Ruisleipä leivinuunissa
- tee-se-itse
- Jäsen

Ruisleipä leivinuunissa
Onkos moni muukin innostunut tekemään ruislimppua leivinuunissa? Minulla on tänään yritys numero 2, juuri on sama kuin viimeksi. Viimeksi ei onnistunut uunin lämmitys tarpeeksi kuumaksi enkä omistanut leipälapiota. Noh nyt on uuni todella kuuma ja lapio hommattunna. Taikina on kohoomassa ja kohta pannaan uuniin. Saas nähä.
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
-
ramirez
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/
Re: Ruisleipä leivinuunissa
Hiivaleipää vai hapattamalla kohotettua?tee-se-itse kirjoitti:Onkos moni muukin innostunut tekemään ruislimppua leivinuunissa? Minulla on tänään yritys numero 2, juuri on sama kuin viimeksi. Viimeksi ei onnistunut uunin lämmitys tarpeeksi kuumaksi enkä omistanut leipälapiota. Noh nyt on uuni todella kuuma ja lapio hommattunna. Taikina on kohoomassa ja kohta pannaan uuniin. Saas nähä.
Meillä on tehty kymmenen vuotta hiivaleipä leivinuunissa ja oikeaa hapanleipää muutama vuosi.
- tee-se-itse
- Jäsen

hapan leipää, ei tää taida taaskaan onnistua. 
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
Itse teen sen näin: Perjantai-iltana juuri pakkasesta ja sulatan sen kädenlämpöiseen veteen n. 1 litra. Siihen sitten ruisjauhoja niin että tulee löysä puuro/tiukka velli. Voi laittaa riihiruisjauhoja ja tavallisia sekasin, niin tulee riihen makua sekaan. Ruisrouhe toimii seassa myös. Sitten liina päälle ja happanemaan. Sunnuntai aamuna uunin lämmitystä n. 200 asteeseen. Silläaikaa taikinan alustus eli lisää jauhoja ja pikkunökäre hiivaa ja suolaa maun mukaan veteen sekotettuna. Kun taikina on sopivan jäykkä, niin tekee siitä pöntön pohjalle semmosen puolipallon ja sipasee ristin siihen päälle. Kun risti on auennut voi leipoa. Pöydälle ruisjauhoja ja ottaa sopivan määrän taikinaa ja pyörittämällä semmonen tavallaan kartio, jonka jälkeen kippaa sen toisinpäin, eli käsiä vasten olevasta puolesta tulee leivän pintapuoli. Hetki odotusta että leipä "liikkuu" eli pintaan tulee pieniä halkeamia, ja sitten uuniin. tunti puoltoista uunissa ja valmista on. Kypsä leipä kopisee pohjasta. Litran taikinasta tulee kaks isompaa leipää tai sitten välillä oon tehny yhen ison ja lopusta reissumiehiä. Jos tuntuu että uuni polttaa pohjasta, voi sinne heittää karkeeta suolaa leivän alle. Jos haluaa pehmeemmän kuoren, niin valmiin leivän pinnan voi voidella ja peittää foliolla. Näin meillä.
Tossa vielä muutama kuva

Tossa vielä muutama kuva

- tee-se-itse
- Jäsen

Hyvin onnistu eilen leipä, tuli makosaa. Uunin lämmityskin onnistu nyt paremmin, polttelin koivua kopallisen siinä, tais riittä. Pari tuntia paistoin leipää kun tuli niin julmetun iso, meni siihen kyllä 2 kiloa ruisjauhoakin. Seuraavaksi kokeilen kaljaleipää pönttöuunissa