Projekti modifioitu rengintupa

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
turhake
Jäsen
Jäsen
Viestit: 168
Liittynyt: Ti Helmi 03, 2009 17:26
Paikkakunta: Vihti

Re: Projekti modifioitu rengintupa

Viesti Kirjoittaja turhake »

Jänikset muuttivat eilen illalla myöhään navettaan asustamaan kun vihdoin sain itseäni niskasta kiinni, ja raahauduin rautakauppaan noutamaan lattiaan sopivat levyt. Vaikuttavat eloonsa tyytyväisiltä yksilöiltä, paree ollakin kun on tollanen varmaan 20m2 elintila kahdella vajaa 3kg jänöjussilla.

Tänään vedetty henkeä ja kestitetty vieraita. Josko sitä huomenna alkais aukomaan verantaa... :cool:
turhake
Jäsen
Jäsen
Viestit: 168
Liittynyt: Ti Helmi 03, 2009 17:26
Paikkakunta: Vihti

Re: Projekti modifioitu rengintupa

Viesti Kirjoittaja turhake »

Isäntä priorisoi meidän remonttirupeaman alkavaksi sittenkin autotallista. Oh well.
Remppaa alettiin tekemään ma iltana myöhään, tänään talli melkein valmiiksi maalattu, uudet loisteputket ostettu, lämminvesivaraajan paikka muutettu lähemmäs suihkuja jne jne.

Vesijohdon liittimen (?) pallonivel (?) (sori jos termistö väärää, vesiputkiliitinterminologia ei ole ihan vielä hanskassa) on ollut viallinen/väärin asennettu, ja falskannut seinän sisään vettä muutaman vuoden "jonkun litran", kipsilevyt aika puuroa, hyvin homeista ja sellattiis muutaman neliön alalta ainakin... kipsilevyjen ja villan välissä on höyrysulkuna joku läpinäkyvä raksamuovi jonka sisäpuolella (siis villoja vasten) helmeilee kosteutta, villat kumminkin pääosin ihan ok, jonnin verran tummumaa. Puut villojen välissä ihan jees, tai ei lahoa ainakaan vielä.
Villoissa merkkejä muurahaisten elämästä, kasoittain hiekkaa ja sahanpurua...

Taas sitä miettii et viittiskö jo reklamoida vai ei, mut tuskinpa... Vähän vaan enemmän hommia teettää.

Viemärikin kuulemma pitää siirtää jonkun rakennusvirheen tms. takia. Emmä ihan ymmärtänyt syytä. Mutta vähän paisui tuo tallin remontointi, jonka siis piti alunalkujaan käsittää vaan seinien, katon ja lattian maalauksen, sekä varaajan siirron...

Rempataan rempataan!

Ilmalämpöpumput sentäs jo tilattu. Taloon tulloo Daikinin joku "paras ja kallein" (olisko ollut joku Ururu tms), talliin vähän edukkaampi tapaus. Talveksi tulevat.

Lasiverantaa tuskin saadaan tehtyä tänä kesänä kun toi talliremppa nyt levis käsiin. Mikäs siinä, homehtukoot vielä hetken. Tuskin se siitä hetkessä huonommaksi menee :-D .

Voitais tehdä kirja miehestä, jonka nimi on "Tein Itse Ja Säästin".
turhake
Jäsen
Jäsen
Viestit: 168
Liittynyt: Ti Helmi 03, 2009 17:26
Paikkakunta: Vihti

Re: Projekti modifioitu rengintupa

Viesti Kirjoittaja turhake »

Noniin, piikkauskone laulaa autotallin suunnalla ja kesäilta on kauneimmillaan viini !

On se kivaa, kun ei oo ihan tonttinaapureita tässä vieressä smiley_074 .
turhake
Jäsen
Jäsen
Viestit: 168
Liittynyt: Ti Helmi 03, 2009 17:26
Paikkakunta: Vihti

Re: Projekti modifioitu rengintupa

Viesti Kirjoittaja turhake »

Jaahas, tarkemmalla vilkuilulla pallonivelestä löytyi ihan minimaalinen hiushalkeema... Eli oliskohan toi päässyt joskus jäätymään, tai jotain...
Mja
Jäsen
Jäsen
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 18:41
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Projekti modifioitu rengintupa

Viesti Kirjoittaja Mja »

Jos jäätyy, niin yleensä halkeaa ihan kunnolla. Hiushalkeama voi johtua siitä että osa on sitä koo-rautaa (putkimiesten termi täälläpäin halvoista osista) tai kiristetty liikaa.
turhake
Jäsen
Jäsen
Viestit: 168
Liittynyt: Ti Helmi 03, 2009 17:26
Paikkakunta: Vihti

Re: Projekti modifioitu rengintupa

Viesti Kirjoittaja turhake »

Koo-Rauta kuulostaa aika loogiselta vaihtoehdolta, lähemmällä tarkastelulla meinaan nää kaikki rempat on tehty minimibudjetilla ja säästetty ihan väärissä paikoissa :roll: ...

Onneksi paljon on myös säästynyt turailuilta, eli paljon on remppaamatta siis :lol: .
turhake
Jäsen
Jäsen
Viestit: 168
Liittynyt: Ti Helmi 03, 2009 17:26
Paikkakunta: Vihti

Re: Projekti modifioitu rengintupa

Viesti Kirjoittaja turhake »

Jaahasta, autotalli lattian maalausta vaille valmis. Seuraavaksi lähtee lasiveranta, nyt sitten aikuisten oikeesti :lol: . Puhdetyönä ajattelin poistaa verannaltamme ruman panelikaiteen, ja aloittaa tanssilavaparvekkeen purkua napsimalla sieltä kuviosahatun kaiteen verannalle... Olis taas ehkä vähän enemmän ihmisasumuksen näköinen tää meidän röttelö.

Onko kenelläkään muuten kokemuksia Uulan peltikattomaalista? Siis tästä http://www.uula.fi/index.php?page=42&id=1&lang= . Katto olisi syytä maalata keväällä, ellei sitten laiteta vaihtoon kattorakenteita (pitää kumminkin tehdä jossain vaiheessa), ja vaihtoehtoja mietitään ennestään maalaamattomalle alsakatolle+räystäskouruille...
turhake
Jäsen
Jäsen
Viestit: 168
Liittynyt: Ti Helmi 03, 2009 17:26
Paikkakunta: Vihti

Re: Projekti modifioitu rengintupa

Viesti Kirjoittaja turhake »

Autotalli on ny sitten maalattu ja käyttövalmis. Okei, vielä pitäs ovet ulkopuolelta sutia, mut muuten.

Lisäeristeen ja toisen ulkoverhouksen purku siinä samassa aloitettu. Vähän on -se ensimmäinen- ulkoverhous ottanut pipiä lisäeristeiden ja toisen ulkoverhouksen alla...
Saas nähdä onko ulkoverhousremppa ens keväänä ajankohtaista, vai pelastaisko maalien irtirapsiminen ja uudelleen maalaaminen tilanteen. Perjantaina tai lauantaina kuullaan tuomiota.

Jännä ratkasu muuten tolla entisellä asukkaalla:
Partsin kohdalla on ennen ollut kaksi ikkunaa, ja ne on tukittu talon sisäpaneelilla, villankaistaleella, raksamuovilla ja uudella ulkoverhouksella nimenomaan tossa järjestyksessä sisältä-ulos.
Toisessa tosin taisi olla myös sisäpuolella panelin ja villan välissä raksamuovi. Karmit lepää osittain paikoillaan saranoineen päivineen.
Saas nähdä miten me ne korjataan...

Uretaania seinissä on ihan joka raossa, ikkunoiden ympärillä, kaikkialla... Just name it! Ja istuu tiukassa.

Katsellaan, katsellaan...
turhake
Jäsen
Jäsen
Viestit: 168
Liittynyt: Ti Helmi 03, 2009 17:26
Paikkakunta: Vihti

Re: Projekti modifioitu rengintupa

Viesti Kirjoittaja turhake »

Pakko vielä sanoa, että tässä kesän mittaan ymmärrys rakennustyömaan keskellä, tai laittoa odottavissa taloissa asuvia kohtaan on kasvanut huomattavasti.
Mikään ei ylitä mun ärsytys/ahistuskynnystäni pahemmin, kun sukulaiset jotka huokaavat joka kahvihörpyllä, että kivahan tää on, tosi upee, ihan asuttavahan tää näinkin on, mielettömän ihana ja eihän nää rojut täällä nyt mitään haittaa.
Siinä sitten itse yrittää epätoivoisesti todistella, että juu ei, kun katsokaapas miten tuoltakin puuttuu lista ja tääkin repsottaa, että eihän tää nyt vielä mikään hieno ole ja nipinnapin tätä kestetään :lol: .

Jotenkin niin elävästi muistuu mieleen ne kerrat, kun aikanaan ollaan asteltu tädin ja miehensä rakenteilla olleeseen siporex- taloon huokaillen ihastuneena että kuin hienolta se jo näyttää, ja oottepa paljon saaneet aikaan. Vastaukseksi ollaan saatu huokailuja, ja selostusta siitä mitä kaikkea vielä puuttuu ja mikä millonkin on pahasti kesken.

Joo, mä ymmärrän nykyään!

Kai se vaan on niin, että pitäis itekkin opetella näkemään se, mitä muut näkee siinä talossa. Eikä vaan aina katsella niitä rojukasoja pitkin pihaa, tai miettiä miltä kaikki näyttäs sit kun on valmista (ja ennen seuraavaa remonttia)... Blaah.
turhake
Jäsen
Jäsen
Viestit: 168
Liittynyt: Ti Helmi 03, 2009 17:26
Paikkakunta: Vihti

Re: Projekti modifioitu rengintupa

Viesti Kirjoittaja turhake »

Nonnih, jatkanpahan paatostani!

Nyt on lisäeristykset revitty pois, väliaikaiset nurkkalaudat naputeltu paikoilleen ja samaan tapaan pikapatenttiratkaisuin laitettu ikkunanpielet tippapelteineen valmiiksi syksyn sateita varten. Vanha ulkovuoraus on suurilta osin oikein priimaa leveetä vaakapanelia ja varmaan kaunis (tai entistä kauniimpi) silmäänkin sitten ensi keväänä, kun saadaan vanhat maalit pois ja uutta tilalle. Muutaman biitin vuorauksesta joutuu kyllä korvaamaan uudella tavaralla. Ajatuksena on napsaista kulmalaudan alta pala pois ja kiikuttaa se Helsingin Erikoishöyläämöön... Luulisi kyllä, että heiltä löytyisi valmiina samanmoista profiilia.

Pikapuoliin ennen syksyn sateita hankintalistalla on vielä väliaikaiset tippapellit talon seinän ja sokkelin yhtymäkohtaan. Mitä ilmeisemmin siinä on joskus ollut puusta muotoiltu tippalista, joka sittemmin on höylätty pois. Puinen tippalista siihen onkin tarkoitus hankkia jahka sinne asti päästään... Pellit on vaan väliaikaisratkaisu.

Päänvaivaa edelleen aiheuttaa yläkerran päätykolmiossa istuvat ikkunankarmit, ja siis luonnollisesti myös reiät ulkovuorauksessa. Tällä hetkellä ne on peitetty pressuin, mutta talveksi ajateltiin tukkia ne tuuli-, tai runkoleijonalla ja levyttää ulkopuolelta. Keväällä sitten ruvetaan miettimään siirtoa ovien ja ikkunoiden ja muiden suhteen... Luultavasti parveke-aate haudataan nyt kuitenkin unholaan (ainakin toviksi) ja laitetaan tuohon päätyyn semmoinen kolmiosainen iso ikkuna mikä siinä lienee ollutkin. Eipä sillä, ei meillä kuitenkaan oo aikaa istuskella partsilla pahemmin :lol: .

Rakennuspiirrustuksia pitäisi kysellä myös kunnalta...
turhake
Jäsen
Jäsen
Viestit: 168
Liittynyt: Ti Helmi 03, 2009 17:26
Paikkakunta: Vihti

Re: Projekti modifioitu rengintupa

Viesti Kirjoittaja turhake »

Dodih, pumput tulee ja laitetaan seinään viikonloppuna. http://www.huoltoportti.fi/ tuolta tosiaan tilattiin pumput ja asennus...
Autotalliin tuleva pumppu on muistaakseni Mitsubishi, ja taloon tuleva siis Daikin. Alkaakin olemaan jo aikasta viilee aamuisin, joten hyvin passaa asennusajankohta.

Mikähän muuten on kansan mielipide? Jos me ostettiin talo lisäeristettynä, ja jouduttin purkamaan lisäeristys koska se ei yksinkertaisesti ollut toimiva, ja pahimmillaan olisi jo ollut riskikin talolle (varsinkin kun alta paljastui tollasia ikkunanreikiä ja muuta kivaa), niin ollaanko me niuhoja jos otetaan välittäjään yhteyttä ja kysäistään asiasta...?
tintu
Jäsen
Jäsen
Viestit: 486
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2010 12:30
Paikkakunta: -

Re: Projekti modifioitu rengintupa

Viesti Kirjoittaja tintu »

turhake kirjoitti:Jos me ostettiin talo lisäeristettynä, ja jouduttin purkamaan lisäeristys koska se ei yksinkertaisesti ollut toimiva, ja pahimmillaan olisi jo ollut riskikin talolle (varsinkin kun alta paljastui tollasia ikkunanreikiä ja muuta kivaa), niin ollaanko me niuhoja jos otetaan välittäjään yhteyttä ja kysäistään asiasta...?
Minkä arvoinen tuo korjausliike on ollut? Jos ihan merkittävä, niin saattaisitte tarvita jokun ulkopuolisen arvion riskirakenteesta (ammattilaisurakoitsija/ tai se kuntoarvioitsija?) ja seinän korjaushinnasta, että korjauksen välttämättömyss ikään kuin vahvistetaan jne.

(Anteeksi tämä OT tähän, mutta: Marsut saivat by the way viimein kunnon häkin kaupunkiin sieltä sinun vinkkaamasta nettikaupasta ; ) että kiitos hyä homma oli ja ulkoaitaus taikakuutioilla on avittanut tilaongelmassa täällä maalla, et siksi en ole rynninyt sen häkkiasian kanssa sinne teillepäin, mutta palataan kunhan nämä koulunalkukiireet ym. hellittää ;)
turhake
Jäsen
Jäsen
Viestit: 168
Liittynyt: Ti Helmi 03, 2009 17:26
Paikkakunta: Vihti

Re: Projekti modifioitu rengintupa

Viesti Kirjoittaja turhake »

Ekat pakkaset elelty ilman lisäeristystä, ja nyt mietitään että miksi ihmeessä se on alunperin edes lätkitty seiniin? Patteritkaan meillä ei vielä ole päällä kun ylhäällä (koska nuo alakerran vanhat on ihan susia ja uusia ei vaan olla vielä ehditty laittaa toimintakuntoon), ja sisälämpötila silti puuhellan voimin päältä kahtakymmentä. Joo toki meillä puhaltelee myös ilmalämpöpumppu, mutta silti.
Yläkerta onkin sitten kylmempi ja vetoisampi, mutta kyllä siellä nukkua tarkenee ihan hyvin.
Mitään tuulensuojalevyähän ylhäällä ei just nyt ole kun lisäeristeet purettiin, seinärakenne on aika karkeesti ulkoa sisälle ulkovuoraus, 5cm villaa, raksamuovi, sisäpaneli. Tän lisäksi parvekkeen päätyyn entinen asukki on jättänyt orkkikseen ulkovuoraukseen vanhat ikkunareiät, ja vaikka ne nyt onkin talvea vasten peitetty, niin kyllähän ne nyt jonninverran kylmettää taloa...
Keväällä pitäis tehdä ratkaisuita parvekeseinän suhteen: Tehdäkö uusi parveke, vaiko vaan laittaa seinälle ikkunat siihen, missä ne on olleet.

Mut joo, lämpöä piisaa ainakin vielä ihan riittävästi.

Mitään spesiaalimpaa ei olla saatu aikaiseksi. Keväällä sit taas, ellei nyt kesken talven turhauduta ja aleta repimään olohuonetta atomeiksi.
Mja
Jäsen
Jäsen
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 18:41
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Projekti modifioitu rengintupa

Viesti Kirjoittaja Mja »

Ei kai eristyksen syy (lisä- tai muunkaan) ole se, etteikö lämpöä riittäis, vaan se millä energiamäärällä se riittävä lämpö saadaan aikaiseksi...
turhake
Jäsen
Jäsen
Viestit: 168
Liittynyt: Ti Helmi 03, 2009 17:26
Paikkakunta: Vihti

Re: Projekti modifioitu rengintupa

Viesti Kirjoittaja turhake »

Kiitoksia tarkennuksesta Mja :-D !
Riittävä lämpö on saatu aikaiseksi tähän mennessä ihan riittävän pienellä energiamäärällä :-) .

Uudet patteritkin on nyt asennettu alakertaan. Lämmittävät huomattavasti enemmän näin, kun lasiverannalla pahvilaatikoissa... smiley_074
Vastaa Viestiin