Hiekat pois kellarista imemällä?

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
masalon
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2010 14:25
Paikkakunta: Kangasala

Hiekat pois kellarista imemällä?

Viesti Kirjoittaja masalon »

Tarvitsisi saada sellaiset reilut parikymmentä kuutiota hiekkaa/soraa ylös kellarista. Kahta vaihtoehtoa hiekan pihallesaattamiseen olen miettinyt; hihnakuljettimella pihamaalle/siirtolavalle (tällä tapaa hoitui betoni & rivinteerausharkot ulos) tai sitten "imuroimalla" jollakin hermeettisellä imurisysteemillä. Mahtaako esim. lokafirmat pystyä imemään hiekat pois, tai löytyykö muita teknisiä laitteita tuohon hommaan? Normaalit teollisuusimurit 50 litran tyhjennettävine säiliöineen ovat turhan hitaita tähän jumppaan.

"Imurointi" olisi huomattavasti helpompaa (ja ehkä jopa edullisempaa, kuin hihnakuljettimien vuokraus), mutta onko kenelläkään kokemusta moisen toteuttamisesta?
Dervish
Jäsen
Jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2010 15:16
Paikkakunta: Kalvola

Re: Hiekat pois kellarista imemällä?

Viesti Kirjoittaja Dervish »

masalon kirjoitti:Tarvitsisi saada sellaiset reilut parikymmentä kuutiota hiekkaa/soraa ylös kellarista. Kahta vaihtoehtoa hiekan pihallesaattamiseen olen miettinyt; hihnakuljettimella pihamaalle/siirtolavalle (tällä tapaa hoitui betoni & rivinteerausharkot ulos) tai sitten "imuroimalla" jollakin hermeettisellä imurisysteemillä. Mahtaako esim. lokafirmat pystyä imemään hiekat pois, tai löytyykö muita teknisiä laitteita tuohon hommaan? Normaalit teollisuusimurit 50 litran tyhjennettävine säiliöineen ovat turhan hitaita tähän jumppaan.

"Imurointi" olisi huomattavasti helpompaa (ja ehkä jopa edullisempaa, kuin hihnakuljettimien vuokraus), mutta onko kenelläkään kokemusta moisen toteuttamisesta?
Kahtops tuosta yläreunan mainoslinkistä ekoexperttiä, ainakin sivujen mukaan siasivat imettyä muutakin kuin puruja.
(en ole missään tekemisissä ko. firman kanssa sitten)
masalon
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2010 14:25
Paikkakunta: Kangasala

Re: Hiekat pois kellarista imemällä?

Viesti Kirjoittaja masalon »

Dervish kirjoitti: Kahtops tuosta yläreunan mainoslinkistä ekoexperttiä, ainakin sivujen mukaan siasivat imettyä muutakin kuin puruja.
(en ole missään tekemisissä ko. firman kanssa sitten)
No niimpä näyttäisi olevan, täytyypä heiltä kysäistä tarjousta.
masalon
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2010 14:25
Paikkakunta: Kangasala

Re: Hiekat pois kellarista imemällä?

Viesti Kirjoittaja masalon »

No niin, tulipahan ylimääräiset sorat imettyä pois kellarista viimein.
Eko-expert veti puihin tarkemmalla tarjouskierroksella, ei tuntunut kiinnostavan Pirkanmaan hommat... :-/
Noh, löytyi alueelta muitakin tarjokkaita, ja täytyy myöntää, että oli positiivinen yllätys homman ripeys & helppous valitulla firmalla. (Tarkempia tietoja voi kysellä vaikka yv:llä, josko menisi muutoin palstan sponsorin kilpailijan mainostamisen puolelle.) Työmiehetkin olivat mukavia, ja kovin harvoin tulee nähtyä että otsa hiessä painavat duunia, vaikka laskutus on tuntitaksalla! :-)

Jos joku miettii, miten hoitaa ylimääräinen maa-aines pois kellarista, niin uskallan ehdottomasti suositella tuota suurtehoimurointia. Ainakin soraharjun maaperään se oli selkeästi kivuttomin tapa saada parikymmentä kuutiota maata pois.
Mja
Jäsen
Jäsen
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 18:41
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Hiekat pois kellarista imemällä?

Viesti Kirjoittaja Mja »

masalon kirjoitti:Työmiehetkin olivat mukavia, ja kovin harvoin tulee nähtyä että otsa hiessä painavat duunia, vaikka laskutus on tuntitaksalla! :-)
Nää imuhommat on välillä semmosia, eilenki hiki tippu nokasta vaikka oon kaupungin hommissa ja tuntipalkalla. :shock:

T: p***akuski
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen
Viestit: 691
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 10:44
Paikkakunta: Metsä

Re: Hiekat pois kellarista imemällä?

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Kaupinginmiehillä ei hikitippoja tipu kuin virapelihommissa :mrgreen:
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Mja
Jäsen
Jäsen
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 18:41
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Hiekat pois kellarista imemällä?

