Ideoita
Ideoita
Meillä siis vanha rintamamiestalo vm.56 Onkos ideoita millä parantaa eristystä?? Yläpohjassa on 5cm purua, seinien rakanne on ulkoa sisäänpäin: laudat, tuulensuojalevy, ilmarako, 3kpl tuulensuojalevyjä, ja tappetteja vinopino, niin ja ilmarakoja ei ole ulkoseinissä vaan se on suljettu rakenne. Mitäs tehdään???? APUA
Re: Ideoita
Yläpohjaan kiireesti lisää tavaraa ennen talvea, siellähän ei ole nyt käytännössä mitään eristystä.
Re: Ideoita
Juu näinhän se on, mutta millä lailla?? ku ei ole mitään tuuletus rakoja sivuilla!!
- lmfmis
- Jäsen

- Viestit: 3553
- Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
- Paikkakunta: Espoo
- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: Ideoita
Miten näit että siellä on 5 cm eristystä?kriddef kirjoitti:Juu näinhän se on, mutta millä lailla?? ku ei ole mitään tuuletus rakoja sivuilla!!
Onhan paloluukku katolla? Siitä mahtuu.
Tai sitten päätyyn teet moottorisahalla reiän ja siitä ukko sisään ryömimään puhalluvillaletkun kanssa.
Luukku siihen sitten.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: Ideoita
niin siis meillä luukku vessasta vinttiin, siitä pääsee. siellä ku vähän kaiveli niin 5cm siellä on. siis meinasin että sivuilla ei ole mitään tuuletusrakoa vaan sahanpuru tulee ihan kattoon kiinni, sahanpuru on kuivaa. Miten seinien kansa tulisi tehdä? Talo vuotaa ku seula, nytkin kun lämpötila putosi yöllä alle 10 asteen niin sisä lämpötila tippui 21asteesta 18 asteeseen..kylmä.
Re: Ideoita
Tuo viisi senttiä purua antaa u-arvoksi jotain 1,5 eli se on sama kuin jos yläpohja olisi ikkunaa kauttaaltaan. Jos tilaa riittää puhallusvilla on hyvä ratkaisu, mutta silloin olisi hyvä hoitaa viistojen osien tuuletus kuntoon ja se ei ihan käden käänteessä tapahdu. Tähän aikaan vuodesta ei kannata alkaa särkeä paikkoja.
Nopea konsti olisi asentaa 30 mm uretaani tai paksummastikin ylhäältäpäin kattovasojen väliin. Purut ensin syrjään, sitten vaahdolla levyt paikoilleen ja purut voi sitten laittaa päälle, on niistä siellä vielä oma hyötynsä. Sivustoilla ei tietenkään katonlappeeseen saakka, siihen asti mihin sisäkatto yltää. 30 mm uretaanillakin u-arvo paranee 0,5 vaiheille, mikä on vielä heikohko mutta parannus entiseen on olennainen. Lämpöä virtaa katon läpi enää kolmannes entisestä. 60 mm lisäeristeellä päästään 0,33 ja 90 mm levyllä 0,25 tasoon.
Tuon vessan kattoluukun kautta ei kovin isoja levyjä saa ullakolle roudattua, sitä hankalammin mitä paksumpaa levy on.
Viistot osat voi sitten katsoa ensi kesänä kuntoon. Niissä saattaa muuten olla purua paksummaltikin, kannattaa tutkia.
Nopea konsti olisi asentaa 30 mm uretaani tai paksummastikin ylhäältäpäin kattovasojen väliin. Purut ensin syrjään, sitten vaahdolla levyt paikoilleen ja purut voi sitten laittaa päälle, on niistä siellä vielä oma hyötynsä. Sivustoilla ei tietenkään katonlappeeseen saakka, siihen asti mihin sisäkatto yltää. 30 mm uretaanillakin u-arvo paranee 0,5 vaiheille, mikä on vielä heikohko mutta parannus entiseen on olennainen. Lämpöä virtaa katon läpi enää kolmannes entisestä. 60 mm lisäeristeellä päästään 0,33 ja 90 mm levyllä 0,25 tasoon.
Tuon vessan kattoluukun kautta ei kovin isoja levyjä saa ullakolle roudattua, sitä hankalammin mitä paksumpaa levy on.
Viistot osat voi sitten katsoa ensi kesänä kuntoon. Niissä saattaa muuten olla purua paksummaltikin, kannattaa tutkia.
-
Labyrint64
- Jäsen

- Viestit: 786
- Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 9:01
- Paikkakunta: Lahti
Re: Ideoita
Todennäköisesti urkilla paranee lämmönpito huomattavasti enemmänkin koska ilmavuodot vähenee. Mut on se niin iso homma lapioida kaikki purut pois, leikkailla urkkilevyt ja söhriä vaahon kanssa ahtaassa kattovälissä että helpompi ratkaisu olis puhaltaa joku eriste yläpohjaan. Ilmavuotoja se ei vähentäisi mut suoraa lämmön johtumista poistaisi kyllä.
edit: ja se mikä näissä vanhoissa taloissa tulee yleensä vastaan eli kun jonkin kohdan tiivistät ilmatiiviiksi niin ilmavuodot lisääntyy sitten muualla jollei samaan aikaan huomioida riittävää korvausilmaa hallitusti räppänöitten kautta.
edit: ja se mikä näissä vanhoissa taloissa tulee yleensä vastaan eli kun jonkin kohdan tiivistät ilmatiiviiksi niin ilmavuodot lisääntyy sitten muualla jollei samaan aikaan huomioida riittävää korvausilmaa hallitusti räppänöitten kautta.
Re: Ideoita
Ei se nyt niin hankala homma ole... kokeiltu on... ikävän pölyistä kylläkin. Ja kesällä tosi kuumaa puuhaa, mutta näin syksyllä ei enää. Lasten lumilapio on hyvä työväline, ja jos purua on noinkin vähän niin siirtämisessä ei ole paljoa työtä. Levyn leikkaamisen määrän sanelee varmaan kulkuakon mitta. Saunasatua on helppo paloitella, puukolla folio rikki toiselta puolelta, naps poikki taittaen ja toisen puolen folio leikaten. Levyä on helppo asetella tasaiselle pohjalle vaikka pienempinäkin paloina, vaahtoa tosin sitten kuluu enemmän.Labyrint64 kirjoitti:Todennäköisesti urkilla paranee lämmönpito huomattavasti enemmänkin koska ilmavuodot vähenee. Mut on se niin iso homma lapioida kaikki purut pois, leikkailla urkkilevyt ja söhriä vaahon kanssa ahtaassa kattovälissä että helpompi ratkaisu olis puhaltaa joku eriste yläpohjaan. Ilmavuotoja se ei vähentäisi mut suoraa lämmön johtumista poistaisi kyllä.
Puhaltaessa pitäisi varmaan tehdä kotelot tuuletusväliä varten. Ellei sitten puhalla vähän kuin keoksi.

