Tekisi mieli laittaa akvaario tuohon kellarin aulaan mutta lattia on aika epätasainen. Tarvitsisi akvaarion alle säätöjalat mutta silti mietityttää mureneeko lattia alta. Lattia on maalattu ja maalikerros on luonnollisesti aika huonosti pysyvä kun pyrkii korkkaamaan sieltä täältä. Kova paino ja pistemäinen kuormitus jaloilla saattaisi painua tai jotain tapahtua ja akvaario pamahtaa. joku pieni akvaario menee ilman toimenpiteitä mutta jos vähän suurempaa ajattelisi niin pitäisi olla ihan suorassa
Kysyisin miten onnistuisi jos rapsuttaisi maalit pois akvaarion alalta lattiasta ja tekisi päälle parin sentin kakun jonka laittaisi vaateriin? mikä olisi tarpeeksi kovaa tai pitäisikö laittaa harjaterästä ja sen päälle valaa suoraksi? pikabetonilla tai millähän?
Betonilattian oikaisu "kakku" akvaarion alle?
Betonilattian oikaisu "kakku" akvaarion alle?
Itsellä on ollut akvaarioita alakoululuokilta lähtien isoja ja pieniä.. Itse tekisin ison akvaarion kanssa näin, ei betoni valua ollenkaan. Paksu kimpilevy alimmaiseksi (jos heittoa paljon alimmaiseksi styrox levy joka on just kimpilevyn kokoinen) , sitten ohut n. 3 cm styrox, taas kimpilevy, alumiinirunkoinen jalusta (just altaan kokoinen ILMAN JALKOJA niin että paino jakautuu mahdollisimman tasaisesti, nostaisin akvaarion paikoilleen) alumiinirungon päälle joko kimpilevy tai mielummin melko paksu vesivaneri, sitten levyn ja akvaarion väliin ohut retkipatja tms, vatupassi esille tarkastus ja tarkasti vaateriin, lisää styroxia tai retkipatja tyyppistä solumuovi niin paljon että on vaaterissa.. päivän odotus ja tarkastus. (ison akvaarion lasit painaa tyhjillään jo riittävästi että kallistukset tulee esiin n. vuorokaudessa jos on tullakseen) kun ok täyttämään akvaariota. Styrox tai EPS on siitä hyvää kamaa jos joku kulma alkaa painua alemmas, sillä on tapana paineen alla antaa myöten, mutta kun on tasainen levy se alkaa korjaamaan sitä vaateriin kun paine on tasainen.. Näin on toimittu mun 450 litraisen kanssa sekä kaverin 750 litraisen kanssa ilman ongelmia, mulla tuo 450 litrainen oli yhdessä vaiheessa jopa mänty lankku lattian päällä, ilman ongelmia
Alumiini runkoon voit vaikka tehdä kaapiston akvaarion alapuolelle, mutta itse en laittaisi jalkoja missään nimessä jos on vähänkin epävarma olo, kun paino jakautuu tasaisesti ongelmat ovat epätodennäköisiä. 128 lirainen mulla on vielä jalkaversiona, isompaa jalallista ei tule.
Re: Betonilattian oikaisu "kakku" akvaarion alle?
Jep tätäkin ajattelin mutta tossa kohdassa mihin akvaario tulisi on sen verran paljon heittoa että pelkkä levykin kiikkuu jo liikaa. Eli varmaan parin sentin heittoja joita en uskalla levyllä ja styroksilla oikoa. Vähintään pitäisi joku laasti heittää päälle että vähän tasottuu. Sitä voisi ainakin kokeilla. Jos sen jälkeen saisi levyillä vaateriin niin hyvä olis, on nimittäin nykyään halvempia nuo "kalustealtaat" kun vanhat kehysakvaariot alumiinijalustalla (jaloilla). Ajattelin tohon jotain n. 120 cm pitkää akvaariota, 200-300 litranen. Siinä olisi hyvä paikka koska keskellä kellarin aulaa on lattiakaivo, ei tarvi vesivahinkoa murehtia, ja vieressä on vesihanakin. Mulla on kans pienempiä akvaarioita ollut ja ajattelin joskus tehdä olohuoneeseen lattiaan vahvistuksen vähän isompaa akvaariota varten. Voi olla että joutuisi laittaa siitä vielä paxin ulos puhaltamaan jos oikeen paljon vettä meinaa olohuoneessa säilyttää :)
- Jäsen

Meillä on 500 litrainen kilpikonna-akvaario lankkulattian varassa. Akvaariolla on kakkosnelosesta ja kakkoskutosesta tehdyt L-muotoiset jalat. Tankin paikkaa siirrettäessä on hyvä tarkistaa, että paino jakautuu tasaisesti joka jalalle - on sen verran heittoa lattian suoruudessa. Vanerisuikaletta tarvittaessa alle.
Pistepaino tuossa meidän jalustassa on noin 1kg / 1cm2 eli keittiösteekat satakilosella ukolla aiheuttaa suuremman riskin lattialle kuin punakorvakilpikonnien asumus...
Pistepaino tuossa meidän jalustassa on noin 1kg / 1cm2 eli keittiösteekat satakilosella ukolla aiheuttaa suuremman riskin lattialle kuin punakorvakilpikonnien asumus...
Casa La Utoja
Niin avain asiathan ovat painon jakautuminen sekä vaateriin saaminen että siinä pysyminen..
Paksumpi styroxi alimmansena tasoittaa enemmän tuota kiikkulauta efektiä kuin ohuempi.. Tein itse aikoinaan ihan itse alumiini profiilista sekä profiiliin sopivista "kulmapala setistä" täsmälleen akvaarion kokoisen alustan, oli mukava muutoissa ja siirroissa kun ensin kevyellä jalustalla pystyi kokeilemaan kuinka allas taipuu rappukäytävässä ja muissa ahtaissa paikoissa, sitten kun allasta kannettiin kaikki ongelmapaikat oli jo valmiiksi kokeiltu jalustan kanssa joka painaa ainakin sata kiloa vähemmän.
Toteutin tuon tekemällä säädettävän "aluslevyn" tuolle akvaarion kaapistolle. Eli löysin 6 kpl kumisia tassuja, noin jääkiekon kokoisia joissa keskellä paksu kierretangon pätkä. Niihin sit sellaset kartio holkit sisäkierteellä. Nämä kiinnitin kahteen 2 x 12 mm oikean kokoiseksi leikattuun vesivaneriin. Näin sain paksun vanerilevyn jonka voi säätää vaateriin helposti
Ja materiaalitkin kestää roiskevettä.