läpäisevään polypropeeni kankaaseen. Toinen kuivumista lisäävä tapa on paksuntaa lämmöneristyskerrosta rakenteessa, jolloin seinän ja maan välinen lämpötilaero kasvaa ja vesihöyryn osapaine-ero lisääntyy.
Rintamamiestalon kellarin lattia toimii kohtuullisesti sisäänpäin kuivuvana muutenkin, kunhan vesihöyry saa vapaasti haihtua sisäilmaan, eikä lattiaa pinnoiteta muovimatoilla sun muilla huippu tiiveillä pintamateriaaleilla.
System platon on monasti kohtuu hintainen ja toimiva vaihtoehto lattian rakenteeksi, ongelmia syntyy sitten usein huonekorkeuden kanssa.
Käyttämällä salaojittavaa eristettä kellarinseinissä saadaan myös pudotettua kellarin sisäilman suhteellista kosteutta, jolloin lattiakin kuivuu tehokkaammin sisäänpäin. Mitä kuivempaa sisäilma on sitä suurempi on vesihöyryn osapaine-ero.
On kuitenkin selvää, että varsinainen betonin kuivuminen ulospäin lattiasta seinään voi olla vaikutukseltaan korkeintaan puolen metrin luokkaa lattiaa sisäänpäin.
Anturan kuivaaminen on ehkä tärkein osa seinärakenteen kuivumisprosessia, jolloin siihen ei pidä sivellä bitumia tai huopaa ulkopuolelle, joka estäisi kuivumista. Tehostaaksemme Fuktisol tekniikassa anturan kuivumista olemme vaihtaneet vaaka palasten välissä räystäspeltinä toimineen muovikalvon Gore-tex tyyppiseen vesihöyryä läpäisevään polypropeeni kankaaseen. Toinen kuivumista lisäävä tapa on paksuntaa lämmöneristyskerrosta rakenteessa, jolloin seinän ja maan välinen lämpötilaero kasvaa ja vesihöyryn osapaine-ero lisääntyy.
Rintamamiestalon kellarin lattia toimii kohtuullisesti sisäänpäin kuivuvana muutenkin, kunhan vesihöyry saa vapaasti haihtua sisäilmaan, eikä lattiaa pinnoiteta muovimatoilla sun muilla huippu tiiveillä pintamateriaaleilla.
System platon on monasti kohtuu hintainen ja toimiva vaihtoehto lattian rakenteeksi, ongelmia syntyy sitten usein huonekorkeuden kanssa.
Tuli ostettua Clas-Ohlssonilta toi pienempi ilmankuivain ja oon kyllä ollu enempi kuin tyytyväinen. Pörrää tuolla pesuhuoneessa ja on tuon hankkimisen jälkeen ollu kyl paljo miellyttävämpi tuo pesuhuone. On aikas alkuperäisessä kunnossa täs talos tuo kellarikerros. Ja välistä oon vieny laitetta käytävään tai autotalliin. Suosittelen.
---
Vuoden 1959 Siporex-talo
Vuoden 1959 Siporex-talo
Mites toi Ohlssonin kuivain toimii, sammuuko kun on saavuttanut tietyn kosteusrajan, vai pöriseekö koko ajan, niinkauan, että säliö on täynnä.kokki kirjoitti:Tuli ostettua Clas-Ohlssonilta toi pienempi ilmankuivain ja oon kyllä ollu enempi kuin tyytyväinen. Pörrää tuolla pesuhuoneessa ja on tuon hankkimisen jälkeen ollu kyl paljo miellyttävämpi tuo pesuhuone. On aikas alkuperäisessä kunnossa täs talos tuo kellarikerros. Ja välistä oon vieny laitetta käytävään tai autotalliin. Suosittelen.
Meillä on bilteman malli, jossa on säätö halutun kosteustason saavuttamiseksi. Itse käytän laitetta niin, että minulla on kytketty se kellokytkimeen. Se käy kahdesti vuorokaudessa pari tuntia. Lisäksi vedet menee suoraan letkulla lattiakaivoon, joten säiliön tyhjentämisestä ei tarvitse huolehtia. Olen ollut ratkaisuun erittäin tyytyväinen.
- Antti
- Antti
Asetetaan haluttu kosteusrosentti ja pysähtyy kun saavuttaa sen. Mä oon käyttäny iha säiliön kans ja kerran saanu säiliön vasta täyteen, melkein päivittäin tulee tyhjennettyä kun käy suihkussa. Joskus enempi vettä, joskus vähempi (säiliössä).valpperi kirjoitti: Mites toi Ohlssonin kuivain toimii, sammuuko kun on saavuttanut tietyn kosteusrajan, vai pöriseekö koko ajan, niinkauan, että säliö on täynnä.
---
Vuoden 1959 Siporex-talo
Vuoden 1959 Siporex-talo
Eikös tätä kuivumista voi tehostaa noilla halvoillakin ilmankuivaimilla? Jossain viestissä et pitänyt niitä ollenkaan sopivina muistaakseni jäätymisvaaran tms. takia? Halvoissakin kuivaimissa (esim. Coolix) on automaattinen jäänpoistotoiminto joka kytkeytyy päälle kun huoneen lämpötila laskee alle 5 C. Laitteen luvataan toimivan parhaiten alueella +4...+32 C.Matti Alander kirjoitti: Rintamamiestalon kellarin lattia toimii kohtuullisesti sisäänpäin kuivuvana muutenkin, kunhan vesihöyry saa vapaasti haihtua sisäilmaan, eikä lattiaa pinnoiteta muovimatoilla sun muilla huippu tiiveillä pintamateriaaleilla.
Muuten kuivaimen toiminta heikkenee lämpötilan laskiessa mutta eikös talvella kuivaimen tarve ole muutenkin vähäistä? Haen ny tässä sitä, että alle 200€ kuivaimella saa kuitenkin selvää parannusta kosteusongelmiin ja mm. pyykin kuivaukseen kuten monet tällä palstalla ovat kertoneet, eli miksi pitäisi laittaa peräti 2000€ kuivaimeen?