Jos yhden esim. 1200mm leveän yläkaapin saa kiinni kolmella 6mm ruuvilla niin kyllä se jo siellä pysyy. Tietty jos haluaa latoa sen kaapin täyteen lautasia niin että hyllytkin jo notkuu .
Jos takana on kerran hirttä niin laittaisin joillain 6x120 ruuveilla kiinni niin että menevät sen oikaisukoolauksenkin läpi hirsiin saakka. Jos ei tule koolausta ja vetää suoraan esim. haltexin päälle niin sitten ehkä järeämmät 8mm ruuvit. Noihin kun tulee normisti leikkausvoimaa ja se haltex ei tue ruuveja pystysuunnassa jolloin syntyisi myös vääntöä (saakohan tuosta kukaan muu selkoa???)
Tuohon aikaisempaan tuuletusvälijuttuun voisi kommentoida sen, ettei niitä juurikaan näe tehtävän. Mutta itse voisi ajatella että laittaisin vaakakoolauksen joko laudasta tai esim. 22mm vanerisuikaleista (lev. esim. 150mm) jotain esim. 8mm vaneria lätkät ruuvien/naulojen alle jotta tulee tuuletusrako. Ylin koolaus samalle tasolle kuin yläkaapin yläreuna niin jää piiloon jos ei tule yläsokkelia, keskelle kaksi kappaletta niin että tulevat 50mm alakaapin yli ja 50 mm yläkaapin alareunan alle. Siihen sitten vaikka ek gyproc kiinni (450mm välitilaan riittää ruuvaus ylä- ja alareunoihin). Taso tulee sitten levyn paksuuden verran ulommas mutta kuka sitä huomaisi. Alakaapit ovat nykyään melkein aina omilla jaloillaan joten sokkelin yläreunasta 10mm vajaaksi ja saa siistin ja näkymättömän tuuletusraon.
Tee taikka teetä ne kaapistot suoraan yhdeksi elementiksi, niin ei tartte edes pulttailla niitä toisiinsa. Mutta kyllä mä sanoisin kuuden keittiön kokemuksella, ettei se seinän kierous mikään ongelma ole. Enempi sulla savottaa tulee siitä ylimääräisestä koolauksesta ja sen naamioinnista kuin ikinä parin kovalevynlipareen taittelemisesta johonkin monttupaikkaan.
Sähköjohdot nyt tietty saa siellä koolausvälikössä kulkemaan, mutta saat sä ne ajettua haltexiinkin taikka naputeltua yläkaapin alareunaan. Pelkkien sähköjen takia se koolaus on ihan hitonmoinen ylilyönti, jos sulla kuitenkin kulkee muualla sähköjä pinnassa.
Ja toi EK-kyprokki välitilaan... No, jos kaakelit haluaa niin sitäpä sitten, mutta kyllä kyprokinkin voi suoraan seinään ruuvata siinä kun huokolevynkin. Toisaalta sitten taas tykkäisin että jos sinne panee kaakelit, niin kyprokin pitäisi olla korkeampi kuin vain välitilan kokoinen, koska muuten on aina se riski että pöytälevyä pitkin valuva vesi pääsee pöytää pitkin kipsilevyn reunaan silikooneista huolimatta. Hirsitalo kun elää niin sulla voi kuitenkin jossain välissä seinä liikahtaa enempi kuin mitä yksi silkkarisauma joustaa. Silloin siis parempi olis jos se kipsilevy olis vaikka nyt sitten yläkaapin alareunasta alas asti taikka muuten jatkettu niin ettei se ainakaan päättyisi pöydän päälle. Siinä voisi sitten pikkuisen tuhertaa jotain ylijäämävesieristettä sen kipsin pintaan taikka jotain.
Meillä keittiön kaapistoseinällä on vaakalaudoituksen päällä yksi kerros huokolevyä ja sen päällä lujalevy, joka on välitilan kaakeleiden alueelta vesieristetty. Lujalevy toimittaa myös kaappien takaseinän virkaa, sillä kaapeissa ei ole erillistä takalevyä. Kaapit on ruuvattu levytysten läpi vaakalaudoitukseen ja mahdollisuuksien mukaan seinän runkotolppiin.
Mää vähän luulen, että mulle/meille tulee kierrätyskeittiö. Ehkä siinä ei oo järkeä, mutta tällä hetkellä idea tuntuu hyvältä. Täytyy katsoa ja punnita vaihtoehtoja. Hyviä, nättejä ja siistejä paketteja on tarjolla käytännössä katsoen hakupalkalla. Tuttavapiiristä löytyy pari kierrätettyä eli kymmenisen vuotta vanhoista kaapeista koottua keittiötä ja ne on järjestään olleet onnistuneita.
Ei voi olla varma. Eipä olisi ensimmäinen kerta, kun tällä raksalla suunnitelmat muuttuu.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli http://www.suorakon.com
Tuo kaappien taakse tuleva home on ihan fyysisesti perusteltavissa oleva juttu. Kaappi jossa vielä on kamoja, esim. kirjoja, toimii eristeenä ja siirtää kastepistettä sisäänpäin. Ulkoseinällä oleva takaseinällinen kirjahylly esimerkiksi kannattaa irroittaa hiukan seinästä, muuten kylmällä voi olla pakkasta kirjahyllyn takana.
Ainoa seinä jonka itse koolaan suoraksi on juuri keittiökaappiseinä, mutta se onkin lähemmäs kymmenen senttiä vinossa. Ajattelin raakapontittaa ja levyttää gyprocilla (kirosana). Raakaponttiin on sitten helppo tulevaisuudessa kiinnittää melkein mitä tahansa.
Sebbe kirjoitti:Ainoa seinä jonka itse koolaan suoraksi on juuri keittiökaappiseinä, mutta se onkin lähemmäs kymmenen senttiä vinossa.
Mää selvennän tätä vielä sen verran omalta osaltani, että mun tarkoitukseni ei ole koolata seinää pystysuoraksi, vaan saada aikaan suora linja kaapistoille.
Muoks eli lisäys. Kymmenen sentin vinoudella voipi olla jo vaikeata pitää kaappien ovet kiinni ja tavarat hyllyillä eli sitä jo kannattaakin hiukan oikaista.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli http://www.suorakon.com
Oto Hascak kirjoitti:Muoks eli lisäys. Kymmenen sentin vinoudella voipi olla jo vaikeata pitää kaappien ovet kiinni ja tavarat hyllyillä eli sitä jo kannattaakin hiukan oikaista.
Mulla nojaa taaksepäin, eli ovet pysyisivät oikein hyvin kiinni, tavaratkin valuisivat mukavasti hyllyjen takanurkkiin.
Myö koolattiin ristiin kuvantyyliin ja päälle ek kipsilevy. Yläkaapit (3kpl) ruuvattiin toisiinsa kiinni ja seinään kahdella ruuvilla per kaappi. Hyvi on kestäny vaikka ne roikkuu periaatteessa vaan noissa laudoissa.