autotallin kustannuksia ja ideoita.

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
kimi1
Jäsen
Jäsen

autotallin kustannuksia ja ideoita.

Viesti Kirjoittaja kimi1 »

taas projektit etenee ja lisää pitäs tehdä:)

nyt tarvis vähän tietoa autotalleista.
rakennus oikeiutta tontilla on noin 100m2 vielä jäljellä ja tekisin noin 50-100m2 tallin kautta varasto rakennuksen.
maa perä on savea,tontti on lähellä kaupungin keskustaa,näillä näkymin en tee mitään viemäröintejä /vesipisteitä.
vain lämmintä tai puolilämmintä tilaa.

eli lähinnä kiinnostaa luvat ja pohjat. niistä siis hinta tiedot.

mitä maksaa tehdä pohjat esim tuolle 100m2 tallille?
maa ainesta ei tarvitse ainakaan kaikkea viedä pois tontilta koska sillä voi täyttää toiselta puolen alempana olevaa tonttia.
mihin syvyyteen tarvitsee kaivaa? mimmoista hiekkaa tuoda ja mitä kustantaa tämä lysti?
myös mitä anturoiden valaminen maksaisi?

entä lupa asia kustannukset?

itse tönön teen metri tavarasta ja sen kustannukset osaan laskea ja se ei älyttömiä maksa jos tekee vain vesi katon päälle ja sen jälkeen tekee sopivaa tahtia:) eli silloin kun on rahaa jatkaa:P
Ahti71
Jäsen
Jäsen

Re: autotallin kustannuksia ja ideoita.

Viesti Kirjoittaja Ahti71 »

Moikka,

Ihan noin yksinkertaista se ei ole täällä Hyvinkäällä :(...työkaverin juttujen mukaan täällä saisi rakentaa max.49neliötä ilman vesipistettä ja viemäröintejä? Uskoisin miehen puheisiin, koska juuri itsellensä rakensi "reilun" tallin mukavuuksineen. Kyseleppä rakennusvalvonnasta tarkemmin noista kyselemistäsi lupa yms. asioista. myös kaupungin nettisivuilta löytyy kyseiset tiedot.
kimi1
Jäsen
Jäsen

joo olen kuullut että hyvinkäällä on tosi nihkeetä kaiken rakentamisen suhteen, ovat älyttömän tarkkoja, onneksi itse viisastuin ja ostin talon riihimäestä, eli riihimäki nyt kyseessä mutta voipa olla samoja ongelmia sielä myös, mutta toivotaan:)
Tuoski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuoski »

Itse rakennan piharakennusta Hyvinkäälle, jossa 2 varastoa ja sitten työtila/autotalli.
Rakennusmestari sanoi että jos tuo työtila joskus muutetaan autotalliksi niin siellä pitää olla vesipiste ja lattiakaivo koska ylittää tuon tietyn pinta-alan.
Tietysti voit rakentaa koko rakennuksen varastona, jolloin eivät sitä vaadi.
kimi1
Jäsen
Jäsen

jeps soitin riihimäen rakennustarkastukseen ja sielä ei kai ole ihan saman laista sääntöä, eli oli jotenkin niin että jos tekee yhen auton tallin niin ei tarvitse vesipistettä mutta jos on kahden auton talli niin sitten tarvii kaivot ja vedet. mutta taas kuulemma yhden auton tallin yhteyteen saa tehdä ison varaston kyllä:)

eli vesi piste tuskin tulee olemaan ongelma ainakaan riihimäellä.
Tuoski kirjoitti:Itse rakennan piharakennusta Hyvinkäälle, jossa 2 varastoa ja sitten työtila/autotalli.
minkäs kokoista rakennat hyvinkäälle? miten pohjien teko? osaatko yhtään neuvoa ja antaa hinta arvioita?

k
strand
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja strand »

Tuoski kirjoitti:Itse rakennan piharakennusta Hyvinkäälle, jossa 2 varastoa ja sitten työtila/autotalli.
Rakennusmestari sanoi että jos tuo työtila joskus muutetaan autotalliksi niin siellä pitää olla vesipiste ja lattiakaivo koska ylittää tuon tietyn pinta-alan.
Mitä porukalla on vesipistettä vastaan? Minusta sellainen pitää olla autotallissa ja työtilassa.
Ainakin minulla tulee usein kädet likaisiksi tai johonkin tarvitsee vettä ...
Tietysti jos tekee ihan oikeasti vain varaston, niin siellä sitä vesipistettä ei tarvitse.

Jos joskus palotarkastajat alkavat taas kierrellä, niin nämä autotalli/varasto/työtila muutokset saattavat vaatia jokaisen käyttötarkoituksen mukaisia palosuojauksia ja mahdollisesti paikallista byrokratiaa.
koeffte
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja koeffte »

onko niin että.. jos talliin tulee vedet ja viemärit niin jätevesijärjestelmä täytyisi olla kanssa sitten uusien määräysten mukainen jotta luvan saa..?

nimimerkillä talli ois kiva
Ves_ku
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ves_ku »

Mihinkä moinen vesipiste vaatimus perustuu? Ei siinä kyllähän se ihan hyvä tallissakin on.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Tuoski
Jäsen
Jäsen

strand kirjoitti:
Mitä porukalla on vesipistettä vastaan? Minusta sellainen pitää olla autotallissa ja työtilassa.
Ainakin minulla tulee usein kädet likaisiksi tai johonkin tarvitsee vettä ...
Tietysti jos tekee ihan oikeasti vain varaston, niin siellä sitä vesipistettä ei tarvitse.
Ei minulla niitä mitään vastaan olekkaan, siksi kaivon ja vesipisteen tuonne laitoinkin.
Tuoski
Jäsen
Jäsen

kimi1 kirjoitti:jeps soitin riihimäen rakennustarkastukseen ja sielä ei kai ole ihan saman laista sääntöä, eli oli jotenkin niin että jos tekee yhen auton tallin niin ei tarvitse vesipistettä mutta jos on kahden auton talli niin sitten tarvii kaivot ja vedet. mutta taas kuulemma yhden auton tallin yhteyteen saa tehdä ison varaston kyllä:)

minkäs kokoista rakennat hyvinkäälle? miten pohjien teko? osaatko yhtään neuvoa ja antaa hinta arvioita?

k
Neliöitä on joku 65. Materiaalikustannuksia karkeasti jotain 3500e, sisältäen anturat, maat, harkot, laastit, raudoitukset, styroksit ja lattiavalun.
Limes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Limes »

Mä laittaisin itselleni tehdessä varulta suojaputken vesiputkelle,maakapelille pari putkea ja asianmukaisen viemäriputken asianmukaisella lattiakaivolla
asiamukaisiin paikkoihin,niin että toiset päät on sokkelin ulkopuolella routaeristettä pidemmällä.
Ja mahdollisen laatan alle EPS niin että sopii muuttaa koko pömpeli lämpimäksi rakennukseksi.

Ja kunnon kokoista ja vahvuista suojaputkea ettei varmaan painu luttuun.

Paranoidista elinkaariajattelua :-)
HiljainenTimppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HiljainenTimppa »

Ves_ku kirjoitti:Mihinkä moinen vesipiste vaatimus perustuu? Ei siinä kyllähän se ihan hyvä tallissakin on.
Voisikohan tuo perustua jotenkin palon sammuttamiseen. Näin niinkuin, että vesipisteestä saadaan alkusammutusvedet. Tai sitten ylipäätään halutaan yleisen viihtyvyyden lisäämistä.

Yllätyksellisten kustannusten minimoimiseksi kannattaa lukasta pirruuttaan paloturvallisuusohje: http://www.finlex.fi/data/normit/28206-E4su2005.pdf Ainakin Tampereella kuulemma on aika tarkkaa paloturvallisuusasioiden kanssa.
Ves_ku
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ves_ku »

Toi paloturvallisuus on kanssa aika hankala homma. Perus autotallin palonkatkaisulla varustetussa tilassa ei käytännössä saa tehdä mitään muuta kuin säilyttää autoa.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Ves_ku kirjoitti:Toi paloturvallisuus on kanssa aika hankala homma. Perus autotallin palonkatkaisulla varustetussa tilassa ei käytännössä saa tehdä mitään muuta kuin säilyttää autoa.
Autotallimääräyksiä voi tulkita monella tavalla. Itse asuin Vuosaaressa yhtiössä, jossa puheenjohtaja keksi tehdä palotarkastuksia autotalleihin. Tallin menettämisellä (yhtiön vuokratalli) uhkailtiin mm. siksi, että tallissa säilytettiin polkupyörää. Kysyin puheenjohtajalta, miten hemmetissä fillari voi palaa: siinä on kuulemma oikein hyvin palavat renkaat.

Ei mies aivan pähkähullu ollut, näennäisesti umpihullun operaation tarkoituksena oli ottaa usein varastoiksi päätyneet autotallit takaisin siihen käyttöön, johon ne alkujaan oli tarkoitettu. Yhdessä tallissa oli maaliliikeen varasto, mikä asuinkerrostalon kellarissa oli jo aika törkeä riski.
kimi1
Jäsen
Jäsen

Tuoski kirjoitti:
kimi1 kirjoitti:jeps soitin riihimäen rakennustarkastukseen ja sielä ei kai ole ihan saman laista sääntöä, eli oli jotenkin niin että jos tekee yhen auton tallin niin ei tarvitse vesipistettä mutta jos on kahden auton talli niin sitten tarvii kaivot ja vedet. mutta taas kuulemma yhden auton tallin yhteyteen saa tehdä ison varaston kyllä:)

k
Neliöitä on joku 65. Materiaalikustannuksia karkeasti jotain 3500e, sisältäen anturat, maat, harkot, laastit, raudoitukset, styroksit ja lattiavalun.

siis toi kuulostaa halvalta!! tai siis aika eri hintaluokalta millä mua peloteltiin!!! kiinnostaisi kovin saada lisä tietoa, eesim, mistä maaaines ja kaivuri kuski?
kuuluko hintaan siis vain aineet? vai oliko siinä jo maa aineiden kuljetus paikalle ja pois? ja tuo kaivuri?
hyvistä vinkeistä tarjoat kahvit:) tai vaikka huonommistakin:)

kim
Vastaa Viestiin