Viesti Kirjoittaja Mja »

Äläppä ala BJ-mies huuteleen, tai ajan sut HJ:llä kumoon. :lol:
TimoAB
Jäsen
Jäsen
Viestit: 616
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 21:40
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Hiekat pois kellarista imemällä?

Viesti Kirjoittaja TimoAB »

Loistoidea tuo imurointi. Itsekin olen miettinyt, että suurin este tällä hetkellä saunan lattian fuktisolille yms laittamiseen on se, etten jaksa kärrätä hiekkoja vekka. Paljonko veloittivat, mitkä olivat laskutusperusteet?
NOTE! Tämän remontointiaiheisen tekstin on kirjoittanut samettihousuhumanisti. Lähdekritiikki kunniaan.
masalon
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2010 14:25
Paikkakunta: Kangasala

Re: Hiekat pois kellarista imemällä?

Viesti Kirjoittaja masalon »

TimoAB kirjoitti:Loistoidea tuo imurointi. Itsekin olen miettinyt, että suurin este tällä hetkellä saunan lattian fuktisolille yms laittamiseen on se, etten jaksa kärrätä hiekkoja vekka. Paljonko veloittivat, mitkä olivat laskutusperusteet?
Hinta oli 165 eur/h + alv, sisälsi kaksi työmiestä (osa firmoista tarjosi yhtä miestä, vaikka tuntihinta oli kalliimpi, eli kannattaa varmistaa tarjouksen sisältö).

Ja jos on mahdollista, niin kannattaa kysyä mahdollisimman isoa säiliötä imuautoon, niin saattaa säästää yhden tyhjennyskeikan ajan (etenkin jos tyhjennyspaikalle on pidempi matka). Ymmärtääkseni säiliöt vaihtelevat 10-20 kuution välillä (autot painavat kuulemma tyhjinäkin ihan ***vetisti :-) )
Dervish
Jäsen
Jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2010 15:16
Paikkakunta: Kalvola

Re: Hiekat pois kellarista imemällä?

Viesti Kirjoittaja Dervish »

masalon kirjoitti:
TimoAB kirjoitti:Loistoidea tuo imurointi. Itsekin olen miettinyt, että suurin este tällä hetkellä saunan lattian fuktisolille yms laittamiseen on se, etten jaksa kärrätä hiekkoja vekka. Paljonko veloittivat, mitkä olivat laskutusperusteet?
Hinta oli 165 eur/h + alv, sisälsi kaksi työmiestä (osa firmoista tarjosi yhtä miestä, vaikka tuntihinta oli kalliimpi, eli kannattaa varmistaa tarjouksen sisältö).

Ja jos on mahdollista, niin kannattaa kysyä mahdollisimman isoa säiliötä imuautoon, niin saattaa säästää yhden tyhjennyskeikan ajan (etenkin jos tyhjennyspaikalle on pidempi matka). Ymmärtääkseni säiliöt vaihtelevat 10-20 kuution välillä (autot painavat kuulemma tyhjinäkin ihan ***vetisti :-) )
Hinta kuulostaa hyvinkin Lassila Tikanojamaiselta mitä viime talvena kyselin itselle josko alapohjan tuolla siivoaisi.
Vielä on tekemäti...
masalon
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2010 14:25
Paikkakunta: Kangasala

Re: Hiekat pois kellarista imemällä?

Viesti Kirjoittaja masalon »

Dervish kirjoitti:
Hinta kuulostaa hyvinkin Lassila Tikanojamaiselta mitä viime talvena kyselin itselle josko alapohjan tuolla siivoaisi.
Vielä on tekemäti...
Eipä ollut meillä L&T, piti sieltäkin kyllä tarjousta kysellä, mutta eivät löytäneet puhelinpalvelussa sopivaa osastoa, johon olisivat ohjanneet. Ison talon haittoja... :-)
TimoAB
Jäsen
Jäsen
Viestit: 616
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 21:40
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Hiekat pois kellarista imemällä?

Viesti Kirjoittaja TimoAB »

20 kuutiota kuulostaa koko alapohjan imuroimiselta. Kauanko siinä kone tuhisi?
NOTE! Tämän remontointiaiheisen tekstin on kirjoittanut samettihousuhumanisti. Lähdekritiikki kunniaan.
masalon
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2010 14:25
Paikkakunta: Kangasala

Re: Hiekat pois kellarista imemällä?

Viesti Kirjoittaja masalon »

TimoAB kirjoitti:20 kuutiota kuulostaa koko alapohjan imuroimiselta. Kauanko siinä kone tuhisi?
Kyllähän siinä koko kellarin lattia-alalta imaistiin noin 20-30cm eli anturan korkeuden verran. Kahdeksan tuntia homman meni (sisältäen 2,5 keikkaa kaatopaikalle), tarjousta tehtäessä arvio oli 10-14 tuntia. Aika riippuu paljon tietysti maaperästä, irtosora (vähän lapiolla välillä löysytettynä) on aika nopeaa imuroitavaa.
Vastaa Viestiin