kellarisaunan ilmanvaihto

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
lakkama
Jäsen
Jäsen

kellarisaunan ilmanvaihto

Viesti Kirjoittaja lakkama »

Olen tutustunut jo aikaisempiin ketjuihin, mutta eräs asia on jäänyt vielä askarruttamaan. Olen aloittamassa sauna- ja kylpyhuoneremonttia. Sauna mallia sähkö, kellarissa ja ilmanvaihto painovoimainen. Sauna keskellä taloa, kylpyhuoneella yksi ulkoseinä. Korvausilma tullut tähän saakka saunaan oven alta ja poisto katosta hormiin. Varpaat paleli ja nyt nuohooja huomasi, että poisto menee samaan hormiin öljykattilan kanssa. Tämä ei hyvä! Muuraan reiän umpeen ja kuivatan saunan vastedes jättämällä oven auki.

Ajattelin toteuttaa ilmanvaihdon seuraavasti: Kylpyhuoneeseen poistoilmapuhallin seinän läpi ulos ja saunanoven alle rako. Korvausilmalle ajattelin vetää putken ulkoa, kylpyhuoneen läpi saunaan ja koteloida sen kylpyhuoneessa peräseinään (liite). Tämä kotelointi minua kuitenkin askarruttaa. Voiko huolena olla kondenssivesi kotelon sisällä? Ajattelin kuitenkin vesieristää tämän kotelon, kun suihku tulisi juuri tämän kotelon kohdalle. Muuten jätän kylppärin vesieristämättä, sillä kellari on sisäänpäin kuivuvaa sorttia ja sellaisena aion sen myös pitää.

Toinen vaihtoehto olisi korvausilmaputken vetäminen kylppärin lattiavalun sisään. Tai sitten valaa pieni kakku putken päälle kylppärin lattiaan. joka tapauksessa putki tulisi kylppäriin sisään maatason yläpuolella. Sokkelin alle en taida lähteä kaivamaan. Saitteko ajatuksesta kiinni? Onko kokemusta tämän tyyppisitä ratkaisuista?
Liitteet
sauna.jpg
sauna.jpg (21.62 KiB) Katsottu 3160 kertaa
Vastaa Viestiin