Hieman sisustus-pilkunviilausta jälleen:
Meillä on pikkueteisessä ja käytävässä yhteensä kolme Aallon Paimion parantola -naulakkoa (kuva löytyy googlaamalla aalto ja paimio ja parantola, kännykän netillä en saanut linkkiä tähän liitetyksi). Kaksi naulakkoa tuli talon mukana ja ovat siis alkuperäiset, yhden löysin työmatkalla halvalla kuopiolaisesta osto- ja myyntiliikkeestä ja matkustin sen kanssa junalla kotiin :)
Lisäksi meillä on molemmissa em. tiloissa epämääräisiä läjiä, pinoja ja kasoja kenkiä. Ja yksi metallinen Ikean surkea kenkäteline. Saunan vanhoista paneeleista on tarkoitus tehdä kellarin rappuun korkea kenkähylly, mutta haluaisin myös noiden naulakoiden alle niihin sopivat kenkätelineet. Vanha kunnon Alvar ei ilmeisesti sellaisia suunnitellut, ainakaan missään ei ole tullut vastaan. Jos jollain on vinkkejä noiden tyyliin sopivista kenkätelineistä tai luovia ideoita siitä, millaiset noiden rinnalle sopisi, otan niitä ilolla vastaan, kenkätelineet voisi myös tehdä itse tai teettää.
Kenkäteline Aallon naulakon kaveriksi
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Kenkäteline Aallon naulakon kaveriksi
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Re: Kenkäteline Aallon naulakon kaveriksi
Meneekö "liian Artekiksi" rintsikkaan, jos teettää Aallon penkin mallia mukaillen kenkätelineen?
http://www.artek.fi/fi/products/other/41
Itse teettäisin omaan rintsikkaani simppelin "pitkittäisillä laudoilla" olevan kenkätelineen, jonka maalaisin. Mutta mun rintsikka (ja haussa oleva tyylikin kai) on vähän maalaisempi kuin sinun...
http://www.artek.fi/fi/products/other/41
Itse teettäisin omaan rintsikkaani simppelin "pitkittäisillä laudoilla" olevan kenkätelineen, jonka maalaisin. Mutta mun rintsikka (ja haussa oleva tyylikin kai) on vähän maalaisempi kuin sinun...
Kurjuuden maksimointi --> uudesta omakotitalosta täysrempattavaan rintamamiestaloon --> Mutta: omakotitaloalueen helvetistä haja-alueen autuuteen
-
Laurakaisa
- Jäsen

Niin, toi penkkityyli on ehkä vähän jotenkin... "hieno" noihin naulakoihin? Olisi kiva, jos tuon kolmion mallisen päätylenkkisysteemin saisi jotenkin toistettua mutta kun se kolmio ei itsekseen pysy pystyssä... Jos siihen tekisi kaksi hyllyä rimoista ja värkkäisi jollain ilveellä nuo kolmiot päätyihin. Ei ehkä onnistu kotikonstein moinen taivuttelu, anopilta ehkä puutyökurssilla...
Oon kyllä tässä todennut tuohon hienousteemaan viitaten, että tämä tavoiteltu puhdasoppinen 50-luvun tyyli on aika sekasotku, makkari on täynnä paljon vanhempia kalusteita ja olkkari on sitten 50-luvun kaupunkikotia ja keittiö taas vaatimattomampi Enso-kaappimainos... Siis sitten kun ne ovat ns. valmiit. Nyt kaikki on sotkua, kaaosta, pahvilaatikoita yhä edelleen ja lisäksi lupasin pelastaa pikkukammariin yhdestä kuolinpesästä 60-luvun lopun kirjahyllyn vaikka mies näytti vähän hapanta naamaa ja mutisi että tuo ei kyllä ole lopullinen ratkaisu... Nyt siellä on Ikean tummaksi petsatut kirjahyllyt jotka näyttävät siellä hajuvettä lihapullille -tyylisiltä. No, rakkaita kumminkin, kaikki mööpelit omalla tavallaan.
Sen eteiskäytävänkin muut kalusteet on kirpparilta vitosella ostettu rättimatto ja talosta löytyneet, kotipuusepä n tekemät lpasto ja pinnatuoli :)
Oon kyllä tässä todennut tuohon hienousteemaan viitaten, että tämä tavoiteltu puhdasoppinen 50-luvun tyyli on aika sekasotku, makkari on täynnä paljon vanhempia kalusteita ja olkkari on sitten 50-luvun kaupunkikotia ja keittiö taas vaatimattomampi Enso-kaappimainos... Siis sitten kun ne ovat ns. valmiit. Nyt kaikki on sotkua, kaaosta, pahvilaatikoita yhä edelleen ja lisäksi lupasin pelastaa pikkukammariin yhdestä kuolinpesästä 60-luvun lopun kirjahyllyn vaikka mies näytti vähän hapanta naamaa ja mutisi että tuo ei kyllä ole lopullinen ratkaisu... Nyt siellä on Ikean tummaksi petsatut kirjahyllyt jotka näyttävät siellä hajuvettä lihapullille -tyylisiltä. No, rakkaita kumminkin, kaikki mööpelit omalla tavallaan.
Sen eteiskäytävänkin muut kalusteet on kirpparilta vitosella ostettu rättimatto ja talosta löytyneet, kotipuusepä n tekemät lpasto ja pinnatuoli :)
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Kuten totesit, niin kolmion toistaminen kenkätelineessä on vähän hankalaa, mutta muuten naulakon muotokieltä ja muotoilun elementtejä voisi helposti käyttää kenkätelineessä vaikkapa tähän tapaan:

Ja se erinomaisen tyylikäs esikuva oli käsittääkseni tällainen:

Lisäys: Mahdollisimman aaltomainen ilmiasu edellyttää koivua, mänty antaa tällaisessa yhteydessä heti omatekoisen vaikutelman - mikä toki sekin on jälleenrakennuskauden miljöössä ihan asiaankuuluvaa

Ja se erinomaisen tyylikäs esikuva oli käsittääkseni tällainen:

Lisäys: Mahdollisimman aaltomainen ilmiasu edellyttää koivua, mänty antaa tällaisessa yhteydessä heti omatekoisen vaikutelman - mikä toki sekin on jälleenrakennuskauden miljöössä ihan asiaankuuluvaa
Viimeksi muokannut A13, To Syys 30, 2010 10:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Laurakaisa
- Jäsen

Kiitos ideasta! Tuossa on jotain mitä ajattelinkin, ehkä just noin että vähän kaarevuutta ja paksuista rimoista sitten nuo hyllyt... Joo, jotain tämmöstä kyllä.
Ja naulakko on just tuo, tosin meillä on niitä koteihin valmistettuja karvalakkimalleja joissa tanko on puuta. Intoilin tuosta löytämästäni naulakosta taannoin, niin suuriin ikäluokkiin kuuluva täti oli ihan ihmeissään että "ai, onko tuo Aaltoa, noitahan poltettiin surutta hellan pesässä aina kun taloihin laitettiin uudet eteisen kaapit"... Argh!
Ja naulakko on just tuo, tosin meillä on niitä koteihin valmistettuja karvalakkimalleja joissa tanko on puuta. Intoilin tuosta löytämästäni naulakosta taannoin, niin suuriin ikäluokkiin kuuluva täti oli ihan ihmeissään että "ai, onko tuo Aaltoa, noitahan poltettiin surutta hellan pesässä aina kun taloihin laitettiin uudet eteisen kaapit"... Argh!