Olisiko ajatuksia raatilaisilta seuraavaan?
Minulla on työn alla rintamamiestalon entraaminen. Makuuhuoneitten alla kellaritilat joista toisessa katto valettu ja toisessa puuvarainen rossipohja. Kellarin korkeus noin 150 cm. Tässä katossa kosteusvaurio jonka kuivasin viime kesän aikana tehokkaalla puhaltimella.
Purin nyt tämän rossilattian tältä osin pois. Tässä kellarin osalla sokkeli on maanpäälliseltä osaltaan kuurassa.
Koska lattia on purettu ja tässä kellarin osuudella on mahdollista työskennellä , olen päättänyt tehdä ulkoseiniin verhomuurauksen.
Voisiko rivinteerauksen välin täyttää leca-soralla. Tekis vaikka 5" välin?
Kellaritila oli kyllä hiton viileä tänäänkin , voiko tuolla tapaa saada lämpötilan nousemaan?
Poistohormille teen savupiipun ilmastointirööriin reiän. Mahdollisesti asennan vesikeskuslämmityspatterin kellariin myöskin. Mutta pitääkö uuden lattian läpi seinustalle tehdä korvausrööri. Eli toimisiko systeemi niin , että kellarin poistohormi vetäisi lämmintä korvausilmaa makkarin lattian läpi asennetusta ilmaputkesta.
Ajatuksissa on tietysti, ettei samanmoista kosteusvauriota synny uuteen puuvaraiseen rossilattiaan.
kellarin lämmönnosto
Re: kellarin lämmönnosto
Oletko harkinnut ulopuolista lämmöneristämistä fuktisolilla/EPS:llä?
Millainen maaperä, millainen salaojitus, kuinka korkealla on pohjaveden pinta? Rinteessä vain tasamaalla?
Millainen maaperä, millainen salaojitus, kuinka korkealla on pohjaveden pinta? Rinteessä vain tasamaalla?
Re: kellarin lämmönnosto
Maaperä on kuivahko ja talo keskellä kumparetta.
Olen kyllä aikeissa tulavaisuudessa kaivaa noi kivijalan ympärykset auki ja eristää ulkopuolelta . Salaojien ja rännien vedet omiin uomiinsa.
Tällä hetkellä tuon rivinteerauksen teko olisi helppoa , koska lattia on pois ja saisi työskennellä suoralla selällä. Suurin huoleni on ettei sama kosteusongelma toistuisi uudessa puuvaraisessa alapohjassa.
Olen kyllä aikeissa tulavaisuudessa kaivaa noi kivijalan ympärykset auki ja eristää ulkopuolelta . Salaojien ja rännien vedet omiin uomiinsa.
Tällä hetkellä tuon rivinteerauksen teko olisi helppoa , koska lattia on pois ja saisi työskennellä suoralla selällä. Suurin huoleni on ettei sama kosteusongelma toistuisi uudessa puuvaraisessa alapohjassa.