Kellarin katosta on purettu lahonneet laudat, yläpuolella on kylpyhuone joskus aikanaan vuotanut ja lattia on ollut märkänä ilmeisesti vuosia. Nyt me ollaan asuttu talossa 2,5 vuotta ja sinä aikana on ollut ihan kuivaa. Rakenteet oli siis lahoja mutta kuivia.
Nyt pitäisi alkaa paikata, mutta vielä mietitään mitä purkaa ja mitä jättää. Välikaton parruissa on ollut lahoa, mutta kun ne nyt on ihan kuivia, olisi helpompi jättää ne paikalleen ja tukea, kuin purkaa pois ja korvata kokonaan.
Eikös se ole niin, että kun rakenne kuivuu, se ei enää lahoa vaan vaurio pysähtyy siihen?
- - -
Vieläkin tilassa on lattiasta tulevaa kosteutta, ja katossa on villamaista kasvustoa. Pitäisiköhän kasvustolle tehdä jotain ennen kuin parru tuetaan ja laitetaan uudet villat?
Toinen vähän epäilyttävä asia on muutaman laudan alapinnassa oleva peite, näkyy kolmannessa kuvassa. Valkoinen ja vihertävä, melkein näyttää siltä kuin joku olisi sutinut maalia lautaan, onkohan se maalia vai jotain muuta?
kellarin katon korjaus
Re: kellarin katon korjaus
boracoolia kehiin tuo on jo hometta ja syytä ruikkiä sitä myös nohin kuiviin runko parruihinki ja sit jos mahdollista niin jokin sortin hyvää tuuletusta kellariin ku kosteushan ton on saanut aikaan
Sinuna en jättäisi mitään huonoja rakenteita vaan vaihtaisin kaiken huonon pois. Luepa vielä lattiasienestä tarinaa niin pääset vähän hysterian makuun.. :)
- Antti
- Antti
totta tämäkin 
Panu Kailan Talotohtoria lainatakseni: "Kuiva puu ei lahoa!"
Olennaista olisi tieto siitä onko löydös vain muisto jostakin jo kauan sitten päättyneestä vesivauriosta, vai onko lahottajasieni elävä ja aktiivisessa kasvussa. Tämä selviää yksinkertaisimmin puun kosteudesta. Jos puun kosteus on jatkuvasti alle 20%, siinä ei ole aktiivista sientä. (Kaila 1997, 305.) Mutta kukin tavallaan. Jos siellä ei ole ollut kosteutta useisiin kuukausiin, on sieni kuollut. Jos ei ole varmuutta, minä laittaisin uutta tilalle ja homeenestoaineet pintaan.
Ugh, amatööri on puhunut.
Olennaista olisi tieto siitä onko löydös vain muisto jostakin jo kauan sitten päättyneestä vesivauriosta, vai onko lahottajasieni elävä ja aktiivisessa kasvussa. Tämä selviää yksinkertaisimmin puun kosteudesta. Jos puun kosteus on jatkuvasti alle 20%, siinä ei ole aktiivista sientä. (Kaila 1997, 305.) Mutta kukin tavallaan. Jos siellä ei ole ollut kosteutta useisiin kuukausiin, on sieni kuollut. Jos ei ole varmuutta, minä laittaisin uutta tilalle ja homeenestoaineet pintaan.
Ugh, amatööri on puhunut.