Vakuutuksen korvaussummista

Rintamamiestaloista ja muusta
Vastaa Viestiin
optimoija
Jäsen
Jäsen

Vakuutuksen korvaussummista

Viesti Kirjoittaja optimoija »

Talon palovakuuttamista kun pohdiskelee ja kyselee vakuutusyhtiöiltä korvausehtoja niin korvaussummaa ei kerrota (kuvitellaan tilanne jossa talo palaa
täysin). Sitä yrittää sitten perehtyä vakuutusalan jargoniin jotta ymmärtäisi sen mitä ei sanota esitteissä. Olen kiinnostunut vain
palovakuuttamisesta, mahdolliset murto- tai pienempien vahinkojen kustannukset maksan mieluummin itse kuin vuosittain vakuutusmaksuina.

Koska talo on yli 50 v vanha niin eniten askarruttaa se mihin arvoon yhtiön vahinkotarkastaja talon arvioisi mahdollisessa vahinkotapauksessa.
Viimeisestä isommasta korjauskierroksesta on kulunut jo yli 20 v. Toki joka vuosi laitetaan kyllä jotain, näinhän se taitaa usein mennä.
Onko kenelläkään tiedossa esimerkkiä todellisesta korvaussummasta vanhan talon tapauksessa? Jos sillä alkaa uutta taloa pykaamaan kuinka pitkällle rahat
riittävät?
Hippula07
Jäsen
Jäsen

Re: Vakuutuksen korvaussummista

Viesti Kirjoittaja Hippula07 »

optimoija kirjoitti:Talon palovakuuttamista kun pohdiskelee ja kyselee vakuutusyhtiöiltä korvausehtoja niin korvaussummaa ei kerrota (kuvitellaan tilanne jossa talo palaa
täysin). Sitä yrittää sitten perehtyä vakuutusalan jargoniin jotta ymmärtäisi sen mitä ei sanota esitteissä. Olen kiinnostunut vain
palovakuuttamisesta, mahdolliset murto- tai pienempien vahinkojen kustannukset maksan mieluummin itse kuin vuosittain vakuutusmaksuina.

Koska talo on yli 50 v vanha niin eniten askarruttaa se mihin arvoon yhtiön vahinkotarkastaja talon arvioisi mahdollisessa vahinkotapauksessa.
Viimeisestä isommasta korjauskierroksesta on kulunut jo yli 20 v. Toki joka vuosi laitetaan kyllä jotain, näinhän se taitaa usein mennä.
Onko kenelläkään tiedossa esimerkkiä todellisesta korvaussummasta vanhan talon tapauksessa? Jos sillä alkaa uutta taloa pykaamaan kuinka pitkällle rahat
riittävät?
Olen miettinyt samaa asiaa. Vaihdoin juuri vakuutusyhtiötä ja samalla kysäisinkin korvausperusteista. Vakuutusvirkailija selvitti asian suht yksiselitteisesti, joten kysy suoraan omasta vakuutusyhtiöstäsi.

Ei varmaan ole pahitteeksi dokumentoida taloaan ja siinä tehtyjä korjauksia ja säilyttää dokumentteja sellaisessa paikassa, että palo ei vie mennessään.

- Antti
rak46
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rak46 »

Meillä vakuutusvirkailija ainakin nostaa talon arviota kun remontteja on tehty, jos en väärin muista niin on jopa 2000 luvun taloon verrattavissa, kun on tehty julkisivu, putkitöitä sekä katto kunnostettu. En tiedä mitä sitten jos jotain tapahtuu, mutta tässä uskossa mennään mitä paperilla on. Pitää varmaan ostaa tulipalon kestävä kassakaappi tätä lappua varten :wink:
optimoija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja optimoija »

Jaa, sait arvion talosta, minä kun en saanut vaikka pyysin. Tai oikeastaan pyysin kertomaan mikä summa korvattaisi jos talo palaisi täysin.
Minulle jäi kuva että vakuutuksia myyvä virkailija ei sellaista voi kertoakaan koska sen määrittää kai vahinkotarkastaja vasta sitten
kun talo on palanut. Sitten aletaan tutkia ikävähennyksiä jotka ovat aika rankat yli 50 v talolle.
Jäi sellainen tunne että sopimus yhtiön kanssa olisi aika yksipuolinen; sitoudun maksamaan maksuja mutta yhtiö ei sitoudu korvaamaan mitään määrättyä
summaa. Vahingon satuttua yhtiö voi yksipuolisesti määrittää summan, sinulla ei ole asiaan sanomista.
ArtoA
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ArtoA »

Jos koet saaneesi huanoa kohtelua, kysy vakuutusta toisesta yhtiöstä ja jos siellä homma pelaa äänestä jaloillasi.
Kotisivuni puusepäntöistä.
csinos
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://rajalanremontti.blogspot.com/
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csinos »

Itse olin vakuutusten ajantasaistamisen takia vakuutusyhtiöön yhteydessä ja sieltä neuvoivat että kun remppa on valmis niin pyytää uusi tarjous rakennuksen vakuutuksista koska laajamittainen remontti vaikuttaa korvaussummiin. Lisäksi neuvottiin kuvaamaan ja kirjaamaan muistiin niin puretut rakenteet kuin uudelleen tehdytkin. Sekä vakuutuksen että mahdollisen jälleenmyyntitilanteen varalta.
lapanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lapanen »

Itsellä sattui ulkosaunassa vesivahinko ollessani poissa, putken liitos oli pettänyt. Vakuutusyhtiön käyttämä kosteusalan yritys (Munters) oli ehdottomasti sitä mieltä, että lattia pitää uusia ja ilmoittikin siitä vakuutusyhtiölle (Pohjola). No, Pohjolan vahinkotarkastaja oli samaa mieltä, mutta kun tuli korvauspäätös, niin asia olikin ihan toisin ja summana 2400€. Kaikki laskelmat olivat päin sitä, esim. kylmään eteiseen oli laitettu oveksi "laakaovi 42e" ym. vaikka edellinen oli lämpöeristetty mäntyovi. Onneksi valitin asiasta ja korvaussumma kohosi huomattavasti. Itse kun tein, niin jäi jotain työpalkkaakin 5200€:sta.
Vastaa Viestiin