Nyt 5 vuotta jo omistettu talo ja taitaisi olla aika ottaa yläkerta hyötykäyttöön (makuuhuoneet), nyt ne olleet lähinnä tavaravarastona.
Ajattelin pintarempan yhteydessä hieman lisäeristystä myös laittaa.
Mutta muutama kysymys herännyt ja pikaisesti luettuna näitä keskusteluita en ihan löytänyt vastauksia.
Katto: (nykyinen: puru 20-30cm,aaltopahvi,lauta,pahvi/paperi,30x30cm valkoinen huokoinen kattolevy)
Revin auki näitä 30x30cm kattolevyjä (+paperi) muurin kohdalta koska katto oli hiukan pullistunut (ehkä 2-3cm) n. 10-15 cm etäisyydeltä muurista. No ei sieltä mitään lahoa löytynyt,eikä välikatostakaan (kaivoin puruja pois, pölystä hommaa) välipuissa tmv. mitään ihmeellistä näkynyt. Olisko sitten jo alunperin noin tehty, no ei mikään ihme, kun mikään ei ole suorassa
No tämän katon ajattelin kuitenkin suoristaa ja ajattelin se koolamalla suoristaa. Nyt jäin miettimään myös tuota lisäeristystä (huokoleijona 22mm) että miten sen tekisi. Tulisiko kattolautaan:
1. paperi,koolaus,huokoleijona,joku kattolevy (ajattelin nordic kattolevyä)vai
2. paperi,huokoleijona,koolaus,joku kattolevy.
3. ?
Itse ajattelin vaihtoehtoa 1, mitä mieltä olette?
Ehkä voisi tuon kattolevyn korvata maalamalla tuon huokoleijonan.
Seinät: (nykyinen ulkoa sisälle: lauta ja kenties pahvi tmv.?,puru,lauta,pahvi,haltex,tapetti+maali.
Ajattelin ensinnäkin poistaa niin hyvin kun voi tuon maalin. Sitten haltexin päällä huokoleijona (22mm) + tapetti (palstan ohjeita hyödyntäen).
Itseäni mietityttää hommassa lähinnä sähköjohdot. Mikäli ne vetäisi pinnassa (itse vedän, ammattimies kytkee) ei oikein Y-kiinnikkeiden (millä sähköpiuha kiinnitetään) pituus riitä. Muistaakseni niitä on 25mm ja 40mm. Huokoista ainetta seinässä on 12mm + 22mm ja mielestäni 40mm kiinnike ei oikein kiinnity tarpeeksi. Vai riittäisikö 12mm huokoleijona seinään, sillä tämä ratkaistaisiin. Putkitettuakaan tuota ei oikein kovin mielekkäästi saa mielestäni, 16mm putkea varten pitäisi jyrsiä tmv. 4mm laudasta? Miten huokoleijona antaa periksi jos halteksista ulkonesi 4mm putkea? Pullistaako (itse luulisin että kyllä).
Tässä näin alkajaisiksi (projektin alkaessa) muutama mietintä.
-tk